S 6B nr 3384, 384
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 205
Godkänt 1934-05-26
Levererat till F 3 1934-05-29 med motor typ My VI nr 10
Numrerat 3384
Till CVM 1934-09-11 för motorreparation
F 3 formation 1934-09-12
Förråd 1934-10-09
Till CVM 1934-10-25. Vissa prov för F.a:s räkning.
F 3 formation 1934-11-09
Till CVM 1934-12-11 för motorbyte och mindre översyn. Motor typ My VI nr 15 inmonterad.
F 3 förråd 1935-03-07
Formation 1935-05-18
Till CVM 1935-10-19. Yttre översyn å motorn.
F 3 förråd 1935-10-24
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-22
Registreringsnummer 384 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1935-11-07
Förråd 1936-03-29. Motorbyte. Motor typ My VI nr 23 inmonterad
Formation 1936-05-11
Till CVM 1936-12-04 för liten översyn och motorbyte. Motor typ My VI nr 31 inmonterad
F 3 förråd 1937-04-15
Formation 1937-04-26
Haveri 1937-06-01 vid F 3, Malmen. Märkning 3-22
Total flygtid: 588 tim.
Motor typ My VI nr 31
Total gångtid: 266 tim.
Besättningen ff furir S. Carlsson, fs löjtnant Lilja oskadad
Orsak till haveri: Mindre god landning.
Skador flygplan: Större skador å övervinge, undervinge, sido- och höjdroder, propeller, stagbocken och 1 st. N-stötta.
Skador motor: Propellerväxeln troligen skadad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 4.000:- kr.
Motor 1.000:- kr
Summa 5.000:- kr.
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från furir 16/F5 Carlsson ang. havererat flygplan under arméspaningskursens övningar den 1 juni 1937.
Furir 16/F 5 S. Carlsson
med anmälan.
Till Chefen för arméspaningskursen.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 1 juni 1937 havererat med fpl S 6B nr 22.
Som spanare medföljde Löjtnant Lilja.
Malmen den 1 juni 1937.
S. Carlsson
Furir
Furir 16/F5 Carlsson anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som förare å fpl n:r 22 den 1/6 vid utförande av övning n:r 4 i artilleriflygning.
att som spanare tjänstgjorde löjtnant Lilja,
att han under landningen efter övningen använde något motor på grund av den hårda vinden,
att landningen blev en hjullandning, och planet lyfte något från marken
att planet efter studsen åter landades, denna gång som trepunktslandning,
att högervingen omedelbart därefter pressades ned och tog i marken,
att han därvid ansatte höger sidoroder för att därigenom söka få upp vingen,
att detta ej lyckades utan fpl ställde sig på nosen och havererade,
att han ansåg sig hava landat i rätt riktning enligt landningsmärket, men att ett vindkast kan hava åstadkommit kantringen åt höger.
På förfrågan varför C ansatte höger sidoroder när vingen pressades ned förklarade C:
att han vid flygskolan erhållit instruktion av sin lärare Löjtnant Stålhandske att om ett fpl av typ S 6B vid landning vill gå på t.ex höger vinge skall höger sidoroder ansättas.
Uppläst och vidkänt:
S. Carlsson
Furir
Löjtnant Leuhusen anförde i huvudsak följande:
att han var befälhavare på märket,
att hård vind blåste, (omkr 8 m/sek)
att landningsmärket låg rätt i förhållande till vinden,
att C. med något motor pådragen gjorde en hjullandning,
att C därvid använde ytterligare höjdroder, varvid flygplanet steg något,
att flygplanet, samtidigt med att det åter tog mark, gick ned på höger vinge,
att detta förmodligen berodde på ett vindkast,
att C härvid gav höger sidoroder,
att flygplanet härigenom svängde åt höger, och lutningen ökades,
att C då han märkte detta, drog på motor med bibehållet höger sidoroder,
att flygplanet lyfte i högersväng, varvid undervingens högra ände tog mark,
att flygplanet därefter gick runt på rygg.
Uppläst och vidkänt:
Knut Leuhusen
Löjtnant
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet har förorsakats av felmanöver av föraren Furir Carlsson vid parad av vindkast vid landning, men då vårdslöshet eller slarv ej synes föreligga får jag vördsamt föreslå att kostnaderna vidkännas Kronan,
Malmslätt den 1/6 1937
E. Kjellgren
Förhörsledare
Knut Leuhusen
Protokollförare
Kårchefens yttrande och beslut:
Flygningen ingick i arméspaningskursen utbildningsprogram. Haveriet beror på felmanöver av föraren. Härpå synes han dock icke kunna göras ansvarig, då manövern beror på en vid flygskolan erhållen felaktig instruktion (enligt egen uppgift). Utredning kan av mig ej verkställas, varför ärendet underställes CFV.
Malmen den 17/6 1937
G. von Porat
Fljchef.
F 3 förråd 1937-06-02
Till CVM 1937-06-10 för haverireparation
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1938-02-01
Formation 1938-04-28
Förråd 1938-10-06
Formation 1938-11-19
Förråd 1939-01-01
Till CVM 1939-01-13 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 10 inmonterad
F 3 förråd 1939-02-11
Överlämnat till F 5 1939-02-13 med motor nr 10.
Återlämnat till F 3 1939-04-27
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-03
Förråd 1939-10-19
Formation 1939-10-26
Till CVM 1939-11-22 för liten översyn. Motor typ My VI nr 22 inmonterad
Märkning 3-84 (1939-12)
F 3 förråd 1940-01-04
Formation 1940-02-17
F 3 förråd 1940-06-29
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-84
F 3 verkstad 1940-07-03 för liten översyn. Motor typ My VI nr 4 inmonterad
Förråd 1940-08-27
Formation 1940-09-04
Nödlandning 1941-02-24
Motor: My VI nr 4
Besättningen ff sergeant Bergström, fs löjtnant Löwenthal oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Nödlandning i gles skog.
Skador flygplan: Undervingen kassabel. Övervingen svårt skadad. Fpl-skidorna kass., oljekylare kass., flygkroppen skadad.
Skador motor: Propellern kassabel. Smärre skador å motorn.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr
Haveri på grund av motorstopp på 50 m höjd, 2,5 km Ö Bodträsks norddspets (7 km öster Vitvattnets station). Troligen isbildning i förgasaren.
Till F 3 per järnväg
F 3 verkstad 1941-03-07
Kasserat 1941-04-04. Flygtid 1308 h.
S 6B nr 3384, 384
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier