S 6B nr 3389, 389
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 210
Godkänt 1934-06-19
Levererat till F 3 1934-06-21 med motor typ My VIA nr 5
Numrerat 3389
Formation 1934-08-01
Förråd 1934-10-10
Till CVM 1935-01-24. Diverse arbeten.
F 3 formation 1935-02-01
Nödlandning 1935-02-28 efter motorstopp, vilket orsakats av stopp i bränsleledning.
Till CVM 1935-06-03 för motorbyte och mindre översyn. Motor typ My VI nr 2 inmonterad.
F 3 formation 1935-07-24
Haveri 1935-09-17 vid Kungsängen, Norrköping. Vid parkering av fpl rullade detsamma ned i ett dike och skadades.
Motor: My VI nr 2
Ff sergeant Helge G. K. Phil oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Haveri vid parkering.
Felbedömning av avstånd till dike vid fältets begränsning.
Skador flygplan: Landningsställ och propeller sönderslagna. Undervingens vänstra ände avbruten. En del rör i flygkroppens främre del deformerade.
Skador motor: Propellerväxeln samt de två undre cylindrarnas vippbryggor och ventilstänger skadade.
Beräknad reparationskostnad: 2.500:-
Till CVM 1935-09-19 för reparation efter haveri. Motor typ My VI nr 5 inmonterad.
F 3 förråd 1935-09-25
Till CVM 1936-02-13 för montering av förvärmningsrör.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-27
Registreringsnummer 389 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
F 3 formation 1936-02-23
Förråd 1936-03-05
Formation 1936-04-21
Till CVM 1936-08-21 för motorbyte och reparation. Motor typ My VI nr 1 inmonterad.
F 3 formation 1936-09-07
Förråd 1935-10-15
Formation 1936-11-01
Haveri 1937-02-09
Motor: My VI nr 1
Ff löjtnant Schönbeck oskadad
Orsak till haveri: Efter parkering lämnade föraren fpl innan motorn stannat. Mek. sparkade till gasreglaget och fpl ställde sig på nosen.
Skador flygplan: Propellern och motorfundament skadade.
Skador motor: Växeln söndrad. Fästringen deformerad.
Beräknad reparationskostnad: 2500:- kr
Motor typ My VI nr 15 inmonterad 1937-02-22. Nytt fundament inmonterat.
Haveri 1937-06-29
Motor: My VI nr 15
Ff furir Ehrnbring oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skador flygplan: Undervingens undersida jämte höjdroder skadade.
Beräknad reparationskostnad: 150:- kr
Utbyte av undervinge och höjdroder 1937-07-01
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-09-23
Till CVM 1937-11-24 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 6 inmonterad
F 3 förråd 1938-01-14
Formation 1938-01-27
Förråd 1938-10-06
Formation 1938-12-01
Förråd 1939-01-01
Till CVM 1939-02-01 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 17 inmonterad. Fpl ommålat
F 3 förråd 1939-03-09
Formation 1939-03-12
Haveri 1939-06-02
Motor: My VI nr 17
Ff fänrik Nettelbladt-Hollsten oskadad
Orsak till haveri: Mindre god landning under byiga vindförhållanden.
Skador flygplan: Undervingens båda spetsar brutna. Båda vingstöttorna skadade.
Skador besättning: Oskadad.
Beräknad reparationskostnad: 1.500:- kr
Till CVM 1939-06-03 för reparation
F 3 formation 1939-06-11
Märkning 3-89 (1939-12)
Förråd 1940-02
Till CVM 1940-02-03 för liten översyn. Motor typ My VI nr 15 inmonterad
F 3 förråd 1940-03-20
Formation 1940-03-29
Haveri 1940-04-18 vid Ljungbyhed. Märkning 3-89
Total gångtid: 1045 tim
Motor typ My VI nr 15
Total gångtid: 728 tim.
Besättningen ff korpral Bengt Florén, fs löjtnant B. Svartz oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skador flygplan: Avslagen höger undervinge, kan sannolikt ej repareras. Höger stöttpyramid stukad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan omkr 2.000:- kr.
Ur protokoll:
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
1. att landningen utfördes i medvind beroende på vind-T:s ställning, orsaken till att detta hade en mot vindriktningen avvikande ställning, trots att vindstyrkan vid tillfället bedömdes vara 3-4 m/sek, har ej kunnat utrönas;
2. att den i det blockerade fältet upptagna landningsbanan var i sidled knappt tilltagen, vilket framgår av ett ungefär samtidigt inträffat liknande haveri vid ett annat till Ljungbyhed förlagt förband;
3. att flygplanet på grund av ovannämnda faktorer med höger undervinge körde mot ett i landningsbanans högra gräns uppställt tomfat varigenom tidigare nämnda skador uppstod.
Ljungbyhed den 19/4 1940
S. Möller
Förhörsledare
B. Svartz
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet synes ha förorsakats av felbedömning vid landningen.
På grund av omständigheterna kan föraren av fpl icke göras ansvarig för haveriet utan skola kostnaderna ersättas av Kronan.
Malmen den 24/5 1940.
G. von Porat
Depåchef
/J. L. W. Aschan
F 3 verkstad 1940-05-18
Formation 1940-06-01
Förråd 1940-07-07
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-89
Fpl överfört på Eskaderstaben 1940-07-18
F 3 förråd 1940-10-14
Formation 1940-12-11
Haveri 1941-01-20
Motor: My VI nr 15
Ff vpl Orberger 0skadad
Orsak till haveri: Kollision under lågflygning med telefonledning.
Skador flygplan: Smärre skador å övervinge, sidoroder, stabilisator och höjdroder.
Skador motor: Propellern kassabel.
Beräknad repkostnad: 800:-
Rep av övervinge, vindruta i spanarsits, sidoroder och höjdroder 1941-01-26
F 3 förråd 1941-02-08
Till CVM 1941-02-18 för stor översyn, motorbyte Motor typ My VI nr 22 inmonterad
F 3 förråd 1941-05-26
Formation 1941-06-09
Totalhaveri 1941-06-13 vid V:a Harg 10 km sydost Mjölby. Märkning 3-89
Motor: My VI nr 22
Besättningen ff aspirant Arne H. Alm, fs löjtnant Ing 2 res A. Gösta Kinander omkom
Orsak till haveri: Felmanöver på låg höjd, varigenom flygplanet kolliderat med ett träd och vid nedslaget fattade eld.
Beslut 19/8-41:
Haveriet har orsakats av att föraren på lägsta höjd utfört en så brant sväng, att han ej kunnat behärska manövern.
Kasserat 1941-08-08. Gångtid total 1225 tim. Motor typ My VI nr 22. Gångtid total 634 tim.
S 6B nr 3389, 389
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier