AJ37 + luftbroms
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Daniel Mattsson
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
AJ37 + luftbroms
Har hört att man valde att nita fast den kroppsmonterade luftbromsen på alla AJ37or en gång i tiden.
Stämmer detta?
Om det gör det, vad var anledningen och ungefär när gjordes detta?
Stämmer detta?
Om det gör det, vad var anledningen och ungefär när gjordes detta?
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Luftbroms Viggen
Nej, men det stämmer på JA 37. I någon av editionerna/modifieringarna kom man på ett "bättre sätt" att lösa detta på. Exakt hur minns jag inte.
- Daniel Mattsson
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Luftbroms Viggen
Med anda ord så använde man luftbroms ända tills dess att AJ37an utrangerades ur FV?Emil Lindberg skrev:Nej, men det stämmer på JA 37. I någon av editionerna/modifieringarna kom man på ett "bättre sätt" att lösa detta på. Exakt hur minns jag inte.
Re: Luftbroms Viggen
Daniel Mattsson skrev:Med anda ord så använde man luftbroms ända tills dess att AJ37an utrangerades ur FV?Emil Lindberg skrev:Nej, men det stämmer på JA 37. I någon av editionerna/modifieringarna kom man på ett "bättre sätt" att lösa detta på. Exakt hur minns jag inte.
Hej Daniel,
Näe, det stämmer inte riktigt. Luftbroms används fortfarande, det sitter två stora ladugårdsdörrar på var sida om utblåset på Gripen.
Dock är det som Emil säger, luftbromsarna på just JA 37 ansågs inte vara tillräckligt effektiva för att göra nån större skillnad på den kärran. På övriga medlemmar av Viggenfamiljen användes de hela planets livslängd. SK 37E var ju den sista i familjen som utrangerades..
- Daniel Mattsson
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Luftbroms Viggen
Tjena Niklas, det var länge sen :)Najk skrev: Hej Daniel,
Näe, det stämmer inte riktigt. Luftbroms används fortfarande, det sitter två stora ladugårdsdörrar på var sida om utblåset på Gripen.
Dock är det som Emil säger, luftbromsarna på just JA 37 ansågs inte vara tillräckligt effektiva för att göra nån större skillnad på den kärran. På övriga medlemmar av Viggenfamiljen användes de hela planets livslängd. SK 37E var ju den sista i familjen som utrangerades..
Tackar för klargörandet, nu är jag med på noterna.
Dock undrar ju vän av ordning varför man skulle krånga med att nita fast bromsarna på JA37 om de inte gjorde nån skada? Det var väl bara att låta bli att använda de?
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Luftbroms Viggen
Därför att man behövde reglaget till "nåt annat" (som jag aldrig fått reda på vad det var).Daniel Mattsson skrev:Dock undrar ju vän av ordning varför man skulle krånga med att nita fast bromsarna på JA37 om de inte gjorde nån skada? Det var väl bara att låta bli att använda de?
Anledningen till att de inte ansågs behövas längre var att man ändrat taktik, och inte längre flög jakt med rotar i tät formation utan med ett par till flera mil mellan planen i roten/gruppen.
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
- Ort: Nässjö
- Kontakt:
Re: Luftbroms Viggen
Och detta "något annat" är att knappen för luftbroms blev "snabbvalsknapp radar" enligt SFI'n för JA37.UrbanFredriksson skrev:Därför att man behövde reglaget till "nåt annat" (som jag aldrig fått reda på vad det var).
Anledningen till att de inte ansågs behövas längre var att man ändrat taktik, och inte längre flög jakt med rotar i tät formation utan med ett par till flera mil mellan planen i roten/gruppen.
Ha'T/C
- Daniel Mattsson
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Luftbroms Viggen
Mycket intressant information Urban och Christoffer, mange takk!Christoffer Ström skrev:Och detta "något annat" är att knappen för luftbroms blev "snabbvalsknapp radar" enligt SFI'n för JA37.UrbanFredriksson skrev:Därför att man behövde reglaget till "nåt annat" (som jag aldrig fått reda på vad det var).
Anledningen till att de inte ansågs behövas längre var att man ändrat taktik, och inte längre flög jakt med rotar i tät formation utan med ett par till flera mil mellan planen i roten/gruppen.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Luftbromsar Viggen
Du menar alltså att JA 37 hade större HJULbromsar? Och inte LUFTbromsar som tråden handlade om?Olof B skrev:Och luftbromsen användes alltså inte vid landing?
Jag tänkte på att JA'n hade större bromsar än AJ, iallafall fram till -90,-91. Då man byggde om AJ bromsarna till JA varinaten med fler lammeller.
Det var det jag pysslade med som sommarpraktik på fpl-verkstan på F6 en sommar.
Olof
Nej, luftbromsen användes inte vid landning. Aerodynamisk bromsning räckte för det mesta, annars hade man ju hjulbromsar och reversering att ta till.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Läste nyligen på en f d Draken-pilots hemsida att Draken landades med luftbroms. Behövde man ett dragkraftstillskott på finalen fick man det snabbare genom att fälla in bromsen än att gasa med motorn.
Jag kan tänka mig att JA 37:ans motor var snabbare på gaspådraget än AJ 37:ans och att man inte behövde ta hjälp av någon luftbroms.
Lars S, en gång segelflygare van vid att "gasa med bromsen"
Jag kan tänka mig att JA 37:ans motor var snabbare på gaspådraget än AJ 37:ans och att man inte behövde ta hjälp av någon luftbroms.
Lars S, en gång segelflygare van vid att "gasa med bromsen"
Luftbroms i JA 37
Hejsan!
Luftbromsen i JA 37 var inte effektiv i låg fart. Den märktes inte. Därför var det inte så svårt att välja bort luftbromsen till förmån för att utnyttja den knappen till att hantera radarn för automatisk pålåsning. Den gamla snabbvalsknappen användes enbart till vapenval efter modifieringen. Därigenom slapp man låsa upp radarn när man böt vapen. Det sparde sekunder i snabba lägen. Det kunde vara avgörande t.ex. om man skulle hinna få iväg några skott med akan innan skjuttillfället passerat.
Om jag inte minns fel hölls luftbromsen inne av hydraultryck. D.v.s de nitades inte fast.
Fördelen med att ha luftbromsen ute på J35 var att hon var mindre fartinstabil med luftbroms. Att man snabbare får dragkraft genom att ha luftbroms ute vid landning är inte bara att luftmotståndet minskar när bromsen går in. Den utfällda bromsen gör också att man har högre varvtal på motorn och därigenom snabbare når full effekt på motorn vid ett omdrag. Jetmotorer tar tid att varva upp.
Ha det bra
Steppen
Luftbromsen i JA 37 var inte effektiv i låg fart. Den märktes inte. Därför var det inte så svårt att välja bort luftbromsen till förmån för att utnyttja den knappen till att hantera radarn för automatisk pålåsning. Den gamla snabbvalsknappen användes enbart till vapenval efter modifieringen. Därigenom slapp man låsa upp radarn när man böt vapen. Det sparde sekunder i snabba lägen. Det kunde vara avgörande t.ex. om man skulle hinna få iväg några skott med akan innan skjuttillfället passerat.
Om jag inte minns fel hölls luftbromsen inne av hydraultryck. D.v.s de nitades inte fast.
Fördelen med att ha luftbromsen ute på J35 var att hon var mindre fartinstabil med luftbroms. Att man snabbare får dragkraft genom att ha luftbroms ute vid landning är inte bara att luftmotståndet minskar när bromsen går in. Den utfällda bromsen gör också att man har högre varvtal på motorn och därigenom snabbare når full effekt på motorn vid ett omdrag. Jetmotorer tar tid att varva upp.
Ha det bra
Steppen