av Leif Fredin » 02 jan 2016, 19:57
16138
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-296
Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-759
Ex RAF Harvard IIB FE562
Till CVA. Gångtid 1829.30 tim. Motor typ Wp nr 22067. Gångtid 871 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-07. Motor typ Wp nr 12748 inmonterad
Klar 1948-09-22
Levererat till F 16 1948-09-22. Motor typ Wp nr 12748
Godkänt 1948-11-04
Överlämnat till F 5 1948-11-26
Märkning 5-138
Överlämnat till F 15 1949 som lån
Nödlandning 1949-10-31 vid Avanfältet, Gävle.
Motor typ Wp nr 12748
Besättningen ff korpral 1057-2-46 Olsson, resff löjtnant Andgren oskadad
Nödlandning p g a onormalt stor bränsleförbrukning
Haveri 1950-01-10
Gångtimmar efter LF 240 tim.
Kort redogörelse för haveriet:
Vid framkörning av tankbil kunde föraren e stanna p g a isgata utan kolliderade med fpl högra vingspets.
Nedanstående skador uppstodo på fpl:
Höger vingspets kassabel, tre spryglar på skevrodret skadade samt skador i plåten invid vingspetsen.
Nedanstående skador på tankbil:
Kylare och kylaremaskering kassabla.
Beräknad kostnad: Fpl c:a kr 400:-. Tankbil c:a kr 500:-
Utlåtande: På grund av rådande förhållanden synes föraren av tankbilen ej kunna läggas till last för det inträf-fade. Ren olyckshändelse synes föreligga.
Protokoll utöver denna rapport upprättas icke.
Materielen repareras vid F 5.
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1951-01-11
Klar 1951-05-07
Totalhaveri 1951-08-13 vid Ålsjön (invid F 15, Söderhamn)
Kasserat 1952-01-23. Gångtid total 2299 tim, efter LF 70 tim.