Eva Dickson
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Eva Dickson
På nätet förekommer uppgiften att Eva Dickson var den tredje kvinnan som fick ett flygcertifikat i Sverige. Detta skall ha skett 1923. Kan någon verifiera detta? / Paul
- Lars Sundin
Re: Eva Dickson
Tredje eller fjärde skulle jag säga, det beror på "hur man räknar".
Exempelvis Tekniska museet anger på webben anger att hon var den fjärde.
Hon tog sitt flygcertifikat 1932 i Åre 1932 om man får tro Stig Kernell i "Hopp i nöd och lust" (Eva hoppade dock aldrig fallskärm vad jag vet). Hon var född 1905 så ett certifikat år 1923 låter alltför tidigt:
Se denna sida i boken https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lygare.jpg
Exempelvis Tekniska museet anger på webben anger att hon var den fjärde.
Hon tog sitt flygcertifikat 1932 i Åre 1932 om man får tro Stig Kernell i "Hopp i nöd och lust" (Eva hoppade dock aldrig fallskärm vad jag vet). Hon var född 1905 så ett certifikat år 1923 låter alltför tidigt:
Se denna sida i boken https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lygare.jpg
Tack Lars. Även jag misstänker att 1923 låter lite tidigt, därav min fråga. Men så "sent" som 1932 borde väl fler än 3-4 kvinnor ha tagit cert!?
/ Paul
/ Paul
- Lars Sundin
"Palles" fråga inspirerade mig till ett kåserande inlägg på min blogg:Palle skrev:Tack Lars. Även jag misstänker att 1923 låter lite tidigt, därav min fråga. Men så "sent" som 1932 borde väl fler än 3-4 kvinnor ha tagit cert!?
/ Paul
https://larsan13.wordpress.com/2015/10/ ... a-flygare/
Jag har inget annat att förklara det hela med än väl etablerade könsroller, och ett "macho-perspektiv" som ännu förnimms på forum och FB.
Bloggen innehåller många länkningar till gamla dokument (på webben eller skannat ur mina hyllor), och bl a då Johannes Thinesens väl utarbetade referat av ett kåseri som Stig Kernell höll för SFF Stockholm i mars 2000. Man ser där att det tog faktiskt många decennier innan vi fick kvinnliga yrkesflygare. Först var väl Birgit Thüring på tidigt 40-tal och först i "våra dagar" har de blivi vanliga.
Sedan framgår av min text att det inte fanns många manliga privatflygare på 30-talet heller.
-
Hej!
Alla har vi kanske en liten avdelning i boksamlingen, som behandlar "Women in Aviation"? I min fann jag två böcker med uppgifter om Eva Dickson, född Lindström.
Erik Bratt gav 1999 ut ett stencillerat häfte, liggande A5 och på 48 sidor, uppl. numrerad med titeln "EVAS bok - En bok om Eva Dickson och Beryl Markham". Där skriver han om Eva, att hon tog sitt flygcertifikat 1932 på sommaren, sedan hon i februari skilt sig från Olle Dickson. Hon blev därmed Sveriges tredje kvinna med civilflyg-certifikat. Dessa uppgifter hade Erik Bratt fått efter kontakter med ex-maken Olle Dickson tidigt 90-tal.
För att stärka dessa uppgifter kunde jag läsa i Lena Wisaeus och Ann Bjerkes bok "Eva Dickson - Ett bedårande barn av sin tid" från 2000, att Eva tog sitt certifikat hos Björkvall våren 1932 med det avslutande höjdprovet med bedömnings landning från 2000 m på Åresjöns is! Här anges också att Evas certifikat var det tredje utställt till en kvinna i Sverige. Inga källor anges, men Ann Bjerke är avlägsen släkting till Eva. Kanske famlje arkivet hjälpt till med uppgifter? Två bra bilder att flygplan och Eva m. fl. åtföljer sidorna 48-51 i boken.
Nu är väl Eva Dickson kartlagd beträffande hennes "flygarliv"!
Ola Laveson
Alla har vi kanske en liten avdelning i boksamlingen, som behandlar "Women in Aviation"? I min fann jag två böcker med uppgifter om Eva Dickson, född Lindström.
Erik Bratt gav 1999 ut ett stencillerat häfte, liggande A5 och på 48 sidor, uppl. numrerad med titeln "EVAS bok - En bok om Eva Dickson och Beryl Markham". Där skriver han om Eva, att hon tog sitt flygcertifikat 1932 på sommaren, sedan hon i februari skilt sig från Olle Dickson. Hon blev därmed Sveriges tredje kvinna med civilflyg-certifikat. Dessa uppgifter hade Erik Bratt fått efter kontakter med ex-maken Olle Dickson tidigt 90-tal.
För att stärka dessa uppgifter kunde jag läsa i Lena Wisaeus och Ann Bjerkes bok "Eva Dickson - Ett bedårande barn av sin tid" från 2000, att Eva tog sitt certifikat hos Björkvall våren 1932 med det avslutande höjdprovet med bedömnings landning från 2000 m på Åresjöns is! Här anges också att Evas certifikat var det tredje utställt till en kvinna i Sverige. Inga källor anges, men Ann Bjerke är avlägsen släkting till Eva. Kanske famlje arkivet hjälpt till med uppgifter? Två bra bilder att flygplan och Eva m. fl. åtföljer sidorna 48-51 i boken.
Nu är väl Eva Dickson kartlagd beträffande hennes "flygarliv"!
Ola Laveson
- Lars Sundin
En länkning är till ett utdrag ur Erik Bratts bok "Människor och Flygande Maskiner", avsnittet om Kurt Björkvall som jag skannat, där man kan läsa om att Eva Dickson hjälpte till med att finansiera Kurts atlantflygning och att Kurt (ändå) lyckades förhindra henne att följa med på den misslyckade flygningen. Även om hur det kom sig att Erik B redan som ung tonåring kände (till) Eva och hur han då fann henne.Lars Sundin skrev:....Palle skrev:Tack Lars. Även jag misstänker att 1923 låter lite tidigt, därav min fråga. Men så "sent" som 1932 borde väl fler än 3-4 kvinnor ha tagit cert!?
/ Paul
Bloggen innehåller många länkningar till gamla dokument (på webben eller skannat ur mina hyllor).
....
.
Här mitt klipp ur Bratts avsnitt om Kurt Björkvall i "Människor och Flygande Maskiner": https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... rkvall.jpg