S 6B nr 386

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

S 6B nr 386

Inlägg av Johnny Comstedt »

Licence built by Centrala flygVerstäderna Malmslätt
C/n 207
Flygvapnet s/n 386 marked F3-86
In Flygvapenmuseum 5. August 2013:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
Senast redigerad av Johnny Comstedt den 28 apr 2019, 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: S 6B nr 3386, 386

Inlägg av Leif Fredin »

S 6B nr 3386, 386
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 207

Godkänt 1934-06-12
Levererat till F 3 1934-06-14 med motor typ My VI nr 15.
Numrerat 3386
Till CVM 1934-08-16. Motor typ My VI nr 31 inmonterad.
F 3 formation 1934-08-22
Till CVM 1934-09-10 för justering av ksp-kransen.
F 3 formation 1934-09-12

Haveri 1934-10-02 vid landning F 3, Malmslätt
Total gångtid: 115 tim.
Motor typ My VI nr 31
Total gångtid: 57 tim.
Ff löjtnant Folke G. A. Ripa oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Felbedömning av landningshastigheten.
Skador flygplan: Landningsställ, stagbock, propeller, motorfundament, fena samt sidoroder sönderslagna. Övervinge samt kropp skadade.
Skador motor: Propellerväxeln samt tvenne vippfästen skadade.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 3.000:- kr.
Motor 2.000:- kr
Summa 5.000:- kr

Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid landning å Malmslätt fpl typ S 6B nr 3386 kapotterat.

Löjtnant F. G. A. Ripa
med anmälan.

Till Chefen för arméspaningskursen.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag denna dag vid landning med fpl 3386 kaputerat.

Malmen den 2/10 1934
Folke Ripa.
Löjtnant.

Löjtnant Ripa anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som förare av fpl 3386 för radioprov,
att starten skedde i sydlig riktning,
att vinden efter 20 minuters flygning svängt omkring 70°, så att landningen bedömdes skola göras på CVM:s fält,
att vinden vid landningen svängde något,
att fpl satte sig från c:a 0,5 m höjd,
att vänstra hjulet tog mark något före högra hjulet,
att marken, där fpl landade, sluttar något mot,
att fpl i landningen icke studsade.

Uppläst och vidkänt:
Folke Ripa.
Löjtnant.


Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet har föranletts av felbedömning av landningsmanövern (för låg fart och kaning).
Ingen anses kunna göras ansvarig för haveriet.

Malmen den 2/10 1934
John Stenbeck
Förhörsledare
/B. Westergård
Protokollförare

Kårchefens yttrande och beslut:
Orsaken synes vara den av undersökningskommissionen angivna.
Föraren torde därför icke kunna göras ansvarig.
Undersökning vid krigsrätt synes icke erfordras.
Protokollet insändes till CFV.

Malmen den 5/10 1934
G. von Porat
Kårchef

Till CVM 1934-10-02 för reparation efter haveri. Motor typ My VI nr 13 inmonterad.
F 3 förråd 1935-06-07
Formation 1935-07-13
Förråd 1935-10-10.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-24
Registreringsnummer 386 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 5 1936-01-08 jämlikt fo 82/1935
Återlämnat till F 3 1936-04-02
Formation 1936-04-02
Till CVM 1936-06-08 för motorbyte och reparation. Motor typ My VI nr 10 inmonterad
F 3 formation 1936-07-16

Haveri 1937-02-26
Motor: My VI nr 10
Ff löjtnant Schönbeck oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Kapottering på grund av stort snödjup. Isvall?
Skador flygplan: Fena och sidoroder deformerade. En baldakinstötta stukad. Propellern söndrad.
Beräknad reparationskostnad: 900:-

Transport med järnväg till Malmen
Till CVM 1937-03-04 för haverireparation
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1937-08-03
Formation 1937-08-10

Bild

Till CVM 1937-09-10 för inmontering av dimbildningsanordning
F 3 formation 1937-09-15
Överlämnat till F 5 1937-11-29 med motor typ My VI nr 22.

Haveri 1938-01-18.

F 5 verkstad 1938-01-18. Reparation efter haveri. Utbyte av undervinge (tagen från fpl nr 331).
F 5 formation 1938-01-21

Haveri 1938-02-23.

F 5 verkstad 1938-02-23. Reparation efter haveri. Undervinge utbytt – tagen från fpl 374. Nytt fanér å höger vingspets m.m.
F 5 formation 1938-02-26.

Haveri 1938-03-07.

F 5 verkstad 1938-03-07. Reparation efter haveri. Undervingen varit nedmonterad och reparerad: vänster vingspets m.m.
F 5 formation 1938-03-23.
Återlämnat till F 3 1938-04-19
F 3 förråd 1938-04-19
Överlämnat till CVM 1938-05-11 som lån för fallskärmsprov
F 3 förråd 1938-05-28
Till CVM. Fc 1938-06-02
Förråd 1938-06-03
F 3 formation 1938-07
Nytt landningsställ och ny undervinge monterade 1938-07-08. Provflygen utan anmärkning.

Haveri 1938-08-02
Motor: My VI nr 22
Ff resoffasp Eklund oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden vid utflytning över fältgränsen.
Skador flygplan: Övervingen skadad: ändsargen samt framkant. 2 st. stagbocksstöttor och sidoroder deformerade.
Skador motor: Propellern söndrad, växeln sannolikt skadad.
Beräknad reparationskostnad: 2.200:- kr

F 3 förråd 1938-08-03
Till CVM 1938-10-07 för haverireparation
F 3 förråd 1939-03-29
Formation 1939-04-12
Förråd 1939-05-01
Formation 1939-06-05
Förråd 1939-07-13. Motorbyte. Motor typ My VI nr 23 inmonterad
Formation 1939-07-20
Märkning 3-86 (1939-12)
F 3 verkstad 1940-05-28 för liten översyn. Motor typ My VI nr 17 inmonterad
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-86
Formation 1940-07-04
Förråd 1941-04-19
Formation 1941-04-28
Motor typ My VI nr 13 inmonterad 1941-07-30
Förråd 1941-09-15
F 3 verkstad 1941-10-01 för liten översyn
Formation 1941-12-11

Bild
Fälttjänstövning vintern 1942 (från 8 mm smalfilm)

Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-11-05. Gångtid 1689 tim. Antal flygningar 3481. Ålder med motor typ My VI nr 23
Fpl bevaras för museiändamål i befintligt skick.
Skriv svar

Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"