Okänd nödlandare

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Johan Kjellin
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Okänd nödlandare

Inlägg av Johan Kjellin »

Hittade denna bild i mina morföräldrars stuga i Sörmland. Vilken individ är planet och var är bilden tagen? Skavsta tog väl aldrig emot någon B-17?

Någon som kan klura ut detta?

B-17
B-17
Bengt Ekbladh

Re: Okänd nödlandare

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej
Johan Kjellin skrev;;
>>Hittade denna bild i mina morföräldrars stuga i Sörmland. Vilken individ är planet och var är bilden tagen? Skavsta tog väl aldrig emot någon B-17?
Någon som kan klura ut detta? >>

Om man försöker svarar på frågan::
Skavsta tog väl aldrig emot någon B-17?

Försök till svar::
1944-10-07 :::Efter Amerikansk anfall mot oljekällor vid Pölitz nödlandar 8 st. B-17G i Sverige.
Av dessa nödlandar pga bränslebrist B-17G 42-97196 på Skavsta.
Planet var på vänster sida märkt ””Bobbie Anne””och även ”vissa” andra märkningar som inte syns på ditt foto.......dock syns ett U i nosen! Samt ser ingen stjärtmärkning.
Men med skada på nosen!

Samma datum (1944-10-07) landade 2 st. B-17G på Jönköpings gamla flygfält.

Ena av dessa hade ett Tydligt U på stjärtfenan ((nr 2102905 + J under))...men annan märkning där.
Dock har detta plan Ingen skada på nosen!
Vet i nuläget inte vilket av planen du visar.
Men andra vet säkert.
Mvh Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Okänd nödlandare

Inlägg av Lars Sundin »

Här finns en bild med Bobbie Anne på F 11, Skavsta och litet text:

http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info4_04.pdf

Se även http://www.forcedlandingcollection.se/U ... eanne.html för fler bilder.

Jag är rudis vad gäller amerikanska märkningar och förbandsbeteckningar, men Bobbie Anne borde såsom tillhörande 351 BG nog haft ett "J" på fenan; "U" verkar syfta på 457 BG. Om jag inte minns fel fann jag (googling) en uppgift att Bobbie Anne planet skrotats i England, varför det flugits från Hässlö (eller kanske Såtenäs) till England. Bilden skulle alltså kunna vara från någon av dessa platser. Men detta är spekulationer.

Ytterligare letande får mig att misstänka att Johans plan är detta, http://www.forcedlandingcollection.se/U ... 7-905.html , som var ett av två som nödlandade i Jönköping. Men nu är jag trött så det kan vara fel ;-) Detta plan hade en skada under det bakre fyrkantiga fönstret på nosens högra sida (ses på en av Richard Garlands bilder hos Nödlandarsamlingen), och på Johans bild kan man skönja en svart "prick" just där.

Detta inlägg har kompletterats flera gånger, något som numera inte verkar noteras (kanske ändringarna kommit alltför snart).
Johan Kjellin
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Okänd nödlandare

Inlägg av Johan Kjellin »

Tack för svaren Bengt och Lars, man kan alltid lita på ert bokgrävande.

Det kan ju mycket väl vara fästningen som landade i Jönköping, blir ju svårt att tyda med enbart ett U som identitetssymbol. Men den ligger ju närmast. Ska gräva vidare i släkten om vem fotografen är.

Bilden får för övrigt läggas i SFFs bildarkiv om intresse finns.
Bengt Ekbladh

Re: Okänd nödlandare

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Johan Kjellin skrev::
>>Ska gräva vidare i släkten om vem fotografen är. >>
Bra, alltid fint att eventuella ? Kan uträtas...hjälper många till med sina uppgifter kommer många dolda/glömda uppgifter fram. Hoppas på mer deltagande i frågeställningar som presenteras!
Johan..hör gärna av dig om du får fram nya fakta.
Mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"