Polishelikoptrar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Polishelikoptrar
SFF arkiv har fått två frågor rörande polishelikoptrar:
Jag arbetar på polismuseet och håller för närvarande på med att registrera digitala bilder av polishelikoptrar. Jag har stött på två helikoptrar som jag inte riktigt kan identifiera. Den första är egentligen två stycken polishelikoptrar med 5 piloter framför. Det jag lyckats få fram via polisflygaren Gert Skogsbergs bok är att SE-HDP som var en Bell 47 G2 A1 kraschar den 16 oktober 1965. Sedan så köper polisen en ny polishelikopter Bell 47 G4 med beteckningen SE-HPA . Gert skriver vidare i sin bok att ett tag efter kraschen så hade polisflyget en Bell 47 J2. Bilden som jag inte identifierat visar två polishelikoptrar men beteckningen syns ej. Den första och närmast kamerna är helt klart en Bell 47 G4 . Den andra i bakgrunden är svårare. Den ser lite ut som en Bell 47 G2 A1 men den har någon annorlunda målning på dörren. Jag funderade om det möjligen är den här Bell 47 J2 som Skogsberg nämnde men när jag tittar på bilder på sådana så ser den annorlunda ut. Piloterna på bilden är hela dåvarande polisflyget minus Olle Lindberg som var den pilot som förolyckades 1965. (Gösta Roos som också var med finns på bilden) Det får mig att anta att bilden är tagen efter olyckan. SE-HPA köptes in mars 1966 så jag antar att det är den som står där längst fram. Men vilken helikopter är det som är i bakgrunden?
Min andra fråga gäller också en helikopter. Det finns några närbilder på en helikopter som har polisflygets målning samt ambulanspersonal och även ett ambulanskors på dörren. Det som gör mig konfunderad är att ovanför dörren står det Bell Long Ranger III . Jag kan inte hitta någon sådan registrerad polishelikopter. Däremot finns det ett antal Jet Ranger III . Hur går detta ihop? Hoppas någon hos er kan svara på dessa frågor. Bifogar fotografier.
Jag arbetar på polismuseet och håller för närvarande på med att registrera digitala bilder av polishelikoptrar. Jag har stött på två helikoptrar som jag inte riktigt kan identifiera. Den första är egentligen två stycken polishelikoptrar med 5 piloter framför. Det jag lyckats få fram via polisflygaren Gert Skogsbergs bok är att SE-HDP som var en Bell 47 G2 A1 kraschar den 16 oktober 1965. Sedan så köper polisen en ny polishelikopter Bell 47 G4 med beteckningen SE-HPA . Gert skriver vidare i sin bok att ett tag efter kraschen så hade polisflyget en Bell 47 J2. Bilden som jag inte identifierat visar två polishelikoptrar men beteckningen syns ej. Den första och närmast kamerna är helt klart en Bell 47 G4 . Den andra i bakgrunden är svårare. Den ser lite ut som en Bell 47 G2 A1 men den har någon annorlunda målning på dörren. Jag funderade om det möjligen är den här Bell 47 J2 som Skogsberg nämnde men när jag tittar på bilder på sådana så ser den annorlunda ut. Piloterna på bilden är hela dåvarande polisflyget minus Olle Lindberg som var den pilot som förolyckades 1965. (Gösta Roos som också var med finns på bilden) Det får mig att anta att bilden är tagen efter olyckan. SE-HPA köptes in mars 1966 så jag antar att det är den som står där längst fram. Men vilken helikopter är det som är i bakgrunden?
Min andra fråga gäller också en helikopter. Det finns några närbilder på en helikopter som har polisflygets målning samt ambulanspersonal och även ett ambulanskors på dörren. Det som gör mig konfunderad är att ovanför dörren står det Bell Long Ranger III . Jag kan inte hitta någon sådan registrerad polishelikopter. Däremot finns det ett antal Jet Ranger III . Hur går detta ihop? Hoppas någon hos er kan svara på dessa frågor. Bifogar fotografier.
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12
Re: Polishelikoptrar
Det bör vara den inhyrda Agusta-Bell 47G-2 SE-HBH, det finns en bild i Flygplansritningar 7 som visar liknande streck på kabinen.
J-modellen har ju inte glasbubblan och jag hittar inget om att Poilsen haft någon sådan, men de kan ju ha använt någon av Ostermans.
Nog har Polisen haft Long Rangers, de som hade nummer som börjar på 94 var SE-HPM 944, SE-HPO 941 och SE-HPP 945.
Michael Gustafsson
J-modellen har ju inte glasbubblan och jag hittar inget om att Poilsen haft någon sådan, men de kan ju ha använt någon av Ostermans.
Nog har Polisen haft Long Rangers, de som hade nummer som börjar på 94 var SE-HPM 944, SE-HPO 941 och SE-HPP 945.
Michael Gustafsson
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:04
Re: Polishelikoptrar
SE-HPL 950 var också en Long Ranger.
Jet Ranger hade samma nummerserie. SE-HPH 947, SE-HPI 948, SE-HPK 946 och SE-HIM 949. OBS den sistnämnda ej SE-HP.serien.
NOA
Jet Ranger hade samma nummerserie. SE-HPH 947, SE-HPI 948, SE-HPK 946 och SE-HIM 949. OBS den sistnämnda ej SE-HP.serien.
NOA
Re: Polishelikoptrar – Alouette-fråga
Om jag förstått det hela rätt så användes Aérospatiale Alouette II här i Sverige av Marinflyget, Flygvapnet samt Arméflyget. Dessutom användes denna Helikopter 2 (HKP 2) ända fram till 1988 så det måste ha varit ett bra helikopterval kan man antaga. Hade man hos polisen inga funderingar på att anskaffa denna helikoptertyp också? Jag kommer ihåg att jag jag tidigt blev fascinerad av denna Helikopter 2 med sin 'glasbubbla' till kabin eftersom det hade ett så karaktäristiskt utseende. Och dessutom en oslagbar runtomsikt för piloten. Så varför satsade polismakten på Augusta Bell?
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Polishelikoptrar
Jani Pellikka på Polismuset ber att få följande inlagt:
Intressanta svar och jag köper att det skulle vara SE-HBH men angående den sista bilden så står det ovanför dörren ” Long Ranger III” och den hittar jag fortarande inte. Förslagen på helikoptrar som finns i tråden enligt mina uppgifter:
SE-HPH Bell 206B jet Ranger II
SE-HPO Bell 206L-1 Long Ranger II
SE-HIM Bell 206B Jet Ranger III
SE-HPL Bell 206L-1 Long Ranger II
Eller har jag missförstått något ? Ingen av dessa är en Long Ranger III . Eller är det någon slags senare modifikation av en Long Ranger II?
Intressanta svar och jag köper att det skulle vara SE-HBH men angående den sista bilden så står det ovanför dörren ” Long Ranger III” och den hittar jag fortarande inte. Förslagen på helikoptrar som finns i tråden enligt mina uppgifter:
SE-HPH Bell 206B jet Ranger II
SE-HPO Bell 206L-1 Long Ranger II
SE-HIM Bell 206B Jet Ranger III
SE-HPL Bell 206L-1 Long Ranger II
Eller har jag missförstått något ? Ingen av dessa är en Long Ranger III . Eller är det någon slags senare modifikation av en Long Ranger II?
Re: Polishelikoptrar
Vad jag kan se så är det inte en Long Ranger på bilden?
/Bertil
/Bertil
Re: Polishelikoptrar
Bilde nr 1: Bakre maskin er jo 47G. SE-HBH er mest sansynlig, men jeg tror jeg har sett samme malingsschema på andre av Ostermans 47G.
Innleide 47J, etter havari 65,var sansynlig SE-HAW fra firma Helikoptertjänst.Har sett bilde av denne med "POLIS" på døren og angitt fotodato 1965-66.
Bilde nr 2:Individet på bilde er høyst sansynlig SE-HPP.Denne er avbildet s.32 i boken " Ostermans Aero AB" av Gøran Wallert.At den er LongRanger !!!, som logoen klart viser, er vel mulig, siden den ble registrert sent i 1982. Mysteriet er jo hvorfor alle kilder jeg har funnet angir LongRanger !!.
Innleide 47J, etter havari 65,var sansynlig SE-HAW fra firma Helikoptertjänst.Har sett bilde av denne med "POLIS" på døren og angitt fotodato 1965-66.
Bilde nr 2:Individet på bilde er høyst sansynlig SE-HPP.Denne er avbildet s.32 i boken " Ostermans Aero AB" av Gøran Wallert.At den er LongRanger !!!, som logoen klart viser, er vel mulig, siden den ble registrert sent i 1982. Mysteriet er jo hvorfor alle kilder jeg har funnet angir LongRanger !!.