SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Hans O. Sandström »

Satt och bläddrade i gamla flygkort idag och hittade denna Skyways of Scandinavia Swearingen Metroliner SA226.
Fotot taget av Tommy Lakemaker kanske på Arlanda.
Någon som vet mer om denna bild/flygplan?? Vilket år , vart tog den vägen?
Hans SFF-F
IMG_6612.jpg
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Jan H Vold »

Senast redigerad av Jan H Vold den 12 okt 2015, 17:33, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Rolf Larsson »

Och innan Metro AC-526 blev SE-IVP så var den hos Flygvapnet som 88001/881 och Tommy Lakmaker fotograferade den på Arlanda 11 december 1984
88001.JPG
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Hans O. Sandström »

Tack Jan och Rolf för snabba och intressanta svar!!
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SE-IKP Swearingen Metroliner Skyways - VIP-kärran!

Inlägg av Arne M »

Hans O. Sandström skrev:Tack Jan och Rolf för snabba och intressanta svar!!
Jag har en följdfråga om den här kärran under dess tid som VIP-plan hos Flygvapnet. Var den här plantypen omtyckt, dels av piloterna och dels av passagerarna? Jag tycker mig minnas att man påstod när det begav sig att de personer som likt kungafamiljen fick åka med Metron hade kritiska synpunkter på planet. Det skulle känts trångt och instängt exempelvis. Inte ett plan för längre förflyttningar alltså!

Eller minns jag fel - och det dessutom kanske gällde en annan plantyp? Huru härmed alltså? :-)

Bild
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Hans O. Sandström »

Den hade/har ett antal nicknames borta i USA kommer jag ihåg.
San Antonio Sewer pipe = Avloppsröret från San Antonio.

Även Swetro , då den tydligen var både varm och bullrig speciellt på sommaren.

Även The Screaming Weenie förekom.

Kärt barn har många namn heter det........!

Hans
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Lars Sundin »

Ett klipp från en bloggkommenter från 2011: Det var skönt för VIP att slippa nackspärren från Metrolinern, när Gulfstreamen och Saabarna kom och fortare gick det och utan buller. Ångeströret Metrolinern var inte trevlig!

Jag har även i andra sammanhang hört öknamnet "Ångeströret".
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Ett klipp från en bloggkommenter från 2011: Det var skönt för VIP att slippa nackspärren från Metrolinern, när Gulfstreamen och Saabarna kom och fortare gick det och utan buller. Ångeströret Metrolinern var inte trevlig!

Jag har även i andra sammanhang hört öknamnet "Ångeströret".
Ser man på, det var alltså sant det jag mindes om Metron! Men varför köpte man in planet alls med det ryktet? ;-)
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Lars Sundin »

Ytterligare googlande visar att uttrycket "ångeströr" har använts även för andra passagerarkabiner, t o m MD-80 (av Boeing-gillare gissar jag).

Kabinhöjden på Merlin III verkar ha varit 1,45 eller 1,50 meter. Det ser också lågt ut!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ro_iii.jpg

Två ytterligare fynd på webben (PPRuNe):

Years ago an Aussie commuter airline hired a 4'6" hostee to be able to do an on-board service - Max cabin height 4' 9"

When the Metro was operated in Sweden 25 years ago, it was mandatory to have ear defenders on every seat
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Per Björkqvist »

Jag minns att den var ruskigt trång och bullrig...åkte den ibland som "Kronflyg" i stället för reguljärt till och från Halmstad.
Det brukade vara samma maskin varje gång den typen var aktuell,en kamouflagemålad a'la AJ 37 Viggen.
Ångesttuben pratades det om i allmänna ordalag :?
Ramjet
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:20

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av Ramjet »

"Den gröne cammo" var 883 som användes som försöksplattform för nymodigheten- Flygburet radarsystem, FSR 890, som parentes!
Finns att läsa om i FV-nytt 1/91.

[ Postad med iPad ] Bild
DB605
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways

Inlägg av DB605 »

Hej,
jag mins att Metrolinern kallades för rörposten på SAAB. För er som kommer ihåg vad rörpost är för något är det en självklar benämning. Jag minns också att det satt hörselkåpor på stolarna. Bullrig javisst...

/Thomas Adamsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"