Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
Vid senaste besöket på flygskrotmässan i Speyer hade jag nöjet att träffa och samtala med Wolfgang Wollenweber, tysk pilot under 2 VK. Flög under större delen av 1943 i Norge/Finland med JG 5 "Eismeer". Nu 93 år och med gott minne för det mesta han har upplevt (hans bok "Die Reichsadler" är översatt till engelska, "Thunder over the Reich", och även till finska, tror jag. Rekommenderas!).
Nåväl, vid min fråga om han hade haft något med Sverige att göra under den tiden, nämnde han en Ju 52 nödlandning i Sverige i början av december 1943. Han var inte själv pilot på det planet, utan - som han nu har skrivit i ett brev - väntade i Pori, Finland på att överföra en Fieseler Storch till Kirkenes. Han blev anmodad att ta med en kvinnlig sekreterare, som tidigare nödlandat med den nämnda Ju 52:an...vilket han också gjorde - men fick snart nödlanda p.g.a. det dåliga vädret, men det är en annan historia...
Vad som förundrar mig något är följande: Wolfgang Wollenweber säger att Ju 52:an blev beslagtagen i Sverige och soldaterna som fanns ombord blev internerade...
Bo Widfeldt skriver i sin bok "Tyska Nödlandningar" att ett tyskt kurirflygplan typ Ju 52 nödlandade på Bromma den 7.12.1943, men samma dag fortsatte till Pori. Det är också den enda nödlandningen i Sverige som han nämner under december månad.
Jag antar att kurirflygplanet alltså inte blev beslagtaget ( men möjligtvis medtagna soldater internerade?), för hur kom annars den kvinnliga sekreteraren till Pori? Wollenwebers minne var/är annars glasklart - påpekar jag gärna ytterligare en gång - men kan vi anta att han missat denna detalj?
Eller vad anser de ärade Forum-läsarna...?
Mvh
Hans Krensler
Nåväl, vid min fråga om han hade haft något med Sverige att göra under den tiden, nämnde han en Ju 52 nödlandning i Sverige i början av december 1943. Han var inte själv pilot på det planet, utan - som han nu har skrivit i ett brev - väntade i Pori, Finland på att överföra en Fieseler Storch till Kirkenes. Han blev anmodad att ta med en kvinnlig sekreterare, som tidigare nödlandat med den nämnda Ju 52:an...vilket han också gjorde - men fick snart nödlanda p.g.a. det dåliga vädret, men det är en annan historia...
Vad som förundrar mig något är följande: Wolfgang Wollenweber säger att Ju 52:an blev beslagtagen i Sverige och soldaterna som fanns ombord blev internerade...
Bo Widfeldt skriver i sin bok "Tyska Nödlandningar" att ett tyskt kurirflygplan typ Ju 52 nödlandade på Bromma den 7.12.1943, men samma dag fortsatte till Pori. Det är också den enda nödlandningen i Sverige som han nämner under december månad.
Jag antar att kurirflygplanet alltså inte blev beslagtaget ( men möjligtvis medtagna soldater internerade?), för hur kom annars den kvinnliga sekreteraren till Pori? Wollenwebers minne var/är annars glasklart - påpekar jag gärna ytterligare en gång - men kan vi anta att han missat denna detalj?
Eller vad anser de ärade Forum-läsarna...?
Mvh
Hans Krensler
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
I tidigare länken om dokumentären " Lucky Strike" http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=13033
så har Lars Sundin refererat till några sidor ,bla,
http://home.wwdb.org/srhodes/Tribute_fi ... 20stay.htm
En bit ner på den sidan så kan man läsa :
There was a colony of German soldiers down the road from where they were about one mile away that had the same situation as our guys. They would get together every now and then. They would be invited to come down for dances and parties.
Förvånade mej eftersom jag just nu inte kan komma på vad detta skulle kunna vara för några Tyskar ??
Jag uppfattar texten som att Tyskarna fanns nära Loka Brunn ?
Kanske dessa från Ju 52an ??
så har Lars Sundin refererat till några sidor ,bla,
http://home.wwdb.org/srhodes/Tribute_fi ... 20stay.htm
En bit ner på den sidan så kan man läsa :
There was a colony of German soldiers down the road from where they were about one mile away that had the same situation as our guys. They would get together every now and then. They would be invited to come down for dances and parties.
Förvånade mej eftersom jag just nu inte kan komma på vad detta skulle kunna vara för några Tyskar ??
Jag uppfattar texten som att Tyskarna fanns nära Loka Brunn ?
Kanske dessa från Ju 52an ??
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12
Re: Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
Om det gäller ett tyskt kurirflygplan där besättningen internerades, och där en kvinnlig passagerare fick resa vidare är det nog istället den Junkers Ju 52/3m som nödlandade på Rommehed 43-07-19.
Den var på väg från Ålborg via Oslo till Björneborg men fick motorproblem, 6 man internerades men husmor fru Berger fick troligen resa vidare med tåg.
Något interneringsläger med tyska flygare i närheten av Loka Brunn kan jag inte hitta.
Michael Gustafsson
Den var på väg från Ålborg via Oslo till Björneborg men fick motorproblem, 6 man internerades men husmor fru Berger fick troligen resa vidare med tåg.
Något interneringsläger med tyska flygare i närheten av Loka Brunn kan jag inte hitta.
Michael Gustafsson
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
Nja, Wollenweber noterar bombsäkert den 9 december 1943 för sin Stork-flygning med den kvinnliga medpassageraren. Hans förmodan är att Ju-52:an måste ha nödlandat i Sverige mellan den 1 och 9 december - vilket naturligtvis passar bra med Widfeldts Bromma-nödlandning den 7 samma månad.Michael Gustafsson skrev:Om det gäller ett tyskt kurirflygplan där besättningen internerades, och där en kvinnlig passagerare fick resa vidare är det nog istället den Junkers Ju 52/3m som nödlandade på Rommehed 43-07-19.
Michael Gustafsson
Men hur var det, kunde kurirmaskinen flyga vidare samma dag från Bromma - eller, mindre troligt, blev den beslagtagen av svenskarna...?
...och var de tyska soldaterna hamnade, de som åkt snålskjuts i "Tante Ju" - tja, det är en bra fråga...!?
Mvh
Hans Krensler
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12
Re: Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
Widfeldt är ju också min källa, men det nämns inga namn för besättning eller passagerare så de borde inte ha blivit internerade. Men eftersom inga namn antecknades vet vi ju inte om man hade en kvinnlig passagerare, men om det stämmer att det hände i december och gått via Bromma bör det ha varit denna flygning.
Michael Gustafsson
Michael Gustafsson
Re: Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
Ju 52/3m , 6456, märkt 7U+AM, tillhörande :Tr.St.Fi.Fhr. Nord.var planet som 1943-07-19 fick motorbortfall på h. motor vid flygning Aalborg-via Oslo till Pori./ Björneborg.
Motorbortfallet uppstod nära Siljan och piloten la om kursen mot Stockholm.
Höjden kunde inte hållas så landnig skedde kl 16,31 på Rommehed.
Besättningen bestod av::
Fw. Karl Gairing (F)
St.Fw. Karl R.A.W. Dussel (B)
Fw. Karl F.W.Muhme (Bm)
Uffz.Josef M.K.Neumann (Bf)
Ofw.Philipp Walter (Bs)
Oberzahlm Heinrich Ruge ...(Pass)
Frau Berger......(Pass)
Lasten bestod av: Grönsaker och 2 smågrisar.
Planet var i dåligt skick, kunde inte flygas vidare....(sänds per jv. till F1 och skrotas hösten 1949!)
Vidare fanns 4 pistoler och en nedmonterad 7,9 mm ksp.Man var uniformerad samt beväpnad.
Resultat::== Internering.. 1:a ggn. Sedan 1940.
De 6 männen anländer efter 2 dagar till Klostersågen vid Lund, (Veberöd ) de var kvar där till 19/8 därefter hemsända till Danmark/Tyskland.
Kvinnan:fick Troligen resa vidare per tåg direkt efter landningen...(osäkert vart !)
Hon och Ruge var på väg till Kirkenes när landningen hände.
Ovannämnda är mest hämtat från Bo Widfeldt 2007, han har ju skrivit rätt många böcker och de senare är ofta mer upplysande.
Vidare finns ju vissa tidningsuppgifter.
Upptäckten att Tyskarna på kurirplanen hade nermonterade ksp. Upptäcktes vid en landning 1943-02-24 vid Rönnberget //Lekvattnet.
Skillnaden var att då skjutsades besättningen till Norge.
Att jag Inte nämner någon internering 1943-12-07 på Bromma beror på att det Inte var någon internering!
Planet landade pga motorskada ca kl. 11,00 och efter rep. skedde starten ca kl. 14,30.
Med all respekt för en 93 årig med gott minne så talar nog fakta för viss sammanblandning ?
Mvh Bengt
Motorbortfallet uppstod nära Siljan och piloten la om kursen mot Stockholm.
Höjden kunde inte hållas så landnig skedde kl 16,31 på Rommehed.
Besättningen bestod av::
Fw. Karl Gairing (F)
St.Fw. Karl R.A.W. Dussel (B)
Fw. Karl F.W.Muhme (Bm)
Uffz.Josef M.K.Neumann (Bf)
Ofw.Philipp Walter (Bs)
Oberzahlm Heinrich Ruge ...(Pass)
Frau Berger......(Pass)
Lasten bestod av: Grönsaker och 2 smågrisar.
Planet var i dåligt skick, kunde inte flygas vidare....(sänds per jv. till F1 och skrotas hösten 1949!)
Vidare fanns 4 pistoler och en nedmonterad 7,9 mm ksp.Man var uniformerad samt beväpnad.
Resultat::== Internering.. 1:a ggn. Sedan 1940.
De 6 männen anländer efter 2 dagar till Klostersågen vid Lund, (Veberöd ) de var kvar där till 19/8 därefter hemsända till Danmark/Tyskland.
Kvinnan:fick Troligen resa vidare per tåg direkt efter landningen...(osäkert vart !)
Hon och Ruge var på väg till Kirkenes när landningen hände.
Ovannämnda är mest hämtat från Bo Widfeldt 2007, han har ju skrivit rätt många böcker och de senare är ofta mer upplysande.
Vidare finns ju vissa tidningsuppgifter.
Upptäckten att Tyskarna på kurirplanen hade nermonterade ksp. Upptäcktes vid en landning 1943-02-24 vid Rönnberget //Lekvattnet.
Skillnaden var att då skjutsades besättningen till Norge.
Att jag Inte nämner någon internering 1943-12-07 på Bromma beror på att det Inte var någon internering!
Planet landade pga motorskada ca kl. 11,00 och efter rep. skedde starten ca kl. 14,30.
Med all respekt för en 93 årig med gott minne så talar nog fakta för viss sammanblandning ?
Mvh Bengt
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Tysk nödlandning i Sverige december 1943...
Kan man nog tänka sig - anyway, hjärtligt tack för den utvidgade informationen !Bengt Ekbladh skrev:
Med all respekt för en 93 årig med gott minne så talar nog fakta för viss sammanblandning ?
Mvh Bengt
Mvh
Hans Krensler