Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Denna udda skapelse Beechcraft 2000 Starship 1 var ett flygplan med mycket komposit material så tidigt som 1986.
Var bemannat med två piloter och utrymme för 6-8 passagerare.
Den berömde konstruktören Burt Rutan var involverad vid framtagandet av Starship vilket man kan ana när man ser den.
Flög första gången 26 februari-1986 och en andra prototyp i juni samma år.
Totalt byggdes 53 stycken varav tre prototyper. Tillverkningen lades ner 1995.
Fick US FAA certification 25 april-1989
Planet hade en spännvidd på 16,6 meter , längd 14 meter och en höjd av 3,94 meter.
Har för mig att någon flög i Danmark eller hade vi någon i Sverige??
Hans SFF-F
Modellen i skala 1/32 (N2000S) från Beechcraft Wichita Kansas 1986.
Var bemannat med två piloter och utrymme för 6-8 passagerare.
Den berömde konstruktören Burt Rutan var involverad vid framtagandet av Starship vilket man kan ana när man ser den.
Flög första gången 26 februari-1986 och en andra prototyp i juni samma år.
Totalt byggdes 53 stycken varav tre prototyper. Tillverkningen lades ner 1995.
Fick US FAA certification 25 april-1989
Planet hade en spännvidd på 16,6 meter , längd 14 meter och en höjd av 3,94 meter.
Har för mig att någon flög i Danmark eller hade vi någon i Sverige??
Hans SFF-F
Modellen i skala 1/32 (N2000S) från Beechcraft Wichita Kansas 1986.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Det var nog skönt för våra öron att vi inte hade någon här i landet! Kommer att tänka på hur modellflygaren m m Tomas Leijon skrev i en forumtråd om skjutande propellrar på modellplan:
"Jag flög vid ett tillfälle från en liten flygplats i Detroit och i väntan på att maskinen skulle dras ut ur hangaren (Cessna Citation) så hördes ett öronbedövande vrål på himlen, det var en Beechcraft Starship. Burt Rutans onödiga flygmaskin om ni minns den. Den hade två skjutande PT-6 turboproppar och vrålet hördes säkert en mil! Det är inte mycket som skjutande proppar är bra till inte!"
Här är tråden: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=162250
Men visst var kärran tjusig men nog mest gjord för att imponera - på bild
"Jag flög vid ett tillfälle från en liten flygplats i Detroit och i väntan på att maskinen skulle dras ut ur hangaren (Cessna Citation) så hördes ett öronbedövande vrål på himlen, det var en Beechcraft Starship. Burt Rutans onödiga flygmaskin om ni minns den. Den hade två skjutande PT-6 turboproppar och vrålet hördes säkert en mil! Det är inte mycket som skjutande proppar är bra till inte!"
Här är tråden: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=162250
Men visst var kärran tjusig men nog mest gjord för att imponera - på bild
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Hej Lasse,
Tack för ett trevligt och kul inlägg!
Har själv aldrig hört den mer än på film och det låter en del:-)
Men en konstruktion som verkligen "stack ut" !!
Tack,
/Hans
Tack för ett trevligt och kul inlägg!
Har själv aldrig hört den mer än på film och det låter en del:-)
Men en konstruktion som verkligen "stack ut" !!
Tack,
/Hans
Re: Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Varför var motorljudet särskilt starkt - och störande - just på Rutans flygplan? Varför skulle motorer med skjutande propellrar ge mer ljudstörningar än andra motorkonstruktioner? Ett jetplan med motorerna placerade baktill i stjärtsektionen och med utblåset bakåt borde väl vara minst lika störande kan man tycka?!Lars Sundin skrev:Det var nog skönt för våra öron att vi inte hade någon här i landet! Kommer att tänka på hur modellflygaren m m Tomas Leijon skrev i en forumtråd om skjutande propellrar på modellplan:
"Jag flög vid ett tillfälle från en liten flygplats i Detroit och i väntan på att maskinen skulle dras ut ur hangaren (Cessna Citation) så hördes ett öronbedövande vrål på himlen, det var en Beechcraft Starship. Burt Rutans onödiga flygmaskin om ni minns den. Den hade två skjutande PT-6 turboproppar och vrålet hördes säkert en mil! Det är inte mycket som skjutande proppar är bra till inte!"
Här är tråden: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=162250
Men visst var kärran tjusig men nog mest gjord för att imponera - på bild
För övrigt var väl den här canardvingeförsedda Rutankonstruktionen inte alls så dumt tänkt? Flygplan med ankvingar har ju blivit ett modernt mode i dagens jetfighters som Jas Gripen, Dassault Rafale och Eurofighter Typhoon m.fl.! Men redan bröderna Wright experimenterade med den här vingkonstruktionen i början av 1900-talet.
Bl.a. hade deras flygplan Flyer från den berömda första flygningen 1903 på Kill Devil Hills vid Kitty Hawk en canarddesign. Så helt fel kan det knappast ha varit med Rutans vingkonfiguration med skjutande propellerdesign på turbopropmotorerna?!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Hej Arne, Tomas L förklarar faktiskt ganska tydligt varför en propeller bakom en flygande kropp väsnas mer. Det är alltså inte motorn utan propellern som väsnas genom att den arbetar i virvlig luft. Han är här kanske litet hejigt pedagogisk i denna tråd, men detta med oväsen från propellrar i bak är nog något alla flygingenjörer får lära sig i småskolan. (Minns en ung flygingenjörs kommentar till den polska motorseglare Ogar som visades på Skarpnäck en gång på 70-talet.)
Jag är väl förhoppningsvis inte ensam om att minnas hur mycket Seabee lät, ett plan med skjutande propeller som sågs (och hördes) mycket över Stockholm i min barndom. Men det fanns kanske även andra skäl till att det lät. (På den tiden lät även Sk 16 rent förfärligt. När jag åter fick höra Sk 16 30 år senare blev jag besviken...)
Som framgår av Hans text och även Wikipedia var ju Starship ett tidigt försök att bygga i kompositteknik. Beechcraft ville visa framfötterna.
Tomas Leijon har gjort många ganska fantastiska saker, se http://www.svensktmodellflyg.se/users/3 ... ember_.pdf Se även min blogg om träffen på Tekniska museet https://larsan13.wordpress.com/2013/09/ ... erade-man/
Jag är väl förhoppningsvis inte ensam om att minnas hur mycket Seabee lät, ett plan med skjutande propeller som sågs (och hördes) mycket över Stockholm i min barndom. Men det fanns kanske även andra skäl till att det lät. (På den tiden lät även Sk 16 rent förfärligt. När jag åter fick höra Sk 16 30 år senare blev jag besviken...)
Som framgår av Hans text och även Wikipedia var ju Starship ett tidigt försök att bygga i kompositteknik. Beechcraft ville visa framfötterna.
Tomas Leijon har gjort många ganska fantastiska saker, se http://www.svensktmodellflyg.se/users/3 ... ember_.pdf Se även min blogg om träffen på Tekniska museet https://larsan13.wordpress.com/2013/09/ ... erade-man/
Re: Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Lars Sundin skrev:Hej Arne, Tomas L förklarar faktiskt ganska tydligt varför en propeller bakom en flygande kropp väsnas mer. Det är alltså inte motorn utan propellern som väsnas genom att den arbetar i virvlig luft. Han är här kanske litet hejigt pedagogisk i denna tråd, men detta med oväsen från propellrar i bak är nog något alla flygingenjörer får lära sig i småskolan. (Minns en ung flygingenjörs kommentar till den polska motorseglare Ogar som visades på Skarpnäck en gång på 70-talet.)
Jag är väl förhoppningsvis inte ensam om att minnas hur mycket Seabee lät, ett plan med skjutande propeller som sågs (och hördes) mycket över Stockholm i min barndom. Men det fanns kanske även andra skäl till att det lät. (På den tiden lät även Sk 16 rent förfärligt. När jag åter fick höra Sk 16 30 år senare blev jag besviken...)
Som framgår av Hans text och även Wikipedia var ju Starship ett tidigt försök att bygga i kompositteknik. Beechcraft ville visa framfötterna.
Tomas Leijon har gjort många ganska fantastiska saker, se http://www.svensktmodellflyg.se/users/3 ... ember_.pdf Se även min blogg om träffen på Tekniska museet https://larsan13.wordpress.com/2013/09/ ... erade-man/
Hej Lars! Ja, vad ska en 65+ amatör sätta upp mot logiken hos en sådan eminent expert som Tomas Leijon?! Det där med att propellern arbetar i störd luft - och därmed tvingas arbeta hårdare med bl.a. högre ljud till följd - låter ju plausibelt. Samtidigt så skapar ju propellern turbulensen bakom sig. Dvs. att den om det hela fungerar som det ska och propellern alltså driver planet framåt så borde propellern också ha förflyttat sig X meter framåt för varje rotation och då kommit in i en ny jungfrulig luft, eller...?
Sitter propellern på framsidan av vingen så påverkas å andra sidan bl.a. luftströmmen över vingens ovansida med de aerodynamiska problem det skapar. Så det finns uppenbarligen trade-offs med alla designlösningar. Rutans plan och Seabee-planet hade störande ljudvolym även om mina minnen av Spökis sjöflygplan Seabee på Storsjön i Östersund inte var att planet lät överdrivet mycket. En motor ska väl höras?
Men för att återgå till Tomas L så är jag lite misstänksam mot alla experter som i en raljerande ton - kopplat med mycket facksnack - ska förklara för oss mindre kunniga hur världsalltet fungerar! Tomas Leijon är säkert en mycket duktig och erfaren modellflygare med många uppdrag åt försvarsmakten på sin CV men även Elbert Leander "Burt" Rutan har gjort väsentliga avtryck i flygvärlden. Burt R är kanske trots allt ännu mer känd internationellt för sina olika flygplan i skala 1:1 än vad modellflygaren Tomas L är!
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Beechcraft 2000 Starship 1 skala 1/32
Ett litet tips angående dessa modellbilder och andra. Om du klickar på bilderna ses de ofta bättre och blir något större.
Är sedan många år medlem på norska Flyprat.no som hette Scanair.no en gång i tiden.
Är väl lite av SFF fast på norska.
Där blir bilderna i stort sett dubbelt så stora som på vårt eget SFF forum.
Är inte så tekniskt bevandrad på detta område och förstår att det handlar om olika system/servrar m.m.
Vad gäller Beechcraft 2000 Starship 1 har jag haft gäster som trott att det flyger baklänges:-)) En helt fantastisk modell är det i alla fall med spännvidd på 50 cm och en längd av 43 cm. Raritet är en sliten klyscha men stämmer väl in här!!
Hälsning från regnig Vätterbygd!
Hans SFF-F
Är sedan många år medlem på norska Flyprat.no som hette Scanair.no en gång i tiden.
Är väl lite av SFF fast på norska.
Där blir bilderna i stort sett dubbelt så stora som på vårt eget SFF forum.
Är inte så tekniskt bevandrad på detta område och förstår att det handlar om olika system/servrar m.m.
Vad gäller Beechcraft 2000 Starship 1 har jag haft gäster som trott att det flyger baklänges:-)) En helt fantastisk modell är det i alla fall med spännvidd på 50 cm och en längd av 43 cm. Raritet är en sliten klyscha men stämmer väl in här!!
Hälsning från regnig Vätterbygd!
Hans SFF-F