Gripen prototyp -1

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Gripen prototyp -1

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Har någon bilder på Gripen prototyp 1 efter haveriet? Har endast sett en eller två som släpptes strax efter händelsen.
Senaste jag hörde något om henne fanns hon i Halmstad, men det var ett par år sedan. Finns hon kvar där ännu idag?

Nicklas
Steeri
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 apr 2008, 14:27

Re: Gripen prototyp -1

Inlägg av Steeri »

Nej, i Hamstad/FMTS finns sedan länge JAS39 -4, som används för teknisk utbildning, samt nyligen tillkommande JAS39 -3, som används för utbildning av räddningspersonal. Var -1 befinner sig vet jag inte. -2 står på flygvapenmuseet.
/Stefan
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Gripen prototyp -1

Inlägg av Bengt Bergholm »

Det finns många rykten och mytbildning om vad som hände och vad som blev av resterna. Hoppas någon sitter på solid info :) Själv har jag bl.a. hört att den blev begravd i marken nånstans inne på Saab. Jag har själv också sett vad som beskrevs vara delar från kärran i ett förråd på Saab men det var 1996-ish... long time. *svammel* :)
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Gripen prototyp -1

Inlägg av Emil Lindberg »

-4 syns i bakgrunden i denna artikel
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband ... na-vingar/

Även -3 finns vid skolan.

Jag har då aldrig sett skrovet till -1 vid FTS/FMTS i Halmstad (har gått kurser där till och från sedan 1998). Dock sägs mycket av utbildningsmaterielen, såsom uppskurna pumpar, landställ, raketstol, m.m, härstamma från haveriet med -1 och 39102. "Vi har Rådeström att tacka för mycket" brukade lärarna vid skolan säga.
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Gripen prototyp -1

Inlägg av RobinW »

när jag gjorde 3v kurs på radiolänklutr på fmts 2006 så påstod en utav våra instruktörer att resterna från 01 fanns där.
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Gripen prototyp -1

Inlägg av Åba »

Styrspaken från -1 sitter väl i simulatorn på fvm?
Kanske fler detaljer från protypen hamnade där?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Johan Kjellin
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Gripen prototyp -1

Inlägg av Johan Kjellin »

Hittade en video där räddningsstyrkan på F14 Halmstad är med. Flera intressanta fpl syns, däribland en gripenprototyp i rökfyllt utrymme (2:00 ->).

http://youtu.be/eXsL0g6qdk4
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"