172
B 3C
B 3D
Typ: Junkers Ju 86K-5
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer 13
Överlämnat till F 1 1940-10-29 med motorer typ My XXIV nr 568, 569
Förråd 1940-10-30
Godkänt 1940-11-05
Formation 1941-05-16
Märkning 1-28
F 1 verkstad 1941-05-23 Inmontering av kursstyrning
Formation 1941-06-10
F 1 verkstad 1941-11-28 för motorbyte. Motorer typ PMy XIX nr 6502, 6505 inmonterade
Typbeteckning B 3D
Nödlandning 1942-01-03 vid CVV. Märkning 1-28
Motor: PMy XIX nr 6502, 6505
Besättningen ff löjtnant Rosén, ing Widengren, ing Stern oskadad
Orsak till nödlandning: Isbildning och markdimma.
Orsak till haveri: Landning å is. Isen brast.
Skador flygplan: Främre torn intryckt, partiet kring landn.stället starkt skadat. Sänktornet skadat. Landningsstället havererat till c:a 75%. Vingarna skadade kring landningsställsurtaget. Skador å roder. Instrument o el. utrustning delvis vattenskadade.
Skador motorer: Vänster och höger motor samt resp propellrar skadade: reparabla.
Beräknad reparationskostnad 85.000:- kr
F 1 verkstad 1941-02-03
Till CVV 1945-02-26 för montering av torpedinstallation. Motorer typ PMy XIX nr (V) 6542, nr (H) 6553
Överlämnat till F 17 uppbörd 1945-02-28 med motorer typ PMy XIX nr 6542 och 6553 jämlikt MFH 3:2 av 15/2-44
Till F 17 1945-04-05 efter torpedinstallation
Till CVV för begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1945-07-12. Motorer typ PMy XIX nr (V) 6510, nr (H) 6530 inmonterade
Till F 17 1945-09-13
Totalhaveri 1946-05-07 vid F 17. Märkning 17-gul K
Motorer typ PMy XIX nr V 6510, H 6530
Besättning: ff vpl vicekorpral Nils Olmin (GFSU:2). Vänster arm ur led, en ryggkota skadad.
Resff vpl vicekorpral Nils-Åke Ervik (GFSU:2), fsig furir Helge Löfgren, mek vicekorpral Erik Rosenqvist oskadade
Skadornas omfattning:
Fpl: Totalhavererat
Skador å motorerna: Fäste för spjällaxeln avbrutet. Motorerna ha antagligen inre skador och skola sändas CVV för översyn.
Skador å propellrar: Ett blad å H och två blad å V propeller bockade.
Beräknade kostnader (inkl kostnader för förlorad mtrl)
Motorer och propellrar :25.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning. Kraftiga motorstörningar till följd av funktionsodugliga tändstift
Ur protokoll:
Kort sammanfattning av händelseförloppet, övningens natur samt haveriplats
Kort efter start för instrumentflygning har motorstörning inträffat på först vänster, därefter även på höger motor. Ff har därför nödgats nödlanda utanför fältet sydväst F 17.
Vid förhör anförde nedannämnda personer i huvudsak följande
Vpl vk Ervik Ervik hade tjänstgjorde som resff vid sluten instrumentflygning. Han hade suttit på resffplatsen vid utkörning till start och i starten. Ff, vpl vk Olmin hade efter utkörning till start kört upp bägge motorerna till 2500 varv. Därefter med propellerreglagen minskat varvet till 2000 och provat magneterna. Därvid sjönk varvet högst omkring 20 varv och gingo bägge motorerna u.a. I övrigt voro värdena på samtliga motorinstrument normala. I starten drog ff på gas till 2:a stoppet (91,5 cm Hg), varvid motorerna gingo normalt, vilket även var fallet så länge fpl rullade på marken. Strax efter lättningen gick vänster motor ned kraftigt i varv, vilket stundtals pendlade upp till omkring 2000. Blandningsreglaget stod under starten på ”normal”. Ff drog på höger motor till 3:e stoppet och svängde höger för att om möjligt gå runt fältet och ansätta landning där. Före svängen, på omkring 50 m höjd, sjönk även varvet på höger motor på samma sätt som på vänster, så att fpl stundtals sjönk, stundtals sakta kunde stiga. Fpl framfördes med omkring 140-150 km/t och förlorade höjd så småningom, så att ff till slut var tvungen att nödlanda. Förbindelsekran mellan motorpumparna var under starten öppen.
Uppläst och vidkänt:
Åke Ervik
Vpl vk 65-7-46
Vpl vk Olmin Olmin vitsordade Erviks uppgifter med följande ändringar. Olmin drog efter lättningen ner förkompressortrycket till omkring 75. När vänster motor började gå dåligt, drog Olmin på gasen på höger motor till 2:a stoppet. Först under senare delen av flygningen förde han fram gasreglaget till 3:e stoppet.
Uppläst och vidkänt:
Nils Olmin
Furir 107-11-44
Furir Löfgren Löfgren hade tjänstgjort som fsig. Omedelbart före start hade ff kört upp bägge motorerna, varvid Löfgren ej hade förmärkt något onormalt beträffande varv och gång. Efter lättningen märkte Löfgren att någon av motorerna gick dåligt, varför han frågade ff om ”det var motorstörning” och ”om ff skulle landa”. Detta besvarades jakande av ff. Därefter märkte Löfgren, att bägge motorerna började gå illa. Efter en stund kändes några kraftiga törnar i samband med nödlandningen.
Uppläst och vidkänt:
Helge Löfgren
Furir 107-11-44
Verkmästare Weibahr Weibahr hade varit närvarande (stod vid sidan om fpl), när fpl K av mek (2. mek) kördes upp efter varmkörning, varvid motorerna gått u.a. Weibahr hade hört, när fpl av ff kördes upp före start, desslikes u.a. Weibahr iakttog starten, varvid han strax efter lättningen såg gråvita rökpuffar komma från vänster motor samtidigt som kraftiga smällar hördes. Vänster motor hade under stigningen dessa störningar kontinuerligt. Under det att fpl gjorde en svag högersväng förmärktes syn- och hörbarligen samma störning på höger motor.
Uppläst och vidkänt:
D. Weibahr
Verkmästare
Vk Rosenqvist Rosenkvist tjänstgjorde som mekaniker. R satt i bombrummet under utkörning till start och under starten. R hade hör uppkörningen före starten och därvid ej förmärkt något onormalt beträffande motorernas gång eller varv. R ansåg att motorerna gingo normalt i starten så länge fpl rullade på marken. En stund efter lättningen hördes kraftiga smällar eller dunkningar från vänster motor. Fpl tycktes sjunka igenom och efter en stund märktes samma störning från höger motor. Efter ytterligare en stund tog fpl mark.
Uppläst och vidkänt:
Erik Rosenqvist
Vk 353-11-46
Bilaga 1.
Furir 72-6-45 Håkansson Håkansson förmälde, att tändstiften på höger motor hade gåt ungefär 6 timmar efter renovering och vänster omkring 2 timmar. H hade inte förmärkt något onormalt hos motorerna under varmkörningen och uppkörning före flygning. Vänster motor hade sjunkit omkring 30 varv, när Håkansson provade magneterna vid uppkörningen.
Uppläst och vidkänt:
Karl-Erik Håkansson
Furir 72-6-45
Korpral 3221-1-46 Fransson Fransson (2. mek) hade varmkört fpl 172 på morgonen den 7/5, varvid intet onormalt hade förmärkts på motorerna vare sig under varmkörningen eller uppkörning. Varmkörning och uppkörningen hade verkställts enligt föreskrifterna i SMI B 3D. Fransson hade lämnat av fpl till Olmin, varvid F anmält fpl bränslemängd, oljemängd, ”motorerna varmkörda och uppkörda utan anmärkning, fpl flygklart”.
Uppläst och vidkänt:
Gunnar Fransson
Korpral 3221-1-46
Teknisk rapport över undersökning med anledning av flyghaveri med fpl B 3D 172 den 7/5 1946
Händelseförlopp:
Vid förhör har framgått, att avgassmällar uppstodo under start i V motor. Efter en stunds flygning började även H motor smälla, sannolikt beroende på att föraren drog på mera gas å H motor och att tändstiften i denna då inte ”orkade”. Effekten gick härav ned, så att nödlandning måste företas.
Genomgång av data:
De tändstift, som använts i motorer typ PMy XIX (typ Wawrzyniak A1E och Hesselman Wawrzyniak A1E), ha visat sig mindre lämpliga. Anmärkningar ha vid ett flertal tillfällen riktats mot dessa dels i skaderapport och dels vid samtal med representanter för Kungl. Flygförvaltningen.
För att studera problem i samband med detta anlände flygingenjör Egelnoff till F 17 den 1/4 1946. Denne meddelade vid sin avfärd, att stiften vid behov skulle utbytas mot s k AM-stift (Lodge eller KLG). Anstalter företogs omedelbart för detta byta av avd VI, F 17 (material i forma av tändstift och tändkabelkrökar rekvirerades från CVV och CVM).
Då samfällda uppgifter från vittnen vid F 17 finnas, att smällarna voro identiskt lika de som brukar bli följden av tändstiftsfel, uttogos stiften omedelbart och monterades i ett annat fpl. Härvid gingo motorerna upp till högst 1900 v/min under svåra störningar. Tändstiften hade en gångtid av c:a 8 timmar.
Åtgärd:
Åtgärd har vidtagits i enlighet med ToM PMy XIX-842-Ä22.
Kallinge den 13 maj 1946
Stig Kernell
Kontrollingenjör
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Såsom av tekniska rapporten framgår, har svåra motorstörningar erhållits, när fpl B 3D 172 tändstift provkörts i annat fpl. Tändstiftens dåliga kondition har sannolikt varit huvudorsaken till haveriet.
Tändstift av typ Wawrzyniak ha utbytts mot s k AM-stift på samtliga i tjänst varande fpl B 3D.
Mot ff åtgärder i samband med landning synes ingen anmärkning kunna göras.
Kallinge den 13/5 1946
L. Rudberg
ordförande
/Bertil Oldaeus
Protokollförare
Beslut
Haveriet har orsakats av nödlandning beroende av motorstörningar på grund av funktionsodugliga tändstift.
Berörd personal har icke brustit i skälig aktsamhet.
Materielen (den reparabla) iståndsättes genom fljingenjörens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.
Kallinge den 13/5 1946
T. Rapp
chef
/J. F:son Holmgren
Kasserat 1946-06-03. Gångtid 722 tim. Antal flygningar 1000 st
172 B 3C/D
I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B3, Junkers Ju 86K"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier