För hundra år sedan (2)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

För hundra år sedan (2)

Inlägg av Leif Fredin »

Nu i september är det hundra år sedan ”tre kronor” började använda som nationalitetsbeteckning på svenska militära luftfarkoster. Dessa kronor har varit nationalitetsbeteckning sedan dess men med skiftande detaljer.

Det tidigare nationalitetsmärket från augusti 1914 (blå/gul kokard samt bokstaven ”S”) ansågs inte vara tillräckligt synlig, utan tre svarta kronor mot en vit bakgrund ansågs tydligare enligt ett förslag från chefen för Flygavdelningen Henrik Hamilton.

Arméns generalorder nr 1333:
”K U N G L. M A J:T har, med ändring av i g.o n:r 961/1914 givna bestämmelser, i nåder befallt, att arméns eller i dess tjänst varande flygmaskiner skola, efter chefens för Fortifikationen närmare bestämmelser, förses med följande märken:
å sidorodret en svensk örlogsflagga,
å undersidan av de undre vingarna och å översidan av de övre vingarna (vid monoplan å vingarnas båda sidor) tre svarta kronor å vit botten.

Stockholms Slott den 22. september 1915.
på nådigaste befallning
(oläsligt)”

Marinens generalorder nr1272
”Kungl, Maj:t har med ändring av i g.o. n:r 772/14 givna bestämmelser i nåder befallt.
att marinens eller i dess tjänst varande flygbåtar skola förses med nedan angivna målade märken näm-ligen
å sidorodret en svensk örlogsflagga,
å översidan av de övre vingarna samt å undersidan av antingen dessa eller ock de undre vingarna (vid monoplan å vingarnas båda sidor) tre svarta kronor å vit botten (modell) samt ävenledes i svart ett nummer (de två sista siffrorna i flygbåtens ständiga nummer) angivet med arabiska siffror.

Stockholms slott den 22 september 1915
På nådigste befallning
Dan Broström
/G. af K.”

Bild
Den ”modell” som anges i marinens skrivelse.

Sommaren 1917 började man inom marinen måla nationalitetsbeteckningen även på kroppssidorna enligt marinens generalorder nr 947 daterad 27 juli 1917.
Den 7 september 1917 följde arméflyget efter med generalorder nr 1139. Dessa go kom att gälla till flygvapnet kom med sin egen generalorder 1927.

Det förekom vissa avvikelser i märkningen i början på 20-talet. Ofta slopades den vita bakgrunden på vingarna både inom marinen och armén. När arméflygets flygplan började kamouflagemålas cirka 1923-24 målades kronorna vita på flygkroppen och svarta på vingarna.

Både arméflyget och marinflyget framförde förslag omkring 1924-25 förslag på tydligare nationalitetsbeteckning.
I ett förslag från marinen skulle de svarta kronorna sammanföras något och anbringas på ett cirkulärt fält. Detta märke kunde lätt urskiljas även på långa avstånd ”samt ansluter sig i princip till internationellt system”.
Hela sidorodret skulle målas i nationsfärgerna blått och gult i vertikala fält i stället för örlogsflaggan.
Flygbåtar vilka var i tjänst från vintern 1926 märktes på detta sätt.

Arméns förslag var även det att hela sidorodret skulle målas i blått och gult. Kronmärket däremot förslogs att vara i två färger: svarta kronor med vit bård eller vita kronor med svart bård. De flygplan som togs i tjänst 1925-26 märktes med vita kronor med svart bård. Märket ansågs tydligare visa den svenska nationaliteten än marinens förslag.

Bild
Ett antal E.2 märkta enligt arméns förslag till go från april 1926.

1925-26 gjordes en hel del prov med olika märkningsförslag både inom marinflyget och arméflyget för att få fram ett gemensamt märke och dessa utmynnade i flygvapnets första egna generalorder angående märkning av flygplan, nämligen go nr F 12 daterad 20 januari 1927.

Utdrag:
”Kungl. Maj:t har, med upphävande av arméns g.o. 1139/17 samt marinens g.o.947/17, i nåder befallt, att följande bestämmelser för märkning av militära flygplan skola lända till efterrättelse.
1. Bestämmelser angående märkning av flygplan.
Militärt flygplan skall vara försett med dels nationalitetsbeteckning, utvisande flygplanets svenska nationalitet, dels ett märke (numreringsmärket) utvisande flygplanets nummer.
Nationalitetsbeteckningen utgöres av två märken:
a) Kronmärket: tre svarta kronor på ljus botten i enlighet med fastställd modell (bil. 1). Bottnen skall vara cirkelformigt begränsad, om ytan i övrigt har annan färg;
b) Blå-gula märket: två lika stora, vertikala fält täckande hela roderytorna bakom roderaxeln, det främre gult och det bakre blått; skolande nämnda färger i enlighet med lag angående rikets flagga av den 22 juni 1906 vara resp. guldgul och ljust mellanblå;”

Proportionerna på kronmärket som fastställdes enligt modell ovan är samma än idag med vissa smärre justeringar.
På aluminiummålade flygplan målades så småningom inte det vita fältet utan enbart de tre svarta kronorna.

När prov med kamouflagemålning gjordes hösten 1935 ansågs det vita fältet vara för röjande och ändring av kronmärket förslogs så att kronorna blev gula och cirkeln blå. Eftersom nationalitetsfärgerna återfanns i kronmärket bortföll märkningen på sidorodret.
Detta fastställdes genom generalorder nr 164 daterad 12 maj 1937.
Efter andra världskrigets utbrott 1939 visade det sig att nationalitetsbeteckningen inte syntes tillräckligt tydligt så den gula ringen utanför den blå cirkeln tillkom, vilket fastställdes genom generalorder nr 248 daterad 8 juni 1940.
Denna generalorder har vad jag fått fram inte upphävts.

När JAS 39 kom i tjänst på 1990-talet ansågs den gamla blå/gula nationalitetsbeteckningen för framträdande och prov gjordes med gråa kulörer i stället och från cirka 1995 blev detta standard även för andra gråmålade fpltyper.

Förutom den ”gamla” från 1940 så är nationalitetsbeteckningen idag en mörk ring mot en något ljusare bakgrund och innanför denna ring tre mörka kronor.

Personligen tycker jag att ett kronmärke liknande arméns förslag från 1926 tydligare skulle visa den svenska nationaliteten på gråmålade flygplan.
Bengt Ekbladh

Re: För hundra år sedan (2)

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Leif för ditt inlägg om nationalitetsmärket
Skrivelser ”ger ju vissa Order”... men hur bedömer du hur man snabbt åtföljde dessa?
Skedde förändringarna Snarast ?

Eller var det som man ser tex.angående Viggars förflyttningar från nedlagda förband till andra.....att man, som det ser ut ”sket” i ändringar och flög tex. vid F15 med ett antal plan med andra flottiljmärkningar.....fast dessa redan var nedlagda.

Antar att man i dåtid snarast åtgärdade vad skrivelserna krävde och att man inte sparade på målarfärgen?
Eller fanns kända "sendrag" även då?
Vad säger du?
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 503
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: För hundra år sedan (2)

Inlägg av Lennart A »

Bra, fylligt och intressant inlägg, Leif!

Lennart A
Hans Krensler
Inlägg: 351
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: För hundra år sedan (2)

Inlägg av Hans Krensler »

Hjärtligt tack för klar och fin information om flygvapnets "kronor"!

Mvh Hans K
Hans Krensler
Inlägg: 351
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: För hundra år sedan (2)

Inlägg av Hans Krensler »

De svenska kronorna innebar inte automatiskt fritt fram i luften under andra världskriget. När Lufwaffe-piloten Paul Schalk sköt ner två svenska Caproni 313 utanför den baltiska kusten 14 och 15 maj 1944 (http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=13377), så var han nog tämligen medveten om vad det var som han hade i siktet, i alla fall efteråt. De officiella rapporterna talar både ett klart, och samtidigt ett lätt dämpat och ursäktande språk.

Den första, 14.5.1944:
IMG_1325.jpg
"Vid första svängen upptäckte jag på flygkroppen nationalitetsbeteckningen tre gyllene kronor på blå botten, och på sidorodret ett stort vitt 14. På vingarna såg jag inga beteckningar."


Den andra, 15.5.1944:
IMG_1326.jpg
"Upptäckte samma flygtyp som 14.5. Nationalitetsbeteckning: 3 gyllene kronor på blå botten, på sidorodret en vit siffra, det kan ha varit 11."


Den 16.5.1944 är det förhör, då blir Paul Schalk både utförligare i sin rapport och också - urskuldande - när han försöker förklara varför han såg de svenska kronorna men ändå angrep:
IMG_1327.jpg
"Men i samma ögonblick tänkte jag att det lika gärna kunde vara en ryss med falska nationalitetsbeteckningar - mig bekant var enbart tre blåa kronor på vit botten(!) Dessutom liknade siffran på sidorodret det som vi såg på den sovjetiska DB 3."

Så, antingen informerade Luftwaffe uselt, eller när de utländska nationalitetsbeteckningarna blev genomgångna - så sov Herr Fw Schalk...

Mvh

Hans K
Börje Räftegård
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 sep 2015, 13:50

Re: För hundra år sedan (2)

Inlägg av Börje Räftegård »

Tack Leif Fredin för ditt uppmärksammande av "Kronjubileet", vilket också påminde mig om ditt och Leif Hellströms oumbärliga referensverk Kronmärkt. När det gäller de första nationalitetsmärkningarna på svenska militära flygplan tror jag mig kunna komplettera bilden.

Den allra första nationalitetsmärkningen på försvarets flygplan målades just i dessa dagar för - inte etthundra, utan etthundratre år sedan. Det skedde då Gösta von Porats M 1 (Nieuport IV G) fick örlogsflaggan målad på sidrodret inför den s.k. Västgötamanövern i början av oktober 1912, efter att under sommaren ha flugit omärkt på Axevalla hed. Det tidigaste bildbeviset med örlogsflaggan på M 1:s sidroder finns i Falköpings Nyheter den 4 oktober 1912.

Det andra av försvarets två flygplan, B 1 (Breguet C.U 1), som flögs av kaptenen David Hamilton och löjtnanten Allan Jungner, förblev dock omärkt ända fram till starten av Östgötamanövern i oktober 1913, då den på samma sätt fick den tretungade örlogsflaggan på sitt sidroder. Äldsta bildbeviset ges i Dagens Nyheter den 9 oktober 1913.

Allt detta fann jag under arbetet för ett par år sedan med mina båda böcker om det svenska militärflygets två första år. Mera i detalj redogör jag för dessa första nationalitetsmärkningar i en särskild Exkurs (ss 117-118) i Det svenska militärflygets debut II, Malmen 1913. Vissa frågor kvarstår emellertid, frågor som kanske Leif Fredin eller andra kan ge svar på:

1. Någon generalorder rörande nationalitetsbeteckningen på M 1 inför manövern 1912 har jag inte påträffat. Skedde påmålningen på von Porats eget initiativ?
2. Varför dröjde märkningen av B 1 ett helt år? Ogillade chefen Hamilton det hela? (Ingen god sämja mellan von Porat och Hamilton, som bekant!)
3. Varför dröjde direktivet om obligatorisk märkning av försvarets flygplan i hela två och ett halvt år, dvs från nyåret 1912 fram till krigsutbrottet i augusti 1914?

Börje Räftegård
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"