S 6B nr 3380, 380

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

S 6B nr 3380, 380

Inlägg av Leif Fredin »

S 6B nr 3380, 380
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 200

Vid CVM 1933-05-27 med motor typ My VI nr 1
Numrerat 3380
Motor typ My VI nr 22 inmonterad, Townendring (lån från S 7 nr 1303) provmonterad juli 1934
Överlämnat till F 3 1934-12-05 med motor typ My VI nr 1.
Förråd 1934-12-06
Godkänt 1934-12-21
Formation 1935-03-05
Till CVM 1935-07-23 för motorbyte och mindre översyn. Motor typ My VI nr 4 inmonterad.
Förråd 1935-09-01
Formation 1935-09-17
Förråd 1935-10-10.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-18
Registreringsnummer 380 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Bild

Överlämnat till F 5 1936-01-08 jämlikt fo 82/1935
Återlämnat till F 3 1936-02-10

Nödlandning 1936-03-02 vid landning vid Ljusdal. Märkning 3-18
Motor: My VI nr 4
Besättningen ff furir Starck, fs furir H. Fredrikzon oskadad
Orsak till nödlandning: Motorn accelererade ej vid pådragning.
Skador flygplan: Samtliga skidor söndrade. Större skador å flygkropp, stagbocksstöttor, vingstötta, motorfundament, sidoroder och fena. Överinge: höger, kantbåge söndrad. Undervinge: båda kantbågarna söndrade. Propellern söndrad.
Skador motor: Skador å motor kunna ej fastställas.
Beräknad reparationskostnad: 11.000:- kr

Hemtransport per järnväg 1936-03-03 – 03-07
Förråd 1936-03-08
Till CVM 1936-04 för motorbyte och reparation efter haveri. Motor typ My VI nr 2 inmonterad.
F 3 formation 1936-08-29
Förråd 1936-12-01.
Till F 5 formation 1936-12-08 jämlikt fo nr 79/1936
F 5 verkstad 1937-05-08 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 5 inmonterad.
Formation 1937-05-25
Återlämnat till F 3 1937-06-01.

Haveri 1937-06-28
Motor: My VI nr 5
Ff löjtnant Horn oskadad
Orsak till haveri: Vid landning kolliderade fpl med annat fpl.
Skador flygplan: Större skador å flygkropp, över- och undervinge samt bensinur.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 2.500:- kr

Till CVM per järnväg 1937-06-29
F 3 förråd 1937-07-01
Till CVM 1937-07-20 för haverireparation
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1938-02-21
Formation 1938-04-27
Till CVM 1938-05-06 för motorbyte på grund av ventilbrott. Motor typ My VI nr 17 inmonterad
F 3 formation 1938-05-18
Motorbyte 1938-07-28 pga motorfel. Motor typ My VI nr 23 inmonterad
F 3 förråd 1939-01-13
Överlämnat till F 5 1939-02-02 som lån

Nödlandning 1939-02-21. Fpl slagit runt.
Motor: My VI nr 23
Ff löjtnant Ahlfors oskadad
Orsak till nödlandning: Målet handlägges vid krigsrätt.
Skador flygplan: Longeronger i flygkroppen skadade. Fena och sidoroder intryckta Övervinge och motorfundament deformerade.
Beräknad reparationskostnad: 6000:- kr

F 5 förråd 1939-02-22
Till CVM 1939-02-28 för reparation efter haveri.
Översyn efter haveri påbörjad 1939-08-24. Motor typ My VI nr 2 inmonterad
Till F 3 1939-12-05
Till FF förfogande 1939-12
Överlämnad till Finland 1939-12, FO-80
Kasserat 1940-09-16
Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: S 6B nr 3380, 380

Inlägg av Lars Larsson »

Och historiken i Finland:

1939-12-23 Anländer till Finland och T-LentoR 2 som FO-80
1939-12-25 Till LLv 14
1940-01-03 Till 1/LLv 16
1940-03-22 Till T-LLv 17
1941-12-24 Till 1/LeLv 48
1942-03-31 Till 3/LeLv 42
1943-06-06 Till 3/LeLv 14
1943-07-16 Till T-LeLv 35
1944-11-27 Till LeSK
1945-02-14 Flugen till magasinering. Detta är också den sista flygningen med en Fokker C.V i finska flygvapnet.
1946-05-31 Avförd som försliten.

Flygtid 485 timmar 35 minuter i finska flygvapnet.

/Lars Larsson
Skriv svar

Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"