Teletest buss.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 jan 2012, 20:43
Teletest buss.
Har en fråga om teletest/service bussen till Draken som kom till Flygvapnet 1964 .
Bussen kom från Mercedes Benz och beteckningen var 405 A (?)
Hur många levererades och vilken firma utrustade bussarna i Sverige.
Mvh Håkan Eriksson Mölndal.
Bussen kom från Mercedes Benz och beteckningen var 405 A (?)
Hur många levererades och vilken firma utrustade bussarna i Sverige.
Mvh Håkan Eriksson Mölndal.
Re: Teletest buss.
Hej, nedan finns en del info::
http://www.aef.se/Avionik/Test/Testbuss ... bil_35.htm
Servicebil 35A (Ford Transit) (till 1964)
J35A och SK35C
Servicebil 405A (Mercedes Benz) (från 1964)
J35A och SK35C.
Servicebil 405B och 405D
J35B och J35D
Servicebil 405E
S35E
Servicebil 405F och 405J
J35F och J35J
http://www.aef.se/Avionik/Test/Testbuss ... 5AC_N2.htm
Systemserviceutrustning J35A och SK35C.
Ford Transit Servicebil 35A och SK35C
Mercedes Benz Servicebil 405A och 405C
>>>Hur många levererades och vilken firma utrustade bussarna i Sverige.>>>
Centrala Verkstäderna i Arboga CVA byggde in ett speciellt fordon, en s k Servicebil för förvaring och transport samt för provningar i fred- och krigstid.
Ford Transit togs fram i 6 exemplar.
Mercedes-bussen anskaffades
Två bilar togs fram till varje servicekompani vilka i sin tur utgjordes av totalt tjugoåtta (28) Fpl 35-kompanier i Flygvapnet. Några extra som ersättning vid översyn, s k UE (utbytesenhet) -bussar togs också fram.
Bör väl ge 56+ en liten reserv av Mercedes-bussen
http://www.aef.se/Avionik/Test/Testbuss ... bil_35.htm
Servicebil 35A (Ford Transit) (till 1964)
J35A och SK35C
Servicebil 405A (Mercedes Benz) (från 1964)
J35A och SK35C.
Servicebil 405B och 405D
J35B och J35D
Servicebil 405E
S35E
Servicebil 405F och 405J
J35F och J35J
http://www.aef.se/Avionik/Test/Testbuss ... 5AC_N2.htm
Systemserviceutrustning J35A och SK35C.
Ford Transit Servicebil 35A och SK35C
Mercedes Benz Servicebil 405A och 405C
>>>Hur många levererades och vilken firma utrustade bussarna i Sverige.>>>
Centrala Verkstäderna i Arboga CVA byggde in ett speciellt fordon, en s k Servicebil för förvaring och transport samt för provningar i fred- och krigstid.
Ford Transit togs fram i 6 exemplar.
Mercedes-bussen anskaffades
Två bilar togs fram till varje servicekompani vilka i sin tur utgjordes av totalt tjugoåtta (28) Fpl 35-kompanier i Flygvapnet. Några extra som ersättning vid översyn, s k UE (utbytesenhet) -bussar togs också fram.
Bör väl ge 56+ en liten reserv av Mercedes-bussen
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 jan 2012, 20:43
Re: Teletest buss.
Tack Bengt !
Det där med kringutrustning i Flygvapnet är mycket intressant . Ofta en bortglömd flyghistoria.
Mvh Håkan Eriksson Mölndal
Det där med kringutrustning i Flygvapnet är mycket intressant . Ofta en bortglömd flyghistoria.
Mvh Håkan Eriksson Mölndal
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Teletest buss.
Intressant är ju också vilka firmor som tillverkade de olika testutrustningarna och FV/FMV:s kontakter med dem. Själva bilmodellen var ju, åtminstone för en elektronikingenjör, den lilla delen. Även om hur jag minns hur en kollega tvärs mitt rum på televerket en gång jobbade med att göra installationslayout för ett civilt fordon åt LFV eller om det t om var för SE-BSM, den av Swedair opererade DC-3:an som användes för televerkets kontroll (åt LFV) av civila flygnavigeringsutrustningar.
Här en persons minnen av själva "tele-arbetet"" på den militära sidan: http://www.aef.se/CVA-historik/Personli ... iksystemen kommer
Här en persons minnen av själva "tele-arbetet"" på den militära sidan: http://www.aef.se/CVA-historik/Personli ... iksystemen kommer
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 04 mar 2008, 16:02
Re: Teletest buss.
På flygmuseet i Ängelholm finns det en Servicebil 405.
Re: Teletest buss.
Hej,
Servicebilarna finns med i KFF:s Typkatalog Specialfordon från 1966.
Servicebil 404 (Ford FK1250 G7BTK, 1959): Servicebil 405 (Mercedes-Benz L319 alt. L407): Fanns i versionerna B, D, E och F för motsvarande 35-typ, samt Servicebil 405U för alla fyra.
Det fanns även en Servicebil 407 (VW 211-3 Transporter, 1962-63): Användningsområdet för den framgår inte; kanske en allmän servicebil.
Hälsningar,
/Leif Hellström
Servicebilarna finns med i KFF:s Typkatalog Specialfordon från 1966.
Servicebil 404 (Ford FK1250 G7BTK, 1959): Servicebil 405 (Mercedes-Benz L319 alt. L407): Fanns i versionerna B, D, E och F för motsvarande 35-typ, samt Servicebil 405U för alla fyra.
Det fanns även en Servicebil 407 (VW 211-3 Transporter, 1962-63): Användningsområdet för den framgår inte; kanske en allmän servicebil.
Hälsningar,
/Leif Hellström
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 jan 2012, 20:43
Re: Teletest buss.
Man blir lite förvirrad med beteckningarna på fordonsparken i Flygvapnet .Hur fungerar systemet ?
Servicebil 405 och sedan har man bogbil (Volvo) 959 ,det blir ett stort hopp i nummerserien.
Håkan Eriksson Mölndal
Servicebil 405 och sedan har man bogbil (Volvo) 959 ,det blir ett stort hopp i nummerserien.
Håkan Eriksson Mölndal
Re: Teletest buss.
Nummerserierna är unika per M-nummerprefix, vilka delar in Försvarets materiel i olika grupper.
M50xx var släpfordon av olika typer
M5110 var motorcyclar
M512x var personbilar av olika typer
M5123 var jeepar och liknande
M5126 var ambulanser
M513x var lastfordon av olika typer
M5133 var terränglastfordon
M5137 var tankbilar
M5150 var dragfordon för semitrailers
M5160 var verkstadsfordon och liknande
M5170 var bärgnings- och räddningsfordon
M5180 var radiofordon
M5190 var tydligen diverse övriga fordon; här låg även Startbilarna
Dessutom var regeln att fordon med drivning på alla hjul (t.ex. 4x4) hade löpnummer som började på 9. T.ex.:
M5123-901 Terrängbil 1/2 t (Willys Jeep MB)
M5133-932 Terrängbil m/42 (Volvo TLV)
Med tiden blev löpnumren sex siffror långa och visade lite mer info om version, försvarsgren, etc. T.ex.:
M5133-915010 Lastterrängbil 915 (Dodge Weapons Carrier - Marinen)
M5160-404034 Servicebil 405E
o.s.v.
/Leif Hellström
M50xx var släpfordon av olika typer
M5110 var motorcyclar
M512x var personbilar av olika typer
M5123 var jeepar och liknande
M5126 var ambulanser
M513x var lastfordon av olika typer
M5133 var terränglastfordon
M5137 var tankbilar
M5150 var dragfordon för semitrailers
M5160 var verkstadsfordon och liknande
M5170 var bärgnings- och räddningsfordon
M5180 var radiofordon
M5190 var tydligen diverse övriga fordon; här låg även Startbilarna
Dessutom var regeln att fordon med drivning på alla hjul (t.ex. 4x4) hade löpnummer som började på 9. T.ex.:
M5123-901 Terrängbil 1/2 t (Willys Jeep MB)
M5133-932 Terrängbil m/42 (Volvo TLV)
Med tiden blev löpnumren sex siffror långa och visade lite mer info om version, försvarsgren, etc. T.ex.:
M5133-915010 Lastterrängbil 915 (Dodge Weapons Carrier - Marinen)
M5160-404034 Servicebil 405E
o.s.v.
/Leif Hellström