J29 ornas svanesång på F15 ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J29 ornas svanesång på F15 ?
Hej!
Behöver Er hjälp.
Försöker ”rekaptiliera” F15:ons övergång från jakt till attack.
Attack planen A32A kom ju från F14
Indragningarna på F14 är känt från bla. ”Guldvingen”
Vad jag” är ute efter” är När de olika J29 div. nedlades å F15
Samt vilken div. som ansvarade för Östrerike-utbildningen
Hoppas på Er hjälp
Bengt
Behöver Er hjälp.
Försöker ”rekaptiliera” F15:ons övergång från jakt till attack.
Attack planen A32A kom ju från F14
Indragningarna på F14 är känt från bla. ”Guldvingen”
Vad jag” är ute efter” är När de olika J29 div. nedlades å F15
Samt vilken div. som ansvarade för Östrerike-utbildningen
Hoppas på Er hjälp
Bengt
J 29 och F15
Enklast är väl att ta kontakt med F15:s kamratförening.
Curt
Curt
Ja naturligtvis är det det !
Mina erfarenheter av dessa kontakter är i en del fall nedslående
(OBS har inte ”hört” F15:s kamratförening i detta fall)
Av andra kontakter med andra kamratförening
Blir ibland svaren:
>Vi är en ideell förening o har inte tid just nu !
”skall höra vid fikat nästa vecka”
Nog om detta
Kamratföreningarna är kanske inte riktigt så intr. av såna frågor?
Till frågan :
Någon med vetskap?
Bengt
Mina erfarenheter av dessa kontakter är i en del fall nedslående
(OBS har inte ”hört” F15:s kamratförening i detta fall)
Av andra kontakter med andra kamratförening
Blir ibland svaren:
>Vi är en ideell förening o har inte tid just nu !
”skall höra vid fikat nästa vecka”
Nog om detta
Kamratföreningarna är kanske inte riktigt så intr. av såna frågor?
Till frågan :
Någon med vetskap?
Bengt
J 29 svanesång
Hej Bengt
Testa den här adressen:
http://www.soderhamnflygmuseum.se/kamratforeningen.htm
Jag har själv fått god respons när jag kontaktat dem.
Arbetade ju själv på F15 1964 - 1976 och vet att det finns många hjälpsamma personer i kamratföreningen. För närvarande arbetar jag på RFN museum och söker hjälp lite varstans i mitt arbete där.
Curt
Testa den här adressen:
http://www.soderhamnflygmuseum.se/kamratforeningen.htm
Jag har själv fått god respons när jag kontaktat dem.
Arbetade ju själv på F15 1964 - 1976 och vet att det finns många hjälpsamma personer i kamratföreningen. För närvarande arbetar jag på RFN museum och söker hjälp lite varstans i mitt arbete där.
Curt
Absolut ::F15 kamratförening är toppen
Kommer ihåg de tillfällen vi på SFF-X gästade dem !
Punsch o Ärtsoppa :det du
Som Väder –Biiii F15 kunde man tex. kolla uppställda A32A i väntan på …..(1974) !!
Eller kolla vindsutrymmena på kanslibyggnaden (intressant!)
Preskriberat ? Annars knackar nån på snart!
Frågan:
Som även andra än F15:s kamratförening bör kunna svara på?
När de olika J29 div. nedlades å F15
Samt vilken div. som ansvarade för Östrerike-utbildningen
Bengt
Kommer ihåg de tillfällen vi på SFF-X gästade dem !
Punsch o Ärtsoppa :det du
Som Väder –Biiii F15 kunde man tex. kolla uppställda A32A i väntan på …..(1974) !!
Eller kolla vindsutrymmena på kanslibyggnaden (intressant!)
Preskriberat ? Annars knackar nån på snart!
Frågan:
Som även andra än F15:s kamratförening bör kunna svara på?
När de olika J29 div. nedlades å F15
Samt vilken div. som ansvarade för Östrerike-utbildningen
Bengt
J29 ornas svanesång på F15 ?
Du kan även försöka få tag i "Från Orre till Vigg" där större delen av F15:s historia bör finnas (jag saknar tyvärr den själv i mitt bibliotek!).
Curt
Curt
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:06
Hej Bengt
Jag sitter och bläddrar febrilt i boken Från Orre till Vigg, men hittar inget bra svar på dina frågor.
Ombeväpningen till A32 gjordes i alla fall i september 1960. När det gäller vilken division som hade hand om omskolningen av de Österikiska piloterna, så är min gissning på första div. Det finns en dialog mellan två plan som utspelades vid den första leveransen från F14, och där är Olle röd en J29. Så mitt tips är att det var första divisionen som tog hand om österrikarna.
Hälsningar
Göran
Jag sitter och bläddrar febrilt i boken Från Orre till Vigg, men hittar inget bra svar på dina frågor.
Ombeväpningen till A32 gjordes i alla fall i september 1960. När det gäller vilken division som hade hand om omskolningen av de Österikiska piloterna, så är min gissning på första div. Det finns en dialog mellan två plan som utspelades vid den första leveransen från F14, och där är Olle röd en J29. Så mitt tips är att det var första divisionen som tog hand om österrikarna.
Hälsningar
Göran
Göran skrev:
>>Ombeväpningen till A32 gjordes i alla fall i september 1960>>
är inte så säker på det ! man kan väl säga att den började då!
>>Enligt "nya" Guldvinge 2 så hände följande med A32 divisionerna på F 14
2:a Div dras in 2 November 1959
3:e Div dras in 10 Oktober 1960
1:a Div dras in 1 Maj 1961
2:a divisionen och viss personal flyttade över till F 15 Söderhamn.
När 1.a div hade avvecklas så flyttade flygplanen över till F 15.>>
Betänk på F15 skulle landningsbanan förlängas, med på följd järnvägskorsning
Man hade påbörjat det ca augusti 1959
Ny/nya hangar skulle byggas
Uppställningplatser skulle iordningställas.
Tekniker-brist ! i Fv runt denna tid
och navigatörer?
En del (många?) J29 piloter får förflyttning till andra förband
Hur villig var F14 piloter att flytta till ”hålan” Söderhamn som det var då?
!:a A32A haveriet ”vid F15”var Lördag 1960-11-26 nära Halleberg , Vargön 2 dog
Minnesstund 1960-11-29 , vid 2:a div F15
>>Det var 2/8 1960 som Söderhamnsflygarna for ner till Halmstad för att få utbildning i ”skötseln” av A32 Lansen>>
Efter 15-20 flygtimmar återkom man F15 kl 11 fredagen 2/9 1960
Och 1:a Ljudbangen hörs över Hälsingland. De som stod på trafikledartornet kände hur Trävirket skakade
(obs gamla tornet)
Med ner till F14 var även ett 20-tal markpersonal.
I oktober åker nästa div. ner för utbildning.
Jag Tolkar det som att få F14 förare övergick till F15 (rätta mig)
Vart tog de vägen?
Till ev.vakanser vid F6, F7 o F17 ??
De 6 Första Lansarna anländer F15 1960-04-19 ”skall användas för markutbildning (bla F15-F, o C )
Mars 1960 är målsättningen att sista (1/15 ? ) skall vara omskolad vår/sommar 1961
Österrike utbildningen på J29 vid F15 börjar mars/april 1961 o avslutas torsdagen 29 juni 1961 med flyguppvisning av 10 plan.
Onsdagen 28/6-61 mottogs de Första på Saab av Ö-rikes Flygchef maj. Paul Lube
Nu blev detta längre än tänkt, hoppas ni orkar läsa o komma med synpunkter
Frågan gällde ju
> När de olika J29 div. nedlades å F15>
Tror mig se takten : 2/15, 3/15 o sist 1/15, dvs liknande F14:s nedläggning. av resp. div.
Frågan är När?
Tack Göran för info om 1/15
Kan du förklara lite om
>>Det finns en dialog mellan två plan som utspelades vid den första leveransen från F14, och där är Olle röd en J29.>>
(tidpunkt osv. )
Bengt
>>Ombeväpningen till A32 gjordes i alla fall i september 1960>>
är inte så säker på det ! man kan väl säga att den började då!
>>Enligt "nya" Guldvinge 2 så hände följande med A32 divisionerna på F 14
2:a Div dras in 2 November 1959
3:e Div dras in 10 Oktober 1960
1:a Div dras in 1 Maj 1961
2:a divisionen och viss personal flyttade över till F 15 Söderhamn.
När 1.a div hade avvecklas så flyttade flygplanen över till F 15.>>
Betänk på F15 skulle landningsbanan förlängas, med på följd järnvägskorsning
Man hade påbörjat det ca augusti 1959
Ny/nya hangar skulle byggas
Uppställningplatser skulle iordningställas.
Tekniker-brist ! i Fv runt denna tid
och navigatörer?
En del (många?) J29 piloter får förflyttning till andra förband
Hur villig var F14 piloter att flytta till ”hålan” Söderhamn som det var då?
!:a A32A haveriet ”vid F15”var Lördag 1960-11-26 nära Halleberg , Vargön 2 dog
Minnesstund 1960-11-29 , vid 2:a div F15
>>Det var 2/8 1960 som Söderhamnsflygarna for ner till Halmstad för att få utbildning i ”skötseln” av A32 Lansen>>
Efter 15-20 flygtimmar återkom man F15 kl 11 fredagen 2/9 1960
Och 1:a Ljudbangen hörs över Hälsingland. De som stod på trafikledartornet kände hur Trävirket skakade
(obs gamla tornet)
Med ner till F14 var även ett 20-tal markpersonal.
I oktober åker nästa div. ner för utbildning.
Jag Tolkar det som att få F14 förare övergick till F15 (rätta mig)
Vart tog de vägen?
Till ev.vakanser vid F6, F7 o F17 ??
De 6 Första Lansarna anländer F15 1960-04-19 ”skall användas för markutbildning (bla F15-F, o C )
Mars 1960 är målsättningen att sista (1/15 ? ) skall vara omskolad vår/sommar 1961
Österrike utbildningen på J29 vid F15 börjar mars/april 1961 o avslutas torsdagen 29 juni 1961 med flyguppvisning av 10 plan.
Onsdagen 28/6-61 mottogs de Första på Saab av Ö-rikes Flygchef maj. Paul Lube
Nu blev detta längre än tänkt, hoppas ni orkar läsa o komma med synpunkter
Frågan gällde ju
> När de olika J29 div. nedlades å F15>
Tror mig se takten : 2/15, 3/15 o sist 1/15, dvs liknande F14:s nedläggning. av resp. div.
Frågan är När?
Tack Göran för info om 1/15
Kan du förklara lite om
>>Det finns en dialog mellan två plan som utspelades vid den första leveransen från F14, och där är Olle röd en J29.>>
(tidpunkt osv. )
Bengt
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:06
Hej Bengt
All info jag har kommer ur boken Från Orre till Vigg, och det är lite klent med exakta datum tycker jag. Kanske det styår på annan plats i boken, men jag har inte hittat det. Jag citerar:
"Lansenepoken startade vid F15 i september 1960. Omskolningen av de första 29-piloterna från F15 skedde vid F14, som skulle avvecklas och vars flygplan och besättningar (del av) skulle överföras till Söderhamn. När omskolningen var klar flögs ett antal A32 av de nyinflugna F15-piloterna till Söderhamn, varvid dessa möttes i höjd med Gävle av en division J29 från F15 som skulle eskortera det nya attackförbandet hem till Söderhamn. Då utspann sig följande radiotrafik:
-Olle blå (A32) från Olle röd (J29), kan ni minska farten så vi hinner i kapp er?
-Från Olle blå (A32), what is your Mach-number?
Det var fältflygaren Holmström som var stöddig eftersom lansen hade en fartmätare som visade mach såväl som km/tim"
Det var dialogen jag refererade till
Göran
All info jag har kommer ur boken Från Orre till Vigg, och det är lite klent med exakta datum tycker jag. Kanske det styår på annan plats i boken, men jag har inte hittat det. Jag citerar:
"Lansenepoken startade vid F15 i september 1960. Omskolningen av de första 29-piloterna från F15 skedde vid F14, som skulle avvecklas och vars flygplan och besättningar (del av) skulle överföras till Söderhamn. När omskolningen var klar flögs ett antal A32 av de nyinflugna F15-piloterna till Söderhamn, varvid dessa möttes i höjd med Gävle av en division J29 från F15 som skulle eskortera det nya attackförbandet hem till Söderhamn. Då utspann sig följande radiotrafik:
-Olle blå (A32) från Olle röd (J29), kan ni minska farten så vi hinner i kapp er?
-Från Olle blå (A32), what is your Mach-number?
Det var fältflygaren Holmström som var stöddig eftersom lansen hade en fartmätare som visade mach såväl som km/tim"
Det var dialogen jag refererade till
Göran
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:06
Hej,
Tänkte bara kommentera en tidigare fundering i tråden kring huruvida förare och navigatörer från F14 följde med till F15.
Så var det faktiskt, särskilt officerare i flygtjänst som kom att utgöra stommen i den nya attack verksamheten på F15.
Exempel på detta var den omnämnde, dåvarande löjtnanten, Rutger Brodd som kom att bli divisionschef på tredje div., samt löjtnanten Ebbe Severinsson som blev divisionschef på första div.
På navigatörs sidan fanns av naturliga skäl inga resurser sedan tidigare i Söderhamn varför dessa "lockades" med i stort antal från Halmstad.
Tänkte bara kommentera en tidigare fundering i tråden kring huruvida förare och navigatörer från F14 följde med till F15.
Så var det faktiskt, särskilt officerare i flygtjänst som kom att utgöra stommen i den nya attack verksamheten på F15.
Exempel på detta var den omnämnde, dåvarande löjtnanten, Rutger Brodd som kom att bli divisionschef på tredje div., samt löjtnanten Ebbe Severinsson som blev divisionschef på första div.
På navigatörs sidan fanns av naturliga skäl inga resurser sedan tidigare i Söderhamn varför dessa "lockades" med i stort antal från Halmstad.
Hälsningar
//EK
//EK
Toppen Björn
Ja Brodd har man ju ”skakat tass” med några ggr. (då kom inte detta upp)
Att förare och navigatörer från F14 skulla följa med till F15 var målsättningen vid ”bytet”
Nu måste jag avslöja min okunskap då jag har följande ”följd” frågor:
>>Det var 2/8 1960 som Söderhamnsflygarna for ner till Halmstad för att få utbildning i ”skötseln” av A32 Lansen>>
I oktober åker nästa div. ner för utbildning.>>
Varför då? Om de flesta är från fd.F14 (som attackflottilj)
Pga. ombyggnaderna på F15?
Du skriver ”officerare i flygtjänst”, de var väl ca. 4-5 st. per div. ?
Åkte dess upp o sen ner till F14 för att utbilda fd. F15 J29 piloter?
>> Efter 15-20 flygtimmar återkom man F15>>
Mina ”påståenden” i detta fall bygger mycket på tidnings”uppgifter” o
”man skall väl inte lita på allt / nått? en reporter skriver?
divisionschef på andra div var vem då ,då?
Som sagt danke , hoppas på vidare kontakt
Bengt
Ja Brodd har man ju ”skakat tass” med några ggr. (då kom inte detta upp)
Att förare och navigatörer från F14 skulla följa med till F15 var målsättningen vid ”bytet”
Nu måste jag avslöja min okunskap då jag har följande ”följd” frågor:
>>Det var 2/8 1960 som Söderhamnsflygarna for ner till Halmstad för att få utbildning i ”skötseln” av A32 Lansen>>
I oktober åker nästa div. ner för utbildning.>>
Varför då? Om de flesta är från fd.F14 (som attackflottilj)
Pga. ombyggnaderna på F15?
Du skriver ”officerare i flygtjänst”, de var väl ca. 4-5 st. per div. ?
Åkte dess upp o sen ner till F14 för att utbilda fd. F15 J29 piloter?
>> Efter 15-20 flygtimmar återkom man F15>>
Mina ”påståenden” i detta fall bygger mycket på tidnings”uppgifter” o
”man skall väl inte lita på allt / nått? en reporter skriver?
divisionschef på andra div var vem då ,då?
Som sagt danke , hoppas på vidare kontakt
Bengt
Hej Bengt,
Kan inte på rak arm säga hur många det rörde sig om, men låt säga 4-5 officerare i flygtjänst och ett dussintal fältisar och navigatörer. resten omskolades från J 29.
Exempel få officerare i flygtjänst som inte kom från F14 var Kapten Carlander samt dåvarande löjtnanten Helge Ljungström som senare blev divisionschef på andra divisionen.
Ditt citat: >>Det var 2/8 1960 som Söderhamnsflygarna for ner till Halmstad för att få utbildning i ”skötseln” av A32 Lansen>> torde vara hämtat ur en tidnigsartikel,
och jag är nog ganska säker på att journalisten svängt till det hela en aning.
Med "Söderhamnsflygarna" avses nog markpersonal d.v.s flygtekniker och övrig stationspersonal då dessa i mycket stor omfattning inte förflyttades från F14.
Kan inte på rak arm säga hur många det rörde sig om, men låt säga 4-5 officerare i flygtjänst och ett dussintal fältisar och navigatörer. resten omskolades från J 29.
Exempel få officerare i flygtjänst som inte kom från F14 var Kapten Carlander samt dåvarande löjtnanten Helge Ljungström som senare blev divisionschef på andra divisionen.
Ditt citat: >>Det var 2/8 1960 som Söderhamnsflygarna for ner till Halmstad för att få utbildning i ”skötseln” av A32 Lansen>> torde vara hämtat ur en tidnigsartikel,
och jag är nog ganska säker på att journalisten svängt till det hela en aning.
Med "Söderhamnsflygarna" avses nog markpersonal d.v.s flygtekniker och övrig stationspersonal då dessa i mycket stor omfattning inte förflyttades från F14.
Hälsningar
//EK
//EK
Hej igen Bengt,
Jag föreslår att du kontaktar Helge Ljungström som forfarande bor kvar i Söderhamn.
Han är egagerad i kamratföreningen och mycket intresserad/insatt i F15:s historia. Han var ju dessutom med när det begav sig. Där får du nog alla svar du söker.
Han finns i telefonkatalogen.
Jag föreslår att du kontaktar Helge Ljungström som forfarande bor kvar i Söderhamn.
Han är egagerad i kamratföreningen och mycket intresserad/insatt i F15:s historia. Han var ju dessutom med när det begav sig. Där får du nog alla svar du söker.
Han finns i telefonkatalogen.
Hälsningar
//EK
//EK