29621
J 29B
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.621
Levererat till F 9 1954-11-15
Godkänt 1954-11-29
Till SAABL 1956-06-08. F-mod., klar 1956-08-21
Överlämnat till F 10 1956-06-08
Överlämnat till F 9 1956-08-15
Märkning 9-gul M (1959-05-19)
Överlämnat till F 16 1959-06-10
Haveri 1959-08-25. Märkning 16-gul M
Till CVV 1961-06-12. H-tillsyn. Påbörjad 1961-06-19, klar 1961-09-04
Installation för rb 24 1963/64
Haveri 1966-08-10 vid landning F 16. Märkning 20-18
Ff kadett Göte Pudas oskadad.
Kasserat 1966-10-21. Fpl med huv, stol och landställ (inkl hjul) ställes till Hemvärnets stridsskola (HvSS), Vällinge förfogande för utbildningsändamål.
29621 J 29B/F
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 29621 J 29B/F
Jag var på "kurs" vid HvSS i början av -70talet, har inget minne av någon Tunna där då.Leif Fredin skrev:29621
J 29B
J 29F
.......
Kasserat 1966-10-21. Fpl med huv, stol och landställ (inkl hjul) ställes till Hemvärnets stridsskola (HvSS), Vällinge förfogande för utbildningsändamål.
Någon som vet hur länge 29621 var där och "vad hände sen med "henne ?
-
- Inlägg: 3399
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: 29621 J 29B/F
29621 ska senare (80-talet ?) ha funnits på Bohus varv, Kungälv.
Sedan ska den ha funnits i Göteborg under en period.
Numera så finns den i privat ägo hos en annan medlem här på forumet
/Lars Larsson
Sedan ska den ha funnits i Göteborg under en period.
Numera så finns den i privat ägo hos en annan medlem här på forumet

/Lars Larsson
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 29621 J 29B/F
Jo så är det nog !
bilden nedan är tagen av Rolf Jung ,sommaren 1958
RÄTTELSE det är inte på F9 !
av den längre av grabbarna bakom planet har jag nu fått exakta uppgifter
Bilden är tagen söndagen den 31 augusti 1958 på Torslanda anledning av Aeroklubbens 40-årsjubileum. Haveriet 1966 var att Piloten Göte Pudas knäckte in Nosstället och kvaddade nosluckorna
men det räckte då för att den skulle klassas som totalhavererad !
tydligen hamnade den sen som nämnts på Hemvärnets övningsfält .
därifrån "räddades" den av en känd handlare av militärt "skrot " nämligen
Terräng-Axel i Göteborg ,
jag fick en gång höra av en kompis att det stod ett flygplansvrak på området där Bohus Varv varit ,
men när jag ett par veckor senare åkte förbi och letade så fanns där inget plan !!
som tur var (för honom !) så visade det sig han tagit ett par kort på den !som bevis sen gick det några år ,innan jag av en slump fick reda på att den stod i en gammal industrilokal i Nödinge ,
som jag fattade det så hade Terräng-Axel först sålt den till nån grannfirma som skulle göra nån sorts reklamgrej av den ,
men det blev inget av med det !
senare köptes den av 4 "flygfreaks" som tänkte renovera den , de gjorde ett jättejobb med att åka riket runt och skaffa delar ,
från skrotar.mm. då fanns det fortfarande grejor att hitta !.
men i lokalen de hyrt var det för trångt-mörkt-kallt att göra något ,så delarna samlades bara på hög, till slut så kroknade 3 av dom !
och den sista eldsjälen! stod där med vraket och en svindyr hyra för lokalen . det slutade med att jag köpte den
,nedan lastas den för transport till Götene

bilden nedan är tagen av Rolf Jung ,sommaren 1958
RÄTTELSE det är inte på F9 !
av den längre av grabbarna bakom planet har jag nu fått exakta uppgifter
Bilden är tagen söndagen den 31 augusti 1958 på Torslanda anledning av Aeroklubbens 40-årsjubileum. Haveriet 1966 var att Piloten Göte Pudas knäckte in Nosstället och kvaddade nosluckorna
men det räckte då för att den skulle klassas som totalhavererad !
tydligen hamnade den sen som nämnts på Hemvärnets övningsfält .
därifrån "räddades" den av en känd handlare av militärt "skrot " nämligen
Terräng-Axel i Göteborg ,
jag fick en gång höra av en kompis att det stod ett flygplansvrak på området där Bohus Varv varit ,
men när jag ett par veckor senare åkte förbi och letade så fanns där inget plan !!
som tur var (för honom !) så visade det sig han tagit ett par kort på den !som bevis sen gick det några år ,innan jag av en slump fick reda på att den stod i en gammal industrilokal i Nödinge ,
som jag fattade det så hade Terräng-Axel först sålt den till nån grannfirma som skulle göra nån sorts reklamgrej av den ,
men det blev inget av med det !
senare köptes den av 4 "flygfreaks" som tänkte renovera den , de gjorde ett jättejobb med att åka riket runt och skaffa delar ,
från skrotar.mm. då fanns det fortfarande grejor att hitta !.
men i lokalen de hyrt var det för trångt-mörkt-kallt att göra något ,så delarna samlades bara på hög, till slut så kroknade 3 av dom !
och den sista eldsjälen! stod där med vraket och en svindyr hyra för lokalen . det slutade med att jag köpte den

-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
- Lars Sundin
- Inlägg: 2957
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 29621 J 29B/F
Man får tacka för din insats.
Det är nu länge sedan jag först hörde talas om dig via SFF forum, det gällde visst motorn för en B 5 samt något förknippat med Johan Kjellins tidiga intresse.
Lasse
Det är nu länge sedan jag först hörde talas om dig via SFF forum, det gällde visst motorn för en B 5 samt något förknippat med Johan Kjellins tidiga intresse.
Lasse