Svenskt sportplan ... ny flygindustri ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Svenskt sportplan ... ny flygindustri ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Svenskt sportplan grunden för ny flygindustri
Tolv sålda plan sedan september. Nu rullar det svenskutvecklade sportflygplanet ut från Blackwing i Lund. I Eslövs kommun utreds bygget av en skalbar fabrik.
….Aktiviteten på Lundabolaget Blackwing är hög. Produktionen av ett helt nytt och svenskutvecklat sportflygplan har precis dragit i gång. Sedan det första demoplanet rullade ut i september har ytterligare tolv beställts.
Köparna kommer från utlandet, huvudmarknaden är Tyskland och Frankrike. En Europaturné under hösten och lyriska recensioner i flygtidningar har satt fart på försäljningen.
– Vi har tecknat in hela produktionen för 2016 och 2017, konstaterar Niklas Anderberg, grundare och vd på Blackwing Sweden.
Planet Blackwing är resultatet av mer än tio års utvecklingsarbete. Grunden lades i ett forskningsprojekt på KTH där målet var ett riktigt bränslesnålt flygplan.
Den speciella vingprofilen som då togs fram står för flera av de flygegenskaper som tillskrivs det nya planet. Vingprofilen har dessutom vässats ytterligare, både genom datorsimuleringar och handberäkningar. Vingen har också försetts med klaffar som ökar luftmotståndet vid landning och så kallade vinglets. De sitter längst ut på vingen för att minska luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.
– Jag undrar om det finns något sportflygplan som det har räknats så mycket på, säger Niklas Anderberg som tidigare arbetat som flygingenjör på Saab.
Vingen och dess egenskaper är ett exempel på lösningar där Blackwing skiljer sig från konkurrenterna (se grafik). Valet av material är ett annat.
– Vi använder tillverkningstekniken pre-preg som innebär att man använder förimpregnerad kolfiber som kommer direkt från fabriken med rätt mängd epoxiharts. Kolfibermaterialet är Textreme som är 15 procent starkare än den kolfiber våra konkurrenter använder.
Allt i planet är byggt i det superlätta och starka kolfibermaterialet. Undantaget är motorfundamentet och pedalerna. All tillverkning sker också i Sverige.
– Vi gör allt, från skiss och design till färdig produkt. Vi tillverkar till och med stolar och landningsställ. Det vi köper in är motor och instrument.
Förhoppningen är nu att produktionen av planet ska leda till en ny svensk flygindustri. Tillväxtavdelningen i Eslövs kommun för också diskussioner med företaget. De vill bygga en skalbar fabrik på Eslövs flygplats. Något politiskt beslut är inte taget, det kan fattas först på andra sidan årsskiftet.
– Vi tycker att det är en fantastiskt spännande verksamhet och håller på att ta fram underlag för Blackwings anläggning i form av kostnadsbild och skalbarhet, säger Marcus Horning, chef för tillväxtsavdelningen i Eslövs kommun.
Under tiden arbetar Niklas Anderberg och hans kolleger på Blackwing vidare med nya innovationer som ska öka konkurrenskraften ytterligare ett snäpp. En ny avisningsteknik ska göra det möjligt att flyga planet i alla väder. Patentansökan är på gång. På agendan står också en eldriven version av planet för flygskolor.
– I dag har vi fem års försprång, kanske tio, i förhållande till de ultralätta flygplan som finns på marknaden. Det vill vi behålla, säger Stéphan D’haene, marknadsförare på Blackwing.
Thomas Hauklien, på det norska företaget Edgeperformance, är en av dem som provflugit planet:
– Det är verkligen en imponerande maskin. Den har väldigt fina och snälla flygegenskaper samtidigt som den har en hög hastighet. Planets roder har också väldigt bra respons vilket ger full kontroll. Det är ett flyg som inbjuder till att leka med samtidigt som det är säkert.
Resultatet av flygturen blev att han tecknade avtal med Blackwing om att marknadsföra och sälja planet i Norge. Ett plan är också reserverat för leverans år 2017.

Något Du är sugen på?
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3950166.ece
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Svenskt sportplan ... ny flygindustri ?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Ett foto på Blackwing, SE-VUE som jag tog den 21 augusti i år på Landskrona flygfält.
002-1137851.jpg
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Svenskt sportplan ... ny flygindustri ?

Inlägg av Lars Sundin »

För ganska länge sedan stötte jag vid surfning på detta projekt (minns argument för yttervingframkantens bakåtsvepning à la segelflygplan) och möjligen tog jag då upp det i Nätkassen i SFT, men jag hittar inget i mitt arkiv. Nu hittade jag på webben

https://www.facebook.com/blackwing.aero/?fref=ts

http://www.sydsvenskan.se/lund/pojkdrommen-blev-sann/

Rötterna finns i KTH-projektet Osqavia.

http://www.nyteknik.se/special/tekniska ... 108865.ece (Intressanta kommentarer. Varför ska en stabbe alltid "kämpa emot", så var det inte när jag var liten!)

http://www.airport-data.com/aircraft/ph ... 73514.html

http://fsdint.com/oldsite/KTH%20OSQAVIA.pdf
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"