Jag fattar att problemet var att man råkade koppla in autopiloten programmerad att flyga en avsevärt annan kurs än den man för tillfället hade (precis som det spekuleras om i texten). Sidrodret gjorde då ett kraftigt utslag som föraren inte orkade eller hann kompensera/moderera. Några år senare havererade 18107 antagligen av samma orsak. Man införde då en modifiering så att mindre pedalkraft behövdes för att övervinna autopilotens kraft.
Så fattar jag det hela. Riktigt vilka skydd mot sådana misstag dagens autopiloter/styrautomater har vet jag inte.
Tillägg: Jag har ju alltid varit nyfiken på autopiloter vars "uppfinnare" Lawrence Sperry beskrivs av Wikipedia
som så. Nå, på B 18 talade man om en "kursstyrningsanläggning" av tyska Siemens fabrikat och den hade nog inte mycken likhet med dagens styrautomater och autopiloter som oftast kallas ytterligare något annat. Jag googlade och fann en pedagogisk sajt
http://www.electronicflight.com/demos.html#. Avstängningsknappen verkar viktig och sitter nära till hands för vänstertummen; ifall nu autopiloten råkar löpa amok eller om man plötsligt behöver styra själv.
Lars S