SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Satt och bläddrade i gamla flygkort idag och hittade denna Skyways of Scandinavia Swearingen Metroliner SA226.
Fotot taget av Tommy Lakemaker kanske på Arlanda.
Någon som vet mer om denna bild/flygplan?? Vilket år , vart tog den vägen?
Hans SFF-F
Fotot taget av Tommy Lakemaker kanske på Arlanda.
Någon som vet mer om denna bild/flygplan?? Vilket år , vart tog den vägen?
Hans SFF-F
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
SE-IVP som på bildet:
Litt her:
http://www.oy-reg.dk/register/2674.html
Og den er nå i Australia?
https://www.planespotters.net/photo/547 ... c-metro-23
Litt her:
http://www.oy-reg.dk/register/2674.html
Og den er nå i Australia?
https://www.planespotters.net/photo/547 ... c-metro-23
Senast redigerad av Jan H Vold den 12 okt 2015, 17:33, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Och innan Metro AC-526 blev SE-IVP så var den hos Flygvapnet som 88001/881 och Tommy Lakmaker fotograferade den på Arlanda 11 december 1984
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Tack Jan och Rolf för snabba och intressanta svar!!
Re: SE-IKP Swearingen Metroliner Skyways - VIP-kärran!
Jag har en följdfråga om den här kärran under dess tid som VIP-plan hos Flygvapnet. Var den här plantypen omtyckt, dels av piloterna och dels av passagerarna? Jag tycker mig minnas att man påstod när det begav sig att de personer som likt kungafamiljen fick åka med Metron hade kritiska synpunkter på planet. Det skulle känts trångt och instängt exempelvis. Inte ett plan för längre förflyttningar alltså!Hans O. Sandström skrev:Tack Jan och Rolf för snabba och intressanta svar!!
Eller minns jag fel - och det dessutom kanske gällde en annan plantyp? Huru härmed alltså?
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Den hade/har ett antal nicknames borta i USA kommer jag ihåg.
San Antonio Sewer pipe = Avloppsröret från San Antonio.
Även Swetro , då den tydligen var både varm och bullrig speciellt på sommaren.
Även The Screaming Weenie förekom.
Kärt barn har många namn heter det........!
Hans
San Antonio Sewer pipe = Avloppsröret från San Antonio.
Även Swetro , då den tydligen var både varm och bullrig speciellt på sommaren.
Även The Screaming Weenie förekom.
Kärt barn har många namn heter det........!
Hans
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Ett klipp från en bloggkommenter från 2011: Det var skönt för VIP att slippa nackspärren från Metrolinern, när Gulfstreamen och Saabarna kom och fortare gick det och utan buller. Ångeströret Metrolinern var inte trevlig!
Jag har även i andra sammanhang hört öknamnet "Ångeströret".
Jag har även i andra sammanhang hört öknamnet "Ångeströret".
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Ser man på, det var alltså sant det jag mindes om Metron! Men varför köpte man in planet alls med det ryktet?Lars Sundin skrev:Ett klipp från en bloggkommenter från 2011: Det var skönt för VIP att slippa nackspärren från Metrolinern, när Gulfstreamen och Saabarna kom och fortare gick det och utan buller. Ångeströret Metrolinern var inte trevlig!
Jag har även i andra sammanhang hört öknamnet "Ångeströret".
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Ytterligare googlande visar att uttrycket "ångeströr" har använts även för andra passagerarkabiner, t o m MD-80 (av Boeing-gillare gissar jag).
Kabinhöjden på Merlin III verkar ha varit 1,45 eller 1,50 meter. Det ser också lågt ut!
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ro_iii.jpg
Två ytterligare fynd på webben (PPRuNe):
Years ago an Aussie commuter airline hired a 4'6" hostee to be able to do an on-board service - Max cabin height 4' 9"
When the Metro was operated in Sweden 25 years ago, it was mandatory to have ear defenders on every seat
Kabinhöjden på Merlin III verkar ha varit 1,45 eller 1,50 meter. Det ser också lågt ut!
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ro_iii.jpg
Två ytterligare fynd på webben (PPRuNe):
Years ago an Aussie commuter airline hired a 4'6" hostee to be able to do an on-board service - Max cabin height 4' 9"
When the Metro was operated in Sweden 25 years ago, it was mandatory to have ear defenders on every seat
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Jag minns att den var ruskigt trång och bullrig...åkte den ibland som "Kronflyg" i stället för reguljärt till och från Halmstad.
Det brukade vara samma maskin varje gång den typen var aktuell,en kamouflagemålad a'la AJ 37 Viggen.
Ångesttuben pratades det om i allmänna ordalag
Det brukade vara samma maskin varje gång den typen var aktuell,en kamouflagemålad a'la AJ 37 Viggen.
Ångesttuben pratades det om i allmänna ordalag
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
"Den gröne cammo" var 883 som användes som försöksplattform för nymodigheten- Flygburet radarsystem, FSR 890, som parentes!
Finns att läsa om i FV-nytt 1/91.
[ Postad med iPad ]
Finns att läsa om i FV-nytt 1/91.
[ Postad med iPad ]
Re: SE-IVP Swearingen Metroliner Skyways
Hej,
jag mins att Metrolinern kallades för rörposten på SAAB. För er som kommer ihåg vad rörpost är för något är det en självklar benämning. Jag minns också att det satt hörselkåpor på stolarna. Bullrig javisst...
/Thomas Adamsson
jag mins att Metrolinern kallades för rörposten på SAAB. För er som kommer ihåg vad rörpost är för något är det en självklar benämning. Jag minns också att det satt hörselkåpor på stolarna. Bullrig javisst...
/Thomas Adamsson