Teletest buss.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Håkan Eriksson
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jan 2012, 20:43

Teletest buss.

Inlägg av Håkan Eriksson »

Har en fråga om teletest/service bussen till Draken som kom till Flygvapnet 1964 .
Bussen kom från Mercedes Benz och beteckningen var 405 A (?)
Hur många levererades och vilken firma utrustade bussarna i Sverige.

Mvh Håkan Eriksson Mölndal.
Bengt Ekbladh

Re: Teletest buss.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej, nedan finns en del info::

http://www.aef.se/Avionik/Test/Testbuss ... bil_35.htm

Servicebil 35A (Ford Transit) (till 1964)
J35A och SK35C
Servicebil 405A (Mercedes Benz) (från 1964)
J35A och SK35C.
Servicebil 405B och 405D
J35B och J35D
 Servicebil 405E
S35E
 Servicebil 405F och 405J
J35F och J35J


http://www.aef.se/Avionik/Test/Testbuss ... 5AC_N2.htm

Systemserviceutrustning J35A och SK35C.
 
Ford Transit  Servicebil 35A och SK35C       

Mercedes Benz  Servicebil 405A och 405C


>>>Hur många levererades och vilken firma utrustade bussarna i Sverige.>>>


Centrala Verkstäderna i Arboga CVA byggde in ett speciellt fordon, en s k Servicebil för förvaring och transport samt för provningar i fred- och krigstid.

Ford Transit togs fram i 6 exemplar.

Mercedes-bussen anskaffades
Två bilar togs fram till varje servicekompani vilka i sin tur utgjordes av totalt tjugoåtta (28) Fpl 35-kompanier i Flygvapnet. Några extra som ersättning vid översyn, s k UE (utbytesenhet) -bussar togs också fram.

Bör väl ge 56+ en liten reserv av Mercedes-bussen
Håkan Eriksson
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jan 2012, 20:43

Re: Teletest buss.

Inlägg av Håkan Eriksson »

Tack Bengt !
Det där med kringutrustning i Flygvapnet är mycket intressant . Ofta en bortglömd flyghistoria.

Mvh Håkan Eriksson Mölndal
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Teletest buss.

Inlägg av Lars Sundin »

Intressant är ju också vilka firmor som tillverkade de olika testutrustningarna och FV/FMV:s kontakter med dem. Själva bilmodellen var ju, åtminstone för en elektronikingenjör, den lilla delen. Även om hur jag minns hur en kollega tvärs mitt rum på televerket en gång jobbade med att göra installationslayout för ett civilt fordon åt LFV eller om det t om var för SE-BSM, den av Swedair opererade DC-3:an som användes för televerkets kontroll (åt LFV) av civila flygnavigeringsutrustningar.

Här en persons minnen av själva "tele-arbetet"" på den militära sidan: http://www.aef.se/CVA-historik/Personli ... iksystemen kommer
Bengt Löfgren
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 mar 2008, 16:02

Re: Teletest buss.

Inlägg av Bengt Löfgren »

På flygmuseet i Ängelholm finns det en Servicebil 405.
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Teletest buss.

Inlägg av eralehm »

Hej,

Servicebilarna finns med i KFF:s Typkatalog Specialfordon från 1966.

Servicebil 404 (Ford FK1250 G7BTK, 1959):
Typkatalog Servicebil 404.jpg
Servicebil 405 (Mercedes-Benz L319 alt. L407):
Typkatalog Servicebil 405.jpg
Fanns i versionerna B, D, E och F för motsvarande 35-typ, samt Servicebil 405U för alla fyra.

Det fanns även en Servicebil 407 (VW 211-3 Transporter, 1962-63):
Typkatalog Servicebil 407.jpg
Användningsområdet för den framgår inte; kanske en allmän servicebil.

Hälsningar,

/Leif Hellström
Håkan Eriksson
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jan 2012, 20:43

Re: Teletest buss.

Inlägg av Håkan Eriksson »

Man blir lite förvirrad med beteckningarna på fordonsparken i Flygvapnet .Hur fungerar systemet ?
Servicebil 405 och sedan har man bogbil (Volvo) 959 ,det blir ett stort hopp i nummerserien.

Håkan Eriksson Mölndal
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Teletest buss.

Inlägg av eralehm »

Nummerserierna är unika per M-nummerprefix, vilka delar in Försvarets materiel i olika grupper.

M50xx var släpfordon av olika typer
M5110 var motorcyclar
M512x var personbilar av olika typer
M5123 var jeepar och liknande
M5126 var ambulanser
M513x var lastfordon av olika typer
M5133 var terränglastfordon
M5137 var tankbilar
M5150 var dragfordon för semitrailers
M5160 var verkstadsfordon och liknande
M5170 var bärgnings- och räddningsfordon
M5180 var radiofordon
M5190 var tydligen diverse övriga fordon; här låg även Startbilarna

Dessutom var regeln att fordon med drivning på alla hjul (t.ex. 4x4) hade löpnummer som började på 9. T.ex.:

M5123-901 Terrängbil 1/2 t (Willys Jeep MB)
M5133-932 Terrängbil m/42 (Volvo TLV)

Med tiden blev löpnumren sex siffror långa och visade lite mer info om version, försvarsgren, etc. T.ex.:

M5133-915010 Lastterrängbil 915 (Dodge Weapons Carrier - Marinen)
M5160-404034 Servicebil 405E

o.s.v.

/Leif Hellström
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"