Sidewinder del 3, Rb74

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Sidewinder del 3, Rb74

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hittade detta
äny koments?

Analys av främre upphängningsklack till Rb74

Under 1990 talet tilldelades det nya stridsflygplanet JAS 39 Gripen det svenska flygvapnet. I detta högpresterande system innefattas en del vapen. Ett av de vapensystem är den inköpta amerikanska jaktroboten AIM-9 Sidewinder, eller robot 74 (Rb74) som den benämns i Sverige. I Gripensystemet bärs denna robot fäst på sida i vingens yttre kant, vilket är på liknande sätt som t.ex. de amerikansktillverkade F-18 Hornet flygplanen. Det har dock på senare tid, enligt uppgift, visat sig att en del brott har skett i infästningen mellan robot och lavett hos olika modeller av de amerikanska flygplanen, vilket förefaller bero på utmattningsbrott i de upphängningsklackar som fäster roboten mot dess lavett. Detta är något som även skulle kunna inträffa på de svenska upphängningsklackarna efter att viss del av livslängden har förflutit. Brotten visar sig ha skett på den främre upphängningsklacken och det finns idag tre olika versioner av klacken. Detta examensarbete utförs på uppdrag av Försvarets materielverk (FMV) och syftar till att jämföra dessa tre versioner och analysera dem med avseende på statisk hållfasthet och utmattning.
De tre klackarna benämns i rapporten som
svensk-,
ny amerikansk- och
gammal amerikansk klack.
Dimensionerande för den statiska hållfastheten är ett lastfall benämnt J122 och utmattningsanalysen bygger på cyklisk G-belastning under robotens livslängd räknat i flygtimmar. Klackarna har utifrån tilldelat ritningsunderlag modellerats i CAE programmet I-DEAS och FE-analyserats med belastningar enligt givna lastfall. Resultatet av analyserna blev att endast den svenska klacken klarar både det statiska lastfallet och utmattningskravet. Den nya amerikanska klacken överskred töjningsgränsen med 4 % och den gamla amerikanska överskred brottgränsen med 28 % vid det dimensionerade statiska lastfallet. Samtliga här analyserade upphängningsklackar bedöms klara utmattningskravet.

http://www.uppsatser.se/uppsats/d19d9ffaff/
bengt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

RB 74

Inlägg av Emil Lindberg »

Har aldrig hört talas om att vi skulle ha haft sprickor i de främre klackarna. Men å andra sidan började jag inte i vapnet förrän 2000.


>>"endast den svenska klacken klarar både det statiska lastfallet och utmattningskravet."

Än en gång förbättrar svenska företag amerikansk materiel.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"