Tillverkning av segelflygplan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 19 sep 2015, 22:00
Tillverkning av segelflygplan
Min far ägde Centrala glid- och segelflygplansfabriken i Västerås under 1939-40. Fabriken lär ha varit första segelflygplanstillverkaren i Sverige. Vet någon om detta stämmer och vilka segelflygplan som tillverkades där under denna period?
Re: Tillverkning av segelflygplan
I slutet av 1937 inrättades hos AB Västerås Snickerifabrik en ”Sportflygplanavdelning”. Denna avdelning ombildades i början av 1939 till AB Centrala Glid- och Segelflygplansfabriken (CGS), med adress Pilgatan 9 i Västerås. Chefen hette Erik Tyllström.
Tanken var att fabriken skulle tillverka det material och de delar flygklubbarna runt om i landet skulle komma att behöva när de kom igång med att bygga egna glid- och segelflygplan. Ett stort lager med reservdelar till de vanligaste typerna lades upp. Enligt bolagets annons tillverkade man också övningssegelflygplanet Hütter H 17.
Någon större omfattning fick dock aldrig själva tillverkningen. Veterligt kom endast ett plan att helt färdigställas av CGS, en Hütter H 17 som registrerades SE-SAC i augusti 1939. I mars 1940 såldes planet till Norsk Aero Klubb. Det skulle där ha registrerats som LN-GAM, men detta genomfördes aldrig, troligen på grund av det tyska anfallet på Norge den 9 april.
Förutom detta plan levererades 1938-39 material eller fullständiga byggsatser till 17 Anfänger, tio Grunau 9, fyra Grunau Baby II och en Göppingen Gö-1 Wolf. I maj 1940 försökte CGS förgäves få ett uppdrag från flygvapnet, eftersom den civila marknaden på grund av kriget minskat.
Sommaren 1941 lades fabriken ned och såldes till AB Flygplan (Sölve Skerfving).
Lennart A
Tanken var att fabriken skulle tillverka det material och de delar flygklubbarna runt om i landet skulle komma att behöva när de kom igång med att bygga egna glid- och segelflygplan. Ett stort lager med reservdelar till de vanligaste typerna lades upp. Enligt bolagets annons tillverkade man också övningssegelflygplanet Hütter H 17.
Någon större omfattning fick dock aldrig själva tillverkningen. Veterligt kom endast ett plan att helt färdigställas av CGS, en Hütter H 17 som registrerades SE-SAC i augusti 1939. I mars 1940 såldes planet till Norsk Aero Klubb. Det skulle där ha registrerats som LN-GAM, men detta genomfördes aldrig, troligen på grund av det tyska anfallet på Norge den 9 april.
Förutom detta plan levererades 1938-39 material eller fullständiga byggsatser till 17 Anfänger, tio Grunau 9, fyra Grunau Baby II och en Göppingen Gö-1 Wolf. I maj 1940 försökte CGS förgäves få ett uppdrag från flygvapnet, eftersom den civila marknaden på grund av kriget minskat.
Sommaren 1941 lades fabriken ned och såldes till AB Flygplan (Sölve Skerfving).
Lennart A
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 19 sep 2015, 22:00
Re: Tillverkning av segelflygplan
Tack för ett snabbt och utförligt svar. Skall nu försöka "borra" vidare i vad som hände omkring 1940-42 då min far lämnade segelflygandet.