Sökes: Bild på F 1:s Ikaros-emblem på B 18A

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Sökes: Bild på F 1:s Ikaros-emblem på B 18A

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag söker en bild med bättre kvalitet än nedanstående. (Bilden är scannad ur "Att flyga är att leva")

Bilden är avsedd att användas för att skapa en förlaga till en dekal till plastbyggsats.

Om emblemet finns renritat någonstans går det också bra.

Bild
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Emil.

Konstigt att en så ”känd” symbol inte syns så ofta

B18-boken har ju en (”dålig”) på s53,
Samt F1-boken s 328, ”målning ,liten
F1 boken < Västmanlands Flygflottiljs Historia del 1 o 2<

Har som omslag , typ koppar/guld platta med Ikaros upp mot Höger På den syns ”fjädrarna” o detaljer av kroppen, men den kan väl inte användas?

Var märket föresten även på höger sida av B18A tro?

Kronmärkt, Hellström/Fredin på s 109 , men även den är ung. som den du visar , dock utan FV personal

Skall titta lite till

Säger en scanner-lös (finns sådana kvar i Sv ?)

Bengt
Björn Zetterberg
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:44
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Björn Zetterberg »

Hej Emil

Har du försökt med F1:s kamratförening eller Västerås flygmuseum de kanske har några bättre bilder.

bj
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Man kan ju gissa att denna "plakett-bild" varit förebild för målningen på flygplanet:

http://larssundin.ownit.nu/Vasteras-Ikaros.jpg

Lars S
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Lars Sundin skrev:Man kan ju gissa att denna "plakett-bild" varit förebild för målningen på flygplanet:
Lars S
Jo, jag har kikat på den också. Men det nog lite för mycket gissningslek att rita efter den.

Men tack ändå Lasse!
Användarens profilbild
curtll
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel
Kontakt:

Ikaros

Inlägg av curtll »

Blir den här lättare?

http://www.vidsel.nu/Ikaros.jpg

Curt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Nja, som jag skrev i det inledande inlägget är jag ute efter en bättre bild (eller samma bild, fast bättre kvalitet) på emblemet då det var applicerat på flygplanen.

Förebilder och faktiska emblem skiljer sig en hel del åt för det mesta, om man tittar närmare.

Men får jag inte tag på någon bättre bild får jag nog renrita emblemet baserat på guld-Ikaros och bilden jag länkade till.

Tackar!
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Stig Kjellman »

Har kollat denna länk en stund. Har i mitt tidigare liv gjort många teckningar, i Adobe Illustrator, men bara en baserat på en inscannad relief. Mycket jobb men det går.

En relief eller en staty har inte samma struktur som en teckning och det är svårt att omvandla skuggor till något vettigt. Men det går. Många lager i Photoshop med olika inställningar innan det slutgiltiga görs i Illustrator.

Bild
Bild
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag har nu hört med F1:s kamratförening, Västerås flygmuseum, olika modellbyggare och märkessamlare. Men ingen har kunnit bidra med bilden i mitt ursprungliga inlägg, fast i bättre kvalitet.

En bra kopia av bilden borde ju ha gjorts någon gång och finnas någonstans...
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Ikaros

Inlägg av Emil Lindberg »

Ingen bättre bild dök upp. Och jag tröttnade på att vänta. Så jag fick vrida och vända på ett foto som jag hittade i SFF bildarkiv. Tack till Sven-Erik Jönsson för hjälpen att få ut fotot i störere stolek.

Sä här blev resultatet. Ha i åtanke att "ritningen" är avsedd för dekaler i skala 1/72, därför har jag inte bemödat mig med att efterapa varenda liten detalj.

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

9½ poäng! Blicken litet för lågt riktad och också litet åt sidan.

Lars S, som dock inte putsat glasögonen och inte varit simhoppsdomare. Och Ikaros kanske förbereder en högersväng
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"