"Okända helikoptrar"

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Christer Ström
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:31
Ort: Timmele

"Okända helikoptrar"

Inlägg av Christer Ström »

Precis som FV fpl hade ett antal nummer vikta, ex vis 27 för tänkta men ej genomförda projekt finns också några hkp-nummer som aldrig blev nå´tt. Är det någon som vet vilka de saknade numren är? :shock:
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Lätt att lista ut..

Inlägg av Najk »

Ja, med tanke på att det senast använda numret är 15, torde de ej utnyttjade numrena vara följande:

7, 8, 12 och 13.
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inlägg av UrbanFredriksson »

Det här brukar vara en pålitlig site när det gäller beteckningar:
http://www.designation-systems.net/non-us/sweden.html

Noteras kan att det nämns vilka typer som var påtänkta, utan bara deras roller och vad som fick rollen.
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 502
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inlägg av Lennart A »

Kanske pålitlig, men redan i första meningen står "From its creation in 1926, the Swedish Air Force used an aircraft designation..."

Flygvapnets typbeteckningssystem infördes först i juli 1928. Bland annat av denna anledning fanns det fem typer som aldrig fick någon typbeteckning i flygvapnet: FVM J 24B, Macchi M 7, Armstrong Witworth Siskin, Avro 504N och Heinkel HE 3.

Lennart A
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 502
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inlägg av Lennart A »

Är det förresten bekräftat på något sätt att nr 13 hoppades över?

Lennart
Användarens profilbild
Hans Wessman
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2008, 16:25
Ort: Landskrona
Kontakt:

beteckningar

Inlägg av Hans Wessman »

http://www.nordicrotors.com/hkpflj.html kan man läsa lite mer om varför dessa hoppades över.

Inte fullständigt svar om varför 13 hoppades över, de har fått två olika förklaringar om detta.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"