119
B 3C
Första flygning ----?
Godkänd 1939-12-19
Saab cn nr.2 som B 3C...(Ju86K-13)
MEN ...bestod till övervägande delar av Tyska delar!
Tänkt basering o märkning...F7-2
blev F 1-17 (1939-12-18)
119 F 1-17 buklandar 1941-09-24 vid Kungsåkra (bild i B 3 boken)...repareras.
….
1942-10-08 Totalhavererar 119, då med motorerna nr. 6517 o 6527
B3 boken säger::
Det var Flygvapenövning med basering Tierp.
2/F1 skulle ha mörkerflygning.
Flotttiljchef Westering tar spanarens plats i 119 och planet startar..
Det överstegras och slår i marken med stjärten och vänster vinge. Kroppen bryts av och främre delen fattar eld
Flygningen tog 5 min. enl. Westerings flygdagbok.
…...läs vad FLYG nr.12 1943 skrev om haveriet.
119 kasserades 1943-01-08
FLYG nr.12 1943 har ett reportage om händelsen::
>> En strålande räddningsbragd.
Flottiljchefen drogs ur lågorna i sista sekunden.
Räddarna voro i överhängande fara att bli brända till döds>>.
>>Nattflygning stod på programmet för 2/F1 ..8 okt. 1942.Det var unga besättningar i de B3:or, som tillhörde denna skoldiv.,men de hade trimmats under hela sommaren och voro trots sin ungdom ganska rutinerade herrar i luften.
En del av dem skulle efter första sommarens grundläggande flygslagsutbildning återgå till Ljungbyhed och börja flygkadettskolans yngre kurs.
Innan dess återstod dock en del prov och denna mörkerflygning var ett av proven.Flottiljchefen själv: Övljt G.A- Westring inspekterade kursen och följde medett av planen -(119)
Ett efter ett startade B3:orna ,sedan motorerna körts varma, och så kom turen till det plan som Flotttiljchefen medföljde .Som förare satt en aspirant och bredvid denne på reservförarplats satt flottiljchefen.Flygsignalist var korplar 222Carlsson och flygskytt vpl. Vicekorplar 584 Söderqvist.
Starten går bra.B 3-an rullar fram över Hässlöfältet och lyfter snällt.
Men,vad nu? Motorerna börjar gå ojämnt. De stannar helt efter några hostningar. Den unge aspiranten vid spaken har råkat i en situation, som han inte helt kan behärska, därtill är ännu hans utbildning på detta tunga flygplan för liten.Men han gör det bästa av situationen och landar rakt fram.En sväng skulle ha betytt ofrånkomling vikning och störtning med nosen före,totalhaveri och 4 släckta liv.
Höjden är bara 50 m, då den forcerade landningen måste tillgripas och landningen liknar mest en störtning. Nedslaget sker i dyig terräng och blir så våldsam, att det stora flygplanet bryts sönder i flera delar.
Vid den häftiga kontakten med marken kastas föraren ur planet åt vänster och blir liggande en liten bit från vraket med ena foten i det närmaste avsliten.
Flottiljchefen på reservflygplatsen kastas ut åt höger samt ådrar sig svåra skador i vänstra armen och bröstet.Det värsta är att han blir fastklämnd under högra motorgondolen, varifrån motorn lossnat. Han är medvetslös.
Korplar Carlsson har blivit sittande kvar i sitt signal-skyttetorn, omskakad men oskadad , och kan själv ta sig fram ur spillrorna. Flygskytten är likaledes oskadad men har tydligen fått en ganska kraftig smäll och lider lätt av chockverkan. Han kan också ta sig ur planet med egen hjälp.
Det börjar brinna i främre delen av planet. Situationen är ytterst kritiskt.
Korpral Carlsson skyndar fram till planets framparti för att se , hur det gått för flottiljchefen och föraren. Han finner föraren liggande alldeles intill det brinnande planet, svårt blödande från den söndertrasade foten. Han tar honom under armarna och släpar honom utom räckhåll för de slickande lågorna , som bli allt större.
Ögonblicket därefter exploderar vänstra vingtanken och brinnande bensin kastas åt alla håll. Föraren har räddats i sista sekunden.
Nu gällde det flottiljchefen. Kolmörkret upplyses av lågorna från det brinnande planet men högra delen ligger i nattsvart slagskugga och först efter en stunds letande finner korplar Carlsson flottiljchefen , som ligger fastklämd under motorgondolen.
Signalisten försökte dra loss honom men tyngden,som vilade på bröstet, är för stor och han måste ge upp.
Han ropar på flygskytten , som varit medveten om den fara , vari hans chef svävar. Han finner honom och med gemensamma ansträngningar försöka de lyfta vingen och få loss den fastklämde. Faran för dem blir för varje sekund allt större. Elden har spritt sig även till högra vingen och närmade sig den högra vingtanken
Denna kan explodera vilket ögonblick som helst och bränna alla tre till döds, men utan tanke på egen risk arbetade de två unga männen frenetiskt för att få loss den metveslöse flottiljchefen.
Elden har redan spritt sig till den motorgondol under vilken flottiljchefen ligger fastklämde och dene har blivit svedd i ansiktet av de heta lågorna , då de tvås förenade ansträngningar äntligen ger resultat.
I största hast släpa de bort chefen från det farliga grannskapet och när de äro blott några tiotal meter därifrån exploderar också högra vingtanken och främre delen av det havererade planet blir övertänt på ett ögonblick.
Hela besättningen är räddad och när ambulansen äntligen anländer har den tack vare två unga mäns rådighet och mod endast två allvarligt skadade att hämta i ställlet för minst två förkolnade människokroppar .
De två unga männen komma att bli belönade . Korplar 222Carlsson har av K.M:t tillelats guldmedalj för berömliga gärningar.Vpl vk Söderqvist har av chefen för F1 tilldelats flottiljens hedersplakett , som för första gången utdelades.
….Bilder finns av
Korplar 222 Carlsson och
Vicekorplar 584 Söderqvist
Samt av F1:s Hedersplakett
Har du Flyg 12/1943 kan du läsa samma sak!
Samt se att tidningen kostade hela …....45ÖRE !
119 B 3C
I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Återgå till "B3, Junkers Ju 86K"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier