Flygplansevakuering?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
Flygplansevakuering?
I systerforumet Postvagnen har det uppstått lite frågetecken om hur lång tid det tar att evakuera en fullsatt Jumbo? Det tog nämligen 30 minuter att evakuera passagerarna från ett havererat X2-tåg till ett annat, fast det var ju inte en nödevakuering. Nån som vet?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Åke!
I all hast; evakueringstider är bestämda i myndighetsregler och det har gjorts, ja krävs skulle jag tro, prov att den stipulerade tiden hålls. Nog så spektakulära kan jag tänka mig och som för många tester innebärande etiskt-filosofiska problem. Man får räkna med att testpersoner kommer att skadas.
Ett sådant test beskriver Airbus "proudly" på http://www.airbus.com/en/presscentre/pr ... _test.html: During the trial, all of the 873 participants were able to leave the aircraft and reach ground within the 90 seconds prescribed, with half of the 16 doors in operations. Ett benbrott och åtskilliga andra testpersonskador blev det. Se det hela på http://www.youtube.com/watch?v=XIaovi1JWyY
Samma 90-sekunderskrav gäller för en Boeing 747 men man ser att saken är omstridd. "Jobbig/diskutabel" att testa förutom certifierings-rävspelet och Airbus/Boeing-kampen: http://media.www.avionnewspaper.com/med ... 3264.shtml.
Jag ser på http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747 att Boeing en gång "i forntiden" hade problem att visa att man klarade 90-sekunders kravet: The first full-scale evacuation took two and a half minutes instead of the maximum of 90 seconds mandated by the Federal Aviation Administration, and several volunteers were injured. Subsequent test evacuations achieved the 90-second goal but caused more injuries. Most problematic was evacuation from the aircraft's upper deck; volunteer passengers, instead of using a conventional slide, escaped by using a harness attached to a reel.
(Jag har inte kikat på Postvagnen-diskussionen för att se vad som sägs där.)
Lars S, pladdrande på
I all hast; evakueringstider är bestämda i myndighetsregler och det har gjorts, ja krävs skulle jag tro, prov att den stipulerade tiden hålls. Nog så spektakulära kan jag tänka mig och som för många tester innebärande etiskt-filosofiska problem. Man får räkna med att testpersoner kommer att skadas.
Ett sådant test beskriver Airbus "proudly" på http://www.airbus.com/en/presscentre/pr ... _test.html: During the trial, all of the 873 participants were able to leave the aircraft and reach ground within the 90 seconds prescribed, with half of the 16 doors in operations. Ett benbrott och åtskilliga andra testpersonskador blev det. Se det hela på http://www.youtube.com/watch?v=XIaovi1JWyY
Samma 90-sekunderskrav gäller för en Boeing 747 men man ser att saken är omstridd. "Jobbig/diskutabel" att testa förutom certifierings-rävspelet och Airbus/Boeing-kampen: http://media.www.avionnewspaper.com/med ... 3264.shtml.
Jag ser på http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747 att Boeing en gång "i forntiden" hade problem att visa att man klarade 90-sekunders kravet: The first full-scale evacuation took two and a half minutes instead of the maximum of 90 seconds mandated by the Federal Aviation Administration, and several volunteers were injured. Subsequent test evacuations achieved the 90-second goal but caused more injuries. Most problematic was evacuation from the aircraft's upper deck; volunteer passengers, instead of using a conventional slide, escaped by using a harness attached to a reel.
(Jag har inte kikat på Postvagnen-diskussionen för att se vad som sägs där.)
Lars S, pladdrande på
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Flygplansevakuering?
90 sekunder med användande av hälften av utgångarna gäller för alla trafikflygplan och har gjort ganska länge.Åke Karlsson skrev:I systerforumet Postvagnen har det uppstått lite frågetecken om hur lång tid det tar att evakuera en fullsatt Jumbo?
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Sedan kan ju en "skarp" evakuering se helt annorlunda ut än en simulerad där testpersonerna är snabba iväg som 100-meterslöpare. Det blir mer kaos och "irrelevant handlande"
http://www.youtube.com/watch?v=CTcjJoIWJQ4
Tillägg: Jag har nu lyckats få tag i en beskrivning av händelsen. Det handlar om en Boeing 747 med knappt 390 personer ombord som får motorbrand strax efter start från JFK-fältet i New York i augusti 2002. Det hela gick bra. I diskussionen hos Airliners net kommenterar många den "dåliga" evakueringen, medan NTSB inte tar upp detta i en "rapport". Däremot var visst rutsch-slajderna inte i bästa form.
Se http://www.airliners.net/aviation-forum ... n/3197668/
http://www.ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_ ... 160&akey=1
Lars S
http://www.youtube.com/watch?v=CTcjJoIWJQ4
Tillägg: Jag har nu lyckats få tag i en beskrivning av händelsen. Det handlar om en Boeing 747 med knappt 390 personer ombord som får motorbrand strax efter start från JFK-fältet i New York i augusti 2002. Det hela gick bra. I diskussionen hos Airliners net kommenterar många den "dåliga" evakueringen, medan NTSB inte tar upp detta i en "rapport". Däremot var visst rutsch-slajderna inte i bästa form.
Se http://www.airliners.net/aviation-forum ... n/3197668/
http://www.ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_ ... 160&akey=1
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 03 sep 2008, 10:44, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
Så är det onekligen. Människor reagerar ofta orationellt. Sen är väl inte så många flygningar fullsatta så det är genomsnittligt färre personer som skall ut. När det gäller certifieringar måste man dock ha enhetliga regler.Lars Sundin skrev:Sedan kan ju en "skarp" evakuering se helt annorlunda ut än en simulerad där testpersonerna är snabba iväg som 100-meterslöpare. Det blir mer kaos och "irrelevant handlande"
http://www.youtube.com/watch?v=CTcjJoIWJQ4
Lars S