35500 J 35F

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

35500 J 35F

Inlägg av Leif Fredin »

35550
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.500

Levererat till F 13 1967-11-07
Godkänt 1967-11-23
Överlämnat till F 1 1968-02-34
Märkning 1-20
Verkstad; reparation. Påbörjad 1969-08-28, klar 1969-10-14
Verkstad; reparation, modifiering. Påbörjad 1970-06-02, klar 1970-08-10

Haveri 1970-10-20 vid södra banändan på F 1

Verkstad; reparation. Påbörjad 1970-10-23
Kasserat 1973-02-12. Fpl havererat 1970-10-20 vid F 1. Fpl bedöms för kostsamt att reparera. Fpl tilldelas F 1 för räddningsövning-ar utan brand. Gångtid 326 tim.
Senast redigerad av Leif Fredin den 31 jul 2015, 21:05, redigerad totalt 3 gånger.
Bengt Ekbladh

Re: 35500 J 35F

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Haveri 1970-10-20 vid södra banändan på F 1
Verkstad; reparation. Påbörjad 1970-10-23
Kasserat 1973-02-12. Gångtid 326 tim. Fpl bedöms för kostsamt att reparera. Fpl tilldelas F 1 för räddningsövningar utan brand.

Bild finns här:
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=35/35hav.htm

Flög 35500 verkligen vidare eller inte?.....hur bedömmer du ovanstående?
1970-10-20
F1 J35F 35500 RM6C 8566
Ffl Avåkning av bana. Vid landning lossnade bromsskärmen och bromsarna slutade fungera pga överhettning. Fpl gick in i utrullningshindret som inte bromsade tillräckligt utan fpl gick över ett vattenfyllt dike och slog i en jordvall. Ff kuperade motorn och hoppade ut oskadd. Bilden visar fpl fast i utrullningshindret. (Arb)
F1 Hässlö, Västerås (Västmanland)
Fpl Reparerat
=frågas alltså!
Prototypen
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2016, 19:11

Re: 35500 J 35F

Inlägg av Prototypen »

Bengt Ekbladh du frågar om denna kärra reparerades?
Svaret är nej. Som första inlägget beskriver så bedömde man att reparationskostnaden skulle bli för hög. Fpl. fanns under lång tid i utbildningslokalen i samma hangar som 1'a div huserade i. Fpl. var synligt inte allvarligt skadat förutom att det var "knäckt" i höjd med vindrutan. Det visade sig att det var många skador på kroppen vid uppmätning som gjorde att det aldrig reparerades.
Skriv svar

Återgå till "Saab 35 Draken"