Jetmotorprovbänken Avro Lancaster

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

jrunfeldt
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 apr 2013, 11:02

Jetmotorprovbänken Avro Lancaster

Inlägg av jrunfeldt »

Varför fick Avro Lancaster (Tp80) Tp-beteckning i FV. Borde den inte haft beteckning i P-serien? Den användes väl aldrig till transportuppdrag, utan var flygande provbänk hela tiden i Sverige. Likaså anser jag att Vickers Varsity (Tp82) och English Electric Canberra (Tp52) borde haft S-beteckningar (spaning), men där finns det ju sekretesskäl till vilseledande beteckningar (jmf U-2).
Orsaken till utbrottet är att jag satte mig med Att Flyga Är Att Leva, FV:s jubileumsbok for 50-årsjubiléet 1976 och försökte utröna om vi haft någon militär lufttransportkapacitet överhuvudtaget i Sverige. Det visade sig att transportkategorin har använts som något slags Övrigt-kategori där man placerat allt som inte passat in någon annanstans. Det är fullt av flygplan som åtminstone jag inte skulle räkna med som seriösa bidrag till lufttransportkapacitet.
Användarens profilbild
kenjohan
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 okt 2014, 11:28

Re: Jetmotorprovbänken Avro Lancaster

Inlägg av kenjohan »

Du besvarar själv mycket bra din egen fråga. :D
Sam
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Jetmotorprovbänken Avro Lancaster

Inlägg av Mats Averkvist »

Jo, men Tp 80 utförde ju transport av jetmotor... :lol:
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Jetmotorprovbänken Avro Lancaster

Inlägg av Lars Sundin »

Apropå vår militära lufttransportkapacitet så hyrdes ju under beredskapen enstaka civila flygplan in, lämpade för olika transportändamål, och dessa typer åsattes ett Tp-nummer. Exempel är Waco, Fokker, Junkers. Färgprofiler finns i "Att flyga är att leva".
Användarens profilbild
Mikael Olrog
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Jetmotorprovbänken Avro Lancaster

Inlägg av Mikael Olrog »

Den militära flygtransportkapaciteten bestod tidigare till en stor del av t.ex. SAS flygplansflotta, åtminstone den svenskregistrerade delen (antar även t.ex. Linjeflyg mfl bolags flygplan också var krigsplacerade). Vid militära mobiliseringsövningar på 80-talet (möjligen även senare) så användes SAS flygplan för att transportera trupp/personal till Gotland med jakt eskort (J 35 om jag kommer ihåg rätt) som låg tätt intill. Överflygningen skedde på låg höjd.

Dessvärre behövs nog inte mer transportkapacitet idag än att en gammal AN-2:a räcker för att transportera tillgänglig trupp till Gotland! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"