Haveri Bombardier CRJ200.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Haveri Bombardier CRJ200.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej,

Ni har säkert hört och följt det tragiska haveriet med West Atlantic (West Air Sweden) CRJ 200PF. Planet var från 1993.
Såg i mina files att jag fick denna Bombardier CRJ 200 modell från en kontakt på Bombardier just 1993.
Flög första gången 10 Maj 1991 och introducerades av Lufthansa CityLine 1992.

Hoppas verkligen man kan hitta orsaken till detta haveri!

God fortsättning,
Hans SFF-F

Canadair Regional Jet 200 skala 1/55 modell.
IMG_3946.jpg
IMG_6850.jpg
IMG_3952.jpg
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Haveri Bombardier CRJ200.

Inlägg av Arne M »

Hans O. Sandström skrev:Hej,

Ni har säkert hört och följt det tragiska haveriet med West Atlantic (West Air Sweden) CRJ 200PF. Planet var från 1993.
Såg i mina files att jag fick denna Bombardier CRJ 200 modell från en kontakt på Bombardier just 1993.
Flög första gången 10 Maj 1991 och introducerades av Lufthansa CityLine 1992.

Hoppas verkligen man kan hitta orsaken till detta haveri!

God fortsättning,
Hans SFF-F

Canadair Regional Jet 200 skala 1/55 modell.
IMG_3946.jpg
IMG_6850.jpg
IMG_3952.jpg
Otäck flygolycka som dessutom kan bli svår att utreda eftersom allting tycks ha närmast blivit pulveriserats på grund av det nästan helt vertikala nedslaget. Man rapporterar på SVT att man hittat delar av CVR/FDR men tydligen inga större fragment.

Personligen har jag flugit med Lufthansa CityLine - troligen 1994 - från Arlanda till Düsseldorf. Och jag minns speciellt två saker från den flygningen och det är dels att jag upplevde kabinen mindre trång än vad man skulle kunnat ha trott när man såg planet utifrån och dels att det var mycket god varm mat som serverades av personalen från fat som bars runt i kabinen (alltså inte några traditionella matbrickor med maten i typ uppvärmda folieformar). Jag tror t.o.m. att man kunde backa maten om man bad den manlige stewarden om påfyllning.

Jag tyckte alltså att CRJ 200 var en trevlig bekantskap. Eftersom det sägs att West Air köpt en ombyggd passagerarversion kan man naturligtvis inte låta bli att undra över om det kan ha varit samma maskin jag flög med 1994 som nu i ombyggd fraktversion havererat i Lapplandsfjällen?! En obehaglig tanke som tränger på när man läser om denna tragiska olycka.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Haveri Bombardier CRJ200.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Arne,

Har samma erfarenhet av CRJ200 hos Lufthansa CityLine. Behaglig och trevlig maskin att flyga.
SE-DUX flög för Lufthansa CityLine mellan 1993-2006 som D-ACLE

Allt gott!
/Hans SFF-F
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Haveri Bombardier CRJ200.

Inlägg av Lars Sundin »

För dem som vill följa spekulationer och annat rekommenderar jag PPRuNe forum, tråd http://www.pprune.org/rumours-news/5728 ... weden.html
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"