Arkivet efterlyser
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lennart Berns
Arkivet efterlyser
SFF arkiv efterlyser föreningens publikationer (Meddelanden ...) för 1966 som vi helt saknar, samt SFI J 34. Om någon har dessa i sina gömmor är vi mycket tacksamma om de kan deponeras hos oss eller skänkas till oss. Vi har fått frågor från medlemmar om innehållet och det vore trevligt att kunna svara.
Re: Arkivet efterlyser
Hej
Hittade en publikation från 66.
Scannar den gärna om det hjälper.
/Anders
Hittade en publikation från 66.
Scannar den gärna om det hjälper.
/Anders
-
Och jag har Flyghistorisk Revy nr. 14 , november , 1966
- Lennart Berns
Hej Anders! Om du kan skanna den artikel som handlar om Danska brigaden i 13/66 och skickar till sffkansli@telia.com, skulle det uppskattas mycket! En av våra medlemmar forskar om Danska brigaden där hans far var pilot, och det skulle kännas bra att kunna hjälpa honom.
-
Hej!
Artikeln om Danska brigadens flygstyrkor i Sverige av Nils-Arne Nilsson var publicerad i
”Meddelande från Svensk Flyghistorisk Förening” nr 12 december 1965.
Det om Danska brigaden som står i nr 13 1966 är ett tack för Nils-Arnes artikel skrivet av Hans Reichenberg.
Båda numren finns tillgängliga för medlemmar om man går in i ”Publikationer” på öppningssidan.
En uppföljning om Danska brigaden skriven av Nils-Arne Nilsson finns finns även den tillgänglig i "Flyghistoriskt Månadsblad" nummer 4 april 1980.
Artikeln om Danska brigadens flygstyrkor i Sverige av Nils-Arne Nilsson var publicerad i
”Meddelande från Svensk Flyghistorisk Förening” nr 12 december 1965.
Det om Danska brigaden som står i nr 13 1966 är ett tack för Nils-Arnes artikel skrivet av Hans Reichenberg.
Båda numren finns tillgängliga för medlemmar om man går in i ”Publikationer” på öppningssidan.
En uppföljning om Danska brigaden skriven av Nils-Arne Nilsson finns finns även den tillgänglig i "Flyghistoriskt Månadsblad" nummer 4 april 1980.
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Flyghistorisk Revy nr. 12-22 blev skannad en gång för länge sedan i regi av SFF (tror jag) och bränd på CD, kan har varit Lars Henriksson som var inblandad i detta.
- Lars Sundin
Jo, Lars Henriksson har skannat dessa publikationer och väldigt mycket annat åt SFF, men jag vet inte i vilken grad det har offentligtgjorts eller gjorts tillgängligt. Jag har enstaka bitar men missade att jag hade en del av de efterfrågade dokumenten i skannad form. Jag berättade om Berns efterlysning i morse för Lars H.
- Lennart Berns
Tack för svar och tips om underlag som gör att vi nu kan täppa till hålet i vår publikationsutgivning. I övrigt fortsätter vi att leta i vårt bokbestånd rörande det som finns skrivet om Danska Brigaden. Vi har också tipsat forskaren om det förnämliga bildarkiv som finns i F 7 förbandsmuseum.