Serienumrens placering på Tunnan o (andra typer)!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Rätt självklart läge säger de flesta.
Aktern / stjärten på Fv fpl. tom. Viggen
Men de har även varit placerade på andra platser
Synligt ofta på tex. katapultstolar (osäker på 29:an )
Minns min ”lycka” då jag såg en bild av Lansen med numret i
”vad säger man ”glidskenan för huven” om ni förstår vad jag menar.
Ni minns nog bilden?
Nu till vad som för mig var nått nytt
Vid motorstopp på 29456 måsta T Andersson hoppa
1959-02-10
Det gick bra
Den kastade huven återfinns faktiskt före piloten o planet
Bilden visar (har tyvärr ingen scanner):
29 456 i ska vi säga ”nacken” av huven ; (till vänster)
Det var för mig nyheter , men för ni andra ”serialister” var det ju inga nyheter.?
Berätta var serienummren fanns (dolda) på andra ställen
Bengt
Rätt självklart läge säger de flesta.
Aktern / stjärten på Fv fpl. tom. Viggen
Men de har även varit placerade på andra platser
Synligt ofta på tex. katapultstolar (osäker på 29:an )
Minns min ”lycka” då jag såg en bild av Lansen med numret i
”vad säger man ”glidskenan för huven” om ni förstår vad jag menar.
Ni minns nog bilden?
Nu till vad som för mig var nått nytt
Vid motorstopp på 29456 måsta T Andersson hoppa
1959-02-10
Det gick bra
Den kastade huven återfinns faktiskt före piloten o planet
Bilden visar (har tyvärr ingen scanner):
29 456 i ska vi säga ”nacken” av huven ; (till vänster)
Det var för mig nyheter , men för ni andra ”serialister” var det ju inga nyheter.?
Berätta var serienummren fanns (dolda) på andra ställen
Bengt
- Christer Sidelöv
-
Jo det är ju som Christer skriver
nummret är "stämplat" med svart färg på allt som går att plocka bort
På stolen är det på baksidan ,syns inte förrän den lyfts ur tror jag ?
På min huv så är nummret på undersidan av ..."nacken" syns inte det heller förrän den lyfts av , på den är orginalnummret överstruket och ett nytt dit stämplat ,så troligen har den huven flyttats till ett nytt plan och då passats in på det
som jag uppfattat det så är plan mer individuellt gjorda än exempelvis bilar ! och har större krav på passforn på delarna,
därför detta system ?
Jag har resterna av huven till en B17 , och även den har nummret påstämplat i sargen , så detta är tydligen något SAAB alltid gjort !
De små skyltar med SAABs logotype som sitter på nitade på "nästan" alla delar ! har däremot inte serienummret , utan på dom finns Benämning, reservdelsnummret , ritningsnummer? och en stämpel från godkännandet vid tillverkningen ,
Mvh Klas
nummret är "stämplat" med svart färg på allt som går att plocka bort
På stolen är det på baksidan ,syns inte förrän den lyfts ur tror jag ?
På min huv så är nummret på undersidan av ..."nacken" syns inte det heller förrän den lyfts av , på den är orginalnummret överstruket och ett nytt dit stämplat ,så troligen har den huven flyttats till ett nytt plan och då passats in på det
som jag uppfattat det så är plan mer individuellt gjorda än exempelvis bilar ! och har större krav på passforn på delarna,
därför detta system ?
Jag har resterna av huven till en B17 , och även den har nummret påstämplat i sargen , så detta är tydligen något SAAB alltid gjort !
De små skyltar med SAABs logotype som sitter på nitade på "nästan" alla delar ! har däremot inte serienummret , utan på dom finns Benämning, reservdelsnummret , ritningsnummer? och en stämpel från godkännandet vid tillverkningen ,
Mvh Klas
Tack Klas:
>>På min huv så är numret på undersidan av ..."nacken" syns inte det heller förrän den lyfts av , på den är original numret överstruket och ett nytt dit stämplat ,så troligen har den huven flyttats till ett nytt plan och då passats in på det >>
Vilka nr. har du?
>>passform på delarna>>
Man hade väl ett ”utbytessystem” o då bör väl delarna passa?
Nåväl fler platser man ser/såg numret på vid en ”besiktning” på plattan?
Bengt
>>På min huv så är numret på undersidan av ..."nacken" syns inte det heller förrän den lyfts av , på den är original numret överstruket och ett nytt dit stämplat ,så troligen har den huven flyttats till ett nytt plan och då passats in på det >>
Vilka nr. har du?
>>passform på delarna>>
Man hade väl ett ”utbytessystem” o då bör väl delarna passa?
Nåväl fler platser man ser/såg numret på vid en ”besiktning” på plattan?
Bengt
-
? Ok ! huvens orginalnummer är 29934,ändrat till 29960
stolens nummer är 29127 , och ! ja jag vet att den kasserades efter start haveri 1958 och piloten skadades , men stolen är oskadd så det var troligen ingen utskjutning ? jag gissar på den kanat av banan och välte eller liknande ? någon som vet ?
visserligen är väl delarna utbytbara , men allt innom flyget loggbokförs ju .
troligen även utbyte av luckor ? OCH passformen hävdar jag kan vara individuell ?
de "muttrar" som är nitade i skrovet för olika luckor är justerade i höjdled med olika brickor-shims , en del lövtunna ! så tar man en del från ett annat plan så kan passformen troligen behöva justeras
Vad man ser för nummer om man går runt planet på plattan ?
ja troligen bara serienummret på bakkroppen ?
står en 35a på plattan med huven öppen däremot så borde nummret på insidan gå att se ? det sitter stämplat där
stolens nummer är 29127 , och ! ja jag vet att den kasserades efter start haveri 1958 och piloten skadades , men stolen är oskadd så det var troligen ingen utskjutning ? jag gissar på den kanat av banan och välte eller liknande ? någon som vet ?
visserligen är väl delarna utbytbara , men allt innom flyget loggbokförs ju .
troligen även utbyte av luckor ? OCH passformen hävdar jag kan vara individuell ?
de "muttrar" som är nitade i skrovet för olika luckor är justerade i höjdled med olika brickor-shims , en del lövtunna ! så tar man en del från ett annat plan så kan passformen troligen behöva justeras
Vad man ser för nummer om man går runt planet på plattan ?
ja troligen bara serienummret på bakkroppen ?
står en 35a på plattan med huven öppen däremot så borde nummret på insidan gå att se ? det sitter stämplat där
- Emil Lindberg
Flygplannummer i FV
Det ni diskuterar benämns (numera?) flygplansnummer, fplnr
På JAS 39 är det inte riktigt så att fplnr är stämplat/målat på "allt". Det är målat på insidan av många av flygplanets luckor, men långt ifrån alla. När vi anser det nödvändigt skriver vi tekniker dit det själva, för att inte råka blanda ihop med någont annats flygplans.
Stolen och många andra enheter saknar numera fplnr.
På JA 37 var fplnr mycket mer förekommande på olika flygplansdelar, så även på stolen. Så vid t.ex stolbyte fick man tvätta bort det gamla numret och måla dit det nya.
Dock var det lite si och så med "rättningstjänsten" på dessa fplnr. T.ex vet ni som bekant att stjärtkonor flyttades mellan olika Viggen-individer. Men fplnr på insidan av de luckor som fanns på stjärtkonen ändrades sällan. Således kunde man på insidan av dessa luckor se vilket flygplan som stjärtkonen hade suttit på tidigare, eller t.o.m ursprungligen.
På JAS 39 är det inte riktigt så att fplnr är stämplat/målat på "allt". Det är målat på insidan av många av flygplanets luckor, men långt ifrån alla. När vi anser det nödvändigt skriver vi tekniker dit det själva, för att inte råka blanda ihop med någont annats flygplans.
Stolen och många andra enheter saknar numera fplnr.
På JA 37 var fplnr mycket mer förekommande på olika flygplansdelar, så även på stolen. Så vid t.ex stolbyte fick man tvätta bort det gamla numret och måla dit det nya.
Dock var det lite si och så med "rättningstjänsten" på dessa fplnr. T.ex vet ni som bekant att stjärtkonor flyttades mellan olika Viggen-individer. Men fplnr på insidan av de luckor som fanns på stjärtkonen ändrades sällan. Således kunde man på insidan av dessa luckor se vilket flygplan som stjärtkonen hade suttit på tidigare, eller t.o.m ursprungligen.
Hej,Klas Andersson skrev: visserligen är väl delarna utbytbara , men allt innom flyget loggbokförs ju .
Det som du nämner kallas i branchen för "utbytbarhet" och när det gäller SAAB tillverkade flygplan har detta alltid varit mycket bra.
På 32 och 35 kunde man som regel ta en detalj från en individ och montera på en annan utan några justeringar eller ändringar. Gällde även strukturdetaljer som luckor, filletplåter etc.
Klart sämre var det på dom engelska maskinerna. Minns att en äldre kollega från tiden det begav sig berättade om J 33 Venom där i stort sett ingenting gick att flytta från en maskin till en annan.
Även reservdelar som låg i lager hade olika mått och dimensioner. Vid ett tillfälle hade en stabilisator skadats och måste bytas.
Man fick prova med tre olika innan man hittade en som passade. En var 3-4 centimeter för kort, den andra för lång o.s.v.
Han berättade också om hjulaxlar med så pass avvikande dimension att man fick minska antalet rullar i hjullagret för att det skull passa.
I det här hänseendet kom introduktionen av J 32B på F1 att innebära ett rejält lyft för den tekniska personalen.
Hälsningar
//EK
//EK