18126 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18126 B 18A, S 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18126
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-09-23. Motorer typ STWC3 nr (V) 1114, nr (H) 1116
Godkänt 1944-10-03
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 14 1945-05-04 som lån enligt fo B 43/45. Motorer typ STWC3 nr (V) 1114, nr (H) 1116
Återlämnat till F 1 1947-01-30. Motorer typ STWC3 nr (V) 1114, nr (H) 1116.
Överlämnat till F 3 1947-04-15 jämlikt CFV skrivelse H 27/47.
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1948-03-30 (?), klar 1948-08-02
Överlämnat till F 21 1949-05-13 jämlikt CFV skr H 52/1949. Gångtid total 413 tim. Efter LF 136 tim. Motorer typ STWC3 nr 1224. Gångtid total 448 tim. Efter SM 149 tim, nr 1228. Gångtid total 439 tim. Efter SM 148 tim.
Märkning 21-23 (1950-11-29)

Totalhaveri 1949-11-16 vid Tynderösundet (Sundsvall). Märkning 21-23

Kasserat 1950-01-17. Gångtid 518 tim. Antal flygningar 517 st.
Senast redigerad av Leif Fredin den 29 okt 2015, 11:30, redigerad totalt 3 gånger.
Bengt Ekbladh

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18126 B 18A S 18A
Totalhaveri 1949-11-16 vid Tynderösundet (Sundsvall). Märkning 21-23


FR 31 // om SAAB 18 säger.

Det var landningsövningar med hjälp av radiofyrar.
Pga väderförsämring misslyckas 2 landningsförsök vid F21.
Piloten beordras till SASH // Sundsvall (Härnösand) .
Han avbryter landningsförsöket pga låga moln och omgivande höjder.
Då bränslet började tryta, ansätts nödlandning vid Avabådan, Tynderösundet, Klingerfjärden,, 10 km no Alnön.

Huvarna fälls och fs tar plats i fsig knä.
Det blir en mjuk landning med låg stjärt.
Planet flyter 4 min. innan det sjunker.
Fiskare tar besättningen iland från livbåten.

Besättningen var:Andersson, Bergström och Malmgren.

18126 värderad då till 200.000:- med motorerna: v 1224 o h 1228
skall bärgas står det i Kra.

Utgår ifrån att så skedde..... finns bekräftelse ?

Mvh Bengt
Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inlägg av Lars Larsson »

"Bärgad och skänkt till yrkesskola" har jag skrivit i mina anteckningar.

/Lars L
Bengt Ekbladh

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lars Larsson skrev:"Bärgad och skänkt till " har jag skrivit i mina anteckningar.
/Lars L
Trots min sena respons ! Vet du var /vilken yrkesskola 18126 hamnade på?
Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inlägg av Lars Larsson »

Nej, har tyvärr ingen aning vilken yrkesskola det ska ha varit.
Uppgiften kommer från en artikel om haveriet, i någon av SFF publikationer.

/Lars Larsson
Bengt Ekbladh

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Lars.
Vi får väl försöka undersöka.
Ha det!Bengt
Bengt Ekbladh

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18126 B 18A, S 18A
….
Var hamnade 18126 efter 7m djupdykning?
...
Kolla "F21 Nyckelflottilj i Norr"...sid 133...
…=en yrkesskola i Vännäs..som när S18A systemet pensionerades skrotade sitt studioobjekt (18126)
Vad finns kvar?.(om något)..
Det finns en artikel på FM...(har inte nr. nu)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"