Hej,
Jag har haft en vag uppfattning av att Tunnorna på F15 hade en lite udda märkning i gul eller röd dayglomålning, utöver den romb mitt på ryggen som man ibland kan se på bilder. Häromdagen fick jag se två bilder som fick mig att hajja till. Den ena bilden förställer J 29F gul M och gul O ur F15, varav den närmaste gul M (29457?) har daygloröd målning på ovansidan av vingen vilket sträcker sig ut över skevrodret. Den andra bilden förställer gul I ur F15 där man kan se att märkningen finns på både ovan- och undersidan av vingen på samma vis som den vanliga svarta (enligt TO 1956, ritning ZD4272). Ingen utav flygplanen har dock "ruter ess" dvs romben på ryggen.
Gul dayglo borde vid närmare eftertanke inte varit introducerat vid den här tiden.
Är det någon som kan berätta mer om den här daygloröda märkningen på F15. Omfattade det endast 3:e div? Kombinerades den med den röda romben, är det det man ser på sidan 86 i Kronmärkt, dvs både romben och fältet på vingen i röd dayglo.
Hälsningar
Robert Bergwall
Daygloröd märkning på vingarna på J 29F ur F15
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Daygloröd märkning på vingarna på J 29F ur F15
Har du möjligheter att visa bilderna som avses?Bergwall skrev:Hej,
.....
Häromdagen fick jag se två bilder som fick mig att hajja till. Den ena bilden förställer J 29F gul M och gul O ur F15, varav den närmaste gul M (29457?) har daygloröd målning på ovansidan av vingen vilket sträcker sig ut över skevrodret.
Den andra bilden förställer gul I ur F15 där man kan se att märkningen finns på både ovan- och undersidan av vingen på samma vis som den vanliga svarta (enligt TO 1956, ritning ZD4272). Ingen utav flygplanen har dock "ruter ess" dvs romben på ryggen.
Gul dayglo borde vid närmare eftertanke inte varit introducerat vid den här tiden.
Är det någon som kan berätta mer om den här daygloröda märkningen på F15. Omfattade det endast 3:e div? Kombinerades den med den röda romben, är det det man ser på sidan 86 i Kronmärkt, dvs både romben och fältet på vingen i röd dayglo.Hälsningar Robert Bergwall
Vidare säger ju "Kronmärkt" att::""Mot slutet överfördes ett antal fpl. till andra förband och fick då behålla sina romber""....
Många av F15:s Tunnor hamnade väl på F4 ?,, så märkta?, finns bilder kanske av deras plan så märkta?
Man kan ju få fram några serienr.
Har dock inga vidare förklaringar,
Utom att jag "hört" att foton tagits från F15:s hangartak visande Romberna, men hittills inte fått tillgång till fotona.
Vore intressant se dina foton, samt När fotot kan vara taget.
Ser fram emot dina foton samt vidare info om din frågas besvarande!
mvh Bengt
Re: Daygloröd märkning på vingarna på J 29F ur F15
Hej,
Tack Bengt för ditt svar. Dessvärre kan jag inte visa bilderna då jag lovade uppgiftslämnaren att inte visa dem då han i sin tur gått i god för att de inte ska spridas. På den andra bilden ser man gul Ivar ur F15 och serienumret ser ut att vara 29422. Flygplanet överfördes från F10 och flög även där tidigare som gul Ivar.
Ytterligare en intressant bild fanns nästan framför ögonen på mig men jag upptäckte bilden i Tunnan-boken först igår. Den bilden känns lättare att visa då den borde kännas igen av de som är intresserade. Men man tänker inte alltid på detaljerna.
Den yttre röda märkningen på undersidan av vingen kan dock inte styrkas av de andra bilderna. 29422 kan man se har en märkning längre in på undersidan som uppskattningsvis går från fälltanksfästet och ungefär 80 cm in mot kroppen (den svarta märkningens motsvarande bredd är 150 cm enligt ritningen och går förbi fällt.fästet ut mot vingspetsen).
Se skiss nedan hur jag uppfattar de olika fälten (klippt och kladdat från mina egna instruktionsark).
Det yttre röda fältet som ska spegla området på 29425 är samma fält som MFD Tunnor.
Jag vill också poängtera att sambandet eller förklaringen med F10 inte är klockrent då 29457 (gul Martin F15) enligt Tunnan-boken inte tillhört F10. Men det kan ju förstås handla om en annan gul M som inte finns upptagen i registret (precis som gul I).
Det finns ett exempel på en J 29F på F4 (en annan bild som jag inte heller får lov att visa) som har romben på ryggen (samt svarta övningsmarkeringar) nämligen 29420. Det lite lustiga är att det flygplanet aldrig tillhört F15. Se tråd:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=31&t=8130¨
Hälsningar
Robert
Tack Bengt för ditt svar. Dessvärre kan jag inte visa bilderna då jag lovade uppgiftslämnaren att inte visa dem då han i sin tur gått i god för att de inte ska spridas. På den andra bilden ser man gul Ivar ur F15 och serienumret ser ut att vara 29422. Flygplanet överfördes från F10 och flög även där tidigare som gul Ivar.
Ytterligare en intressant bild fanns nästan framför ögonen på mig men jag upptäckte bilden i Tunnan-boken först igår. Den bilden känns lättare att visa då den borde kännas igen av de som är intresserade. Men man tänker inte alltid på detaljerna.
Den yttre röda märkningen på undersidan av vingen kan dock inte styrkas av de andra bilderna. 29422 kan man se har en märkning längre in på undersidan som uppskattningsvis går från fälltanksfästet och ungefär 80 cm in mot kroppen (den svarta märkningens motsvarande bredd är 150 cm enligt ritningen och går förbi fällt.fästet ut mot vingspetsen).
Se skiss nedan hur jag uppfattar de olika fälten (klippt och kladdat från mina egna instruktionsark).
Det yttre röda fältet som ska spegla området på 29425 är samma fält som MFD Tunnor.
Jag vill också poängtera att sambandet eller förklaringen med F10 inte är klockrent då 29457 (gul Martin F15) enligt Tunnan-boken inte tillhört F10. Men det kan ju förstås handla om en annan gul M som inte finns upptagen i registret (precis som gul I).
Det finns ett exempel på en J 29F på F4 (en annan bild som jag inte heller får lov att visa) som har romben på ryggen (samt svarta övningsmarkeringar) nämligen 29420. Det lite lustiga är att det flygplanet aldrig tillhört F15. Se tråd:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=31&t=8130¨
Hälsningar
Robert
Re: Daygloröd märkning på vingarna på J 29F ur F15
Ja det finns många frågetecken ibland.
Jag skrev;;Många av F15:s Tunnor hamnade väl på F4 ?,,
Tog det ur minnet då jag sett hur många piloter som sökte sig till Östersund.
Vid närmare undersökningar verkar ca 11 J 29 hamnat på F4
Varav ca 5 stycken kom från 3/F15
Resten hamnade tex i Österrike (15) eller på
F3, F10,F16 /20, samt att några havererade.
>>""Mot slutet överfördes ett antal fpl. till andra förband och fick då behålla sina romber""....!
Intressant om det kan ”bevisas”!
Frågan var ju::>>Är det någon som kan berätta mer om den här daygloröda märkningen på F15. Omfattade det endast 3:e div? Kombinerades den med den röda romben, är det det man ser på sidan 86 i Kronmärkt, dvs både romben och fältet på vingen i röd dayglo. >>
Vem har svaren?
Bengt
Jag skrev;;Många av F15:s Tunnor hamnade väl på F4 ?,,
Tog det ur minnet då jag sett hur många piloter som sökte sig till Östersund.
Vid närmare undersökningar verkar ca 11 J 29 hamnat på F4
Varav ca 5 stycken kom från 3/F15
Resten hamnade tex i Österrike (15) eller på
F3, F10,F16 /20, samt att några havererade.
>>""Mot slutet överfördes ett antal fpl. till andra förband och fick då behålla sina romber""....!
Intressant om det kan ”bevisas”!
Frågan var ju::>>Är det någon som kan berätta mer om den här daygloröda märkningen på F15. Omfattade det endast 3:e div? Kombinerades den med den röda romben, är det det man ser på sidan 86 i Kronmärkt, dvs både romben och fältet på vingen i röd dayglo. >>
Vem har svaren?
Bengt