S 6B nr 3388, 388
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 209
Godkänt 1934-07-17
Levererat till F 3 1934-07-20 med motor typ My VIA nr 13.
Numrerat 3388
Förråd 1934-07-20
Formation 1934-08-01
Haveri 1934-09-25 vid landning, Torslanda
Total gångtid: 52.10 tim
Motor typ My VI nr 13
Total gångtid: 56.25 tim
Besättningen ff korpral Kjell Rasmusson, fs löjtnant Nils Åhmansson oskadad
Orsak till haveri: Sankt landningsfält.
Skador flygplan: Landningsställ, propeller, stagbock samt motorfundament sönderslagna. Över- och undervinge samt kropp skadade.
Skador motor: Propellerväxel, två vippfästen samt avgassamlare skadade.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 3.000:- kr
Motor 2.000:- kr
Summa 5.000:-
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kapottering å Torslanda flygfält med fpl typ S 6B nr 3388.
Rapport av Korpral Rasmusson bifogas.
Korpral 10 6/32 Rasmusson
med anmälan om haveri.
Till Chefen för 1. sgrp.
Härmed får jag vördsamt anmäla att vid landning å Torslanda den 25 september 1934 fpl 3388 havererade.
Malmen den 4 oktober 1934
Kjell Rasmusson.
Korpral.
Korpral Rasmusson anförde i huvudsak följande:
att han vid start för spaningsuppdrag märkte, att motorn ej gjorde fullt varvtal,
att han efter ett varv runt Torslanda beslöt att landa,
att landningen skedde i nordöstra delen av flygfältet,
att sättningen vid landningen var något hög (max 1 m),
att bägge hjulen vid sättningen skar igenom grästorven,
att fpl omedelbart gick på nosen och kapotterade.
Uppläst och vidkänt:
Kjell Rasmusson.
Korpral.
Löjtnant Åhmansson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som spanare,
att han vitsordade Korpral Rasmussons uppgifter.
Uppläst och vidkänt:
Nils Åhmansson.
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Torslanda flygfälts dåliga beskaffenhet. Landningen har varit något hög, men ej onormalt, vilket framgår av att landningsstället ej var skadat.
Någon personal anses ej böra göras ansvarig för haveriet.
Malmen den 5/10 1934
E. Kjellgren
B. Westergård
Undersökningsnämnd
Kårchefens yttrande och beslut:
Orsaken till haveriet synes vara en kombination av mindre väl lyckad manöver och flygfältets dåliga beskaffenhet.
Någon personal torde icke kunna göras ansvarig och utredning vid krigsrätt obehövlig.
Protokollet insändes till CFV.
Malmen den 6/10 1934
G. von Porat
Kårchef
Till CVM 1934-09-29 för reparation efter haveri. Motor typ My VI nr 17 inmonterad.
F 3 förråd 1935-03-28
Formation 1935-07-13
Förråd 1935-10-10
Formation 1935-12-01
Till CVM 1936-02-18. Montering av radiostörningsskydd å motorn.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-26
Registreringsnummer 388 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-02-21
Till CVM 1936-06-01 för motorbyte och reparation. Motor typ My VI nr 15 inmonterad.
F 3 formation 1936-06-19
Nödlandning 1936-08-29 vid F 3 Malmen
Total flygtid: 305 tim.
Motor typ My VI nr 15
Total gångtid: 312 tim.
Ff fänrik Carl Rudenschöld oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Motorn accelererade ej vid pådragning.
Skador flygplan: Större skador å kropp, motorfundament, landningsställ, övervinge, undervinge, fena och sidoroder.
Skador motor: Större skador å fundamentplåt, vippaggregat till cylinder 5, skyddshylsor, avgassamlare, propeller och propellerväxel.
Skador besättning: Oskadad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 5.800:- kr
Motor 2.000:- kr
Summa 7.800:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Flygplanhaveri med anledning av motorstopp vid övning i rapportupphämtning å flygfältet.
Fänrik Rudenschiöld anförde i huvudsak följande:
Övning i rapportupphämtning var anbefalld. Fem rapportupphämtningar voro verkställda. Efter upphämtning av rapport nr 6 stoppade motorn, då planet nått en höjd av cirka 15 m. Rapportupphämtning skedde med svagt pådragen motor. Häftig pådragning utfördes icke. Motorn gick icke igång vid försök att föra gasreglaget sakta fram och tillbaka. Landning företogs rakt fram och skedde i huvudsak normalt. Efter cirka 25 m utrullning slog planet runt vid landsvägen Malmslätt - CVM.
Uppläst och vidkänt:
Carl Rudenschiöld
Fänrik.
Löjtnant Dubois anförde i huvudsak följande:
Vitsordade Fänrik Rudenschiölds redogörelse.
Uppläst och vidkänt:
Jean Dubois
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Funktioneringsfel hos motorn.
Intet fel i flygplanets manövrerande.
Malmen den 1/9 1936
John Stenbeck
Förhörsledare
Folke Ripa
Protokollförare
Kårchefens yttrande och beslut:
Med hänsyn till att haveriet förorsakats av material- eller konstruktionsfel förelägges CFV.
Malmen den 7/9 1936
Gösta von Porat
Flottiljchef
Till Chefen för Flygstaben
Jämlikt ”Bestämmelser om åtgärder vid inträffat flyghaveri” § 21 avd. I har vid granskning av rapport över haveri med fpl typ S 6B nr 388 den 29/8 1936 (FV ink. nr Hav. 33).i KFF fastställts:
haveriet synes hava uppkommit på grund av att förgasarens accelerationspump ej varit tillräckligt effektiv.
KFF har genom Mk anmodat NOHAB inkomma med yttrande och förslag beträffande ändring av accelerationspumpen.
Stockholm den 25 september 1936.
Enligt Kungl. Flygförvaltningens beslut
Lars Fjällbäck
Beslut.
Haveriet synes hava uppkommit på grund av att förgasarens accelerationspump ej varit tillräckligt effektiv. Förberedelser för en ändring hava vidtagits.
Haveriet har icke orsakats av olämpligt planerade eller icke tillfredsställande förberedda övningar.
Brott mot gällande av CFV och KFF utfärdade bestämmelser föreligger icke.
Föraren har icke brustit i aktsamhet.
Haveriet skall icke bliva föremål för handläggning vid domstol.
Meddelas CF 3.
Stockholm den 28 november 1936.
T. Friis
Chef för flygvapnet.
/B.G. Nordenskiöld
Till CVM 1936-09-01. Reparation efter haveri
F 3 förråd 1937-02-15
Överlämnat till F 5 1937-02-27 jämlikt fo nr 79/1936 p 9
F 5 formation 1937-03-01
Haveri 1937-05-04.
F 5 verkstad 1937-05-05.
Till CVM 1937-05 för liten översyn. Motor typ My VI nr 10 inmonterad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1937-08-05
Formation 1937-08-11
Förråd 1937-10-17
Överlämnat till F 5 1937-11-29
Återlämnat till F 3 1938-04-19
Förråd 1938-04-19
Formation 1938-04-29
Förråd 1938-06-11
Till CVM 1938-08-15 för liten översyn. Motor typ My VI nr 11 inmonterad
F 3 förråd 1938-10-15
Formation 1939-02-10
Totalhaveri 1939-04-14 vid Högboda gård, Björsäter. Märkning 3-26
Motor: My VI nr 11
Besättningern ff löjtnant Sam O. Myhrman räddade sig med fallskärm, fs löjtnant I 15 Olof S. E. Engdahl omkom
Kasserat 1939-05-09 med motor typ My VI nr 11
S 6B nr 3388, 388
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier