Bildfråga Kockums Flygindustri och P 51 Mustang "Stinker"

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bildfråga Kockums Flygindustri och P 51 Mustang "Stinker"

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Gruppfoto på anställda (arbetare) vid Kockums Flygindustri strax efter kriget. I bakgrunden en P-51 Mustang med namnet "STINKER" på motorkåpa.
Tacksam för hjälp med ytterligare uppgifter om den aktuella Mustangen. Har funnit vissa uppgifter om en Stinker Pat" med nr 44-15131, men vet inte om det är den samma.
Är det en nödlandare? Har dock inte kunnat finna den i Bo Widefeldts bok "Amerikanska Nödlandare 1943-1945, men jag kan ha missat något.
Kan jag också få hjälp med identifiering av personer på bild, så är jag mycket tacksam.
002-1136748.jpg
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Re: Bildfråga Kockums Flygindustri och P 51 Mustang "Stinker

Inlägg av Hans O. Sandström »

http://asisbiz.com/il2/P-51D-Mustang/P- ... ilton.html

Samma P-51 i modellväg med samma serienummer 44-15131 "Stinker Pat" Major George Hamilton pilot.

Hans SFF-F
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack Hans! Det är bl.a. denna site som jag hittat. Dock skiljer målningen sig åt, på min bild finns en ekorre målad efter "Stinker" och på modellerna står "Stinker Pat" och där finns ingen figur, så det gör mig tveksam.
/Sven-Erik
Martin Hellberg

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Inte ser det väl ut att vara den P-51 som kallas Stinker Pat. Den på Kockumsbilden har en annan målning där rutorna på bakkroppen saknas mm.
Dessutom ser det ut som om det skulle kunna stå "LIL´ STINKER" om man förstorar bilden. Jag tycker även att man kan urskilja något som skulle kunna vara "Pilot F.W. Lag..." och "Crew Chief" på sidan av kroppen. Kanske det går att utläsa bättre från originalbilden.

Mvh
Martin Hellberg, Backamo
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Här en detaljförstoring och det Du Martin kommit fram till stämmer.
Söker man på nätet, så finns det också en Mustang, 44-14150 med namnet Little Stinker, lost 5 Oct 44 - Lt. Gremaux baild safely.

Kan denna "Lil Stinker" vara någon som blev J 26?
002-1136748-1.jpg
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Med det namnet är det väl snarare en skunk än en ekorre... :-)
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Jag har ikväll talat med Kurt Persson, nu nästan 90 år och mycket pigg och med klart minne, som var med på Kockums-tiden. Han bekräftar att det är P-51 Mustanger som var avsedda för Svenska Flygvapnet och som blev J 26. Men det vore roligt om det går att individbestämma denna "Lil Stinker".
/Sven-Erik
Arne M

Inlägg av Arne M »

Mats Averkvist skrev:Med det namnet är det väl snarare en skunk än en ekorre... :-)
Javisst är det en skunk med sin svans lyftad så att hen kan skjuta iväg sin stinkande lukt. Skunken ritad precis som på P 51 Mustangen är för alla oss vänner av tecknade Disneyfilmer välbekant. Skunken var en otrevlig figur i många animerade filmer. Inte alls så busigt trevliga som jordekorrarna Piff och Puff när Kalle och Pluto firade jul och skulle klä julgranen! :D
Per Svantesson

Inlägg av Per Svantesson »

Hej!
Den här artikeln talar om tre olika köptillfällen:
http://www.pennanochsvardet.se/militarh ... -1945-1954
och för mig verkar det som de två senare, som gällde av USAF begagnade fpl, som mycket väl kan ha haft påmålade namn kvar vid leveranserna, som skedde efter krigsslutet. De var alltså då inga nödlandare hos oss.
När inföll "Kockumstiden"?
Per S
eralehm

Inlägg av eralehm »

Hej,

Det är med säkerhet en av de 90 Mustangerna i andra leveransomgången från 1946, alltså 26051-26140. De flögs alla upp från förråd i Tyskland och var begagnade. Just den här har jag dock inte sett förut. Har också svårt att förstå vad de skulle på Kockums att göra: har aldrig hört att dom var inblandade på något vis i J 26.

Sannolikt står de sista fem siffrorna i USAAF-numret med liten skrift här och var på flygplanet, t.ex. på huvramen. är originalfotot tillräckligt skarpt för att man skall kunna se några siffror?

/Leif Hellström
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack Leif för uppgift om att det bör vara andra leveransomgången av Mustanger. Tyvärr går det inte att se något nummer på originalfoton.

Kurt Persson, ägare av fotoalbumet, och som arbetade på Kockums vid den tiden, kan inte heller minnas att Kockums hade något att göra med flygplanen, utan de endast hade mellanlandat och stannat över en eller ett par nätter. Kanske pga väder?
/Sven-Erik
Jan Waernberg

Inlägg av Jan Waernberg »

Efter att Halmstad flygindustri flyttat till F10:s gamla område på Bulltofta ingick en Jan Kockums som delägare - därav namnet Kockums flygindustri. Efter dennes förtida död ombildades bolaget till det saedermera så kända Malmö Flygindustri!

Hälsningar

Jan Waernberg
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Halmstad flygindustri flyttar till F10:s gamla område på Bulltofta sommaren 1946
Man hyrde först fd, 1/F10;s hangar.
Senare hyrdes flera av fd F10: s hangarer.
Kollar du i MFI-boken sid 32 har du hangaren! Om än något senare fototillfälle.

Samma bild finns i ”Flyget på Bulltofta, 1919-1972”,sid 69 ,
Kockums Flygindustris hangar syns även på sid 70
Kan någon lägga in bilderna så man ser likheterna!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"