Bildfråga haveri

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bildfråga haveri

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Vad är detta för haveri?
Flygplantyp?
Individ?
När och var?
Ytterligare uppgifter.

Jag tolkar koden på flygplanet till F 3 - 11.

Tacksam för all hjälp med identifiering.
/Sven-Erik
Foto ur Gustaf Perssons donerade album.
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri

Inlägg av Bengt Ekbladh »

>>Jag tolkar koden på flygplanet till F 3 – 11.>> skriver Sven-Erik

Bilden KANSKE är från starten Optand för ombasering Boden 1947-02-12.Avbruten start pga. motorstörning
Planet rakt ut i banförlängningen.
Torstensson och Glimme oskadade.
Planet värderades då till 100.000:- eller 17000:- !!! (vissa strykningar) året 1947 var S 17B på väg ut så värdet bör vara lågt.
Planet jag tror bilden rör är 17011 med motor nr. 565 kasserades efter haveriet.
Kolla även::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... ca7#p33562
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bengt Ekbladh skriver:
Bilden KANSKE är från starten Optand för ombasering Boden 1947-02-12
Den 12 februari 1947, då är det vinter. På de båda foton som jag har lagt ut finns det löv på träden. Därför tror jag inte att det är detta haveri.

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jag tycker det ser ut som en Saab 17B , motorn ser nämligen ut som en SFA My XXIV (Bristol Pegasus) tycker jag, och det finns ett haveri 23 januari 1945 med S 17B #17157 vid F 3 fält, bana 31 d v s Malmen. Planets märkning var F 3 nr 46.

Enligt AHR:s B 17 bok omkom i planet en person och en blev svårt skadad. Olycksförloppet (och namn och andra detaljer) finns i AHR:s bok om B 17, sid 117-118. Komplicerat förlopp med misslyckad lättning, varefter man kolliderade på marken med en parkerad B 17A varvid en mekaniker dödades och en annan skadades svårt. Även kollision med en traktor. Brand utbröt i planet.

Se även AHR:s In Memoriam.

Lövverket på träden visar att bilderna är tagna flera månader efter olyckan. Om nu bilderna har med detta haveri att göra.
Användarens profilbild
Per Björkqvist

Inlägg av Per Björkqvist »

Nu får ni nog ta och besöka´SpecSavers grabbar...för det är ju faktiskt en B 5 vi ser på bilden och inte en B 17 :D .
Men det märkliga är ju att det i B 5-boken inte finns någon B 5 med denna individmärkning.
Det haveri som känns närmast är 1944-06-20 vid Sjögstad,Lunnerades skola enl B 5-boken.
Men tydligt är ju att den tillhört F 3 och då rimligen efter sin operativa tid som störtbombare vid F 6, i detta fallet.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Där ser man! Av olika orsaker satsade jag på Saab17B; bl a för den bakre delen av huven samt förbandstillhörigheten. Man ser det man vill se. Men det höga metallklädda skrovpartiet mellan besättningens sittbrunnar var ett problem och andra huvdetaljer pekar klart på B 5 liksom sidrodergångjärnen.

När jag nu bläddrar i AHR:s B 5-bok, ser jag att det nog handlar om B 5 nr 7025 som havererade på Barkarby 31 maj 1946. För detaljer, se underforumet för militära plan. http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=61&t=7317

Märkningen var F 21 - 11. Sven-Erik hade 11 rätt ;-)

I AHR:s bok på sid 144 finns ett foto av vraket med släckskum fortfarande kvar. Trädet i bakgrunden är samma som på en av Sven-Eriks bilder.

De två ombord undkom med lindriga skador.

Lasse, som inte skyller på de nya glasögonen (Clas Ohlson). Som han sällan behöver, starroperationen gav bra resultat ;-)
Leif Fredin

Inlägg av Leif Fredin »

Det är som Lars Sundin skriver B 5B nr 7025 som havererade på Barkarby 31 maj 1946.

Se även hans hänvisning till http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=61&t=7317
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack alla för hjälpen att identifiera dessa foton. Då har jag också funnit ytterligare ett foto i SFF arkiv från detta haveri, som jag lägger in i kategorin "Svenska Militära flygplan och helikoptrar" under B 5, nr 7025.
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"