Den blivande MD-95 blev i och med Boeings köp av McDonnell Douglas 1997 en Boeing 717-200.
Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.
Den gjorde sin första flygning den 2 september-1998 (N717XA) och till den första kunden AirTran Airways
levererades den 12 oktober-1999.
Var utrustade med BMW/Rolls-Royce BR715 motorer (idag Rolls-Royce BR715)
Här i Skandinavien flygs Boeing 717 av finska Blue1.
Totalt byggdes 156 st Boeing 717 mellan åren 1998-2006.
När den 156:e och sista Boeing 717 rullade av bandet i april-2006 till kunden AirTran Airways
betydde det också att den långa epoken att bygga kommersiella flygplan i Boeing/MDC Long Beach var över.
Dom två sista 717-200 levererades den 23 maj-2006 till AirTran Airways och Midwest Airlines.
AirTran Airways köptes nyligen av Southwest Airlines (SWA)
Hans SFF-F
Modellerna av 717-200 i skala 1/100.
När MD-95 blev Boeing 717-200.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 apr 2008, 20:36
- Ort: Asker, Norge
Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.
727'an har ju blåslamporna bak den också.Hans O. Sandström skrev:Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.
Helt rätt!!
Miss av mig , jag skäms:-))
Jag som dessutom flugit Boeing 727-200A i USA!
Tack för påpekandet.
/Hans
Miss av mig , jag skäms:-))
Jag som dessutom flugit Boeing 727-200A i USA!
Tack för påpekandet.
/Hans
Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.
Och om man skall vara petig så finns ju även det tremotoriga widebody-flygplanet McDonnell Douglas MD-11 som under de tre sista åren av sitt produktionsliv, alltså mellan 1997 och 2000, faktiskt också tillverkades av Boeing.Hans O. Sandström skrev:Helt rätt!!
Miss av mig , jag skäms:-))
Jag som dessutom flugit Boeing 727-200A i USA!
Tack för påpekandet.
/Hans
Officiellt döptes ju den här tremotoriga jumbon inte om till ett särskilt Boeing-namn men det var likafullt formellt en Boeingkärra! Låt vara att två av motorerna sitter under vingarna medan den tredje är inbyggd i den vertikala stabilisatorn, 'fenan', längst bak!
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.
Arne,
MD-11 var väl ett så väl inarbetat namn så precis som du säger var det inte aktuellt med namnbyte!
Men du har helt rätt i att MD-11 byggdes officiellt av Boeing de tre sista åren som du påpekar.
Allt gott,
/Hans
MD-11 skala 1/100 i MDC house livery.
MD-11 var väl ett så väl inarbetat namn så precis som du säger var det inte aktuellt med namnbyte!
Men du har helt rätt i att MD-11 byggdes officiellt av Boeing de tre sista åren som du påpekar.
Allt gott,
/Hans
MD-11 skala 1/100 i MDC house livery.