Polishelikoptrar - följdfrågan som kanske var för svår?!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Polishelikoptrar - följdfrågan som kanske var för svår?!

Inlägg av Arne M »

I den förra tråden om polishelikoptrarna ställde jag en fråga om huruvida polisen aldrig funderade på att köpa franska Aérospatiale Alouette II på samma sätt som svenska Marinflyget, Flygvapnet samt Arméflyget? Alouette II fanns ju i drift i svenska försvarsmakten till 1988 så det måste väl ha varit en omtyckt och beprövad helikoptertyp.

Så min fråga var/är alltså varför satsade då polisen i Sverige på olika helikoptermodeller från Augusta Bell istället vilken är den korta men kanske inte så enkla frågan eftersom ingen här i forumet vågat sig på ett svar! Åtminstone inte ännu kanske jag bör tillägga! :?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2932
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Polishelikoptrar - följdfrågan som kanske var för svår?!

Inlägg av Lars Sundin »

Bell var ju det första helikopter-märket i landet och Ostermans skötte väl sina kort väl.

En ganska okunnig men äldre persons enkla gissning.

Lars S
Olsson
Inlägg: 145
Blev medlem: 20 dec 2010, 20:27

Re: Polishelikoptrar - följdfrågan som kanske var för svår?!

Inlägg av Olsson »

Bell Ranger serien tillhör en helt annan generation jämfört med Alouette. Alouette tillhör första generationens helikoptrar med alla de nackdelar det innebär, och är mycket mer servicekrävande.
/Bertil
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Polishelikoptrar - följdfrågan som kanske var för svår?!

Inlägg av Arne M »

Olsson skrev:Bell Ranger serien tillhör en helt annan generation jämfört med Alouette. Alouette tillhör första generationens helikoptrar med alla de nackdelar det innebär, och är mycket mer servicekrävande.
/Bertil
Det är förvisso sant. Men Alouette II var ju inte lastgammal under första halvan av 60-talet och det måste väl varit en hyfsat modern konstruktion (den var i produktion ända fram till 1975) eftersom helikoptertypen fortsatt användes i försvarsmakten ända fram till 1988.

Den kan väl knappast heller varit så mycket mer underhållskrävande än konkurrenterna eftersom den fanns kvar i organisationen så länge. Så därför kvarstår frågan vad det var för verkligt skäl till polisens förkärlek för Bell-helikoptrarna? :-)
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Polishelikoptrar - följdfrågan som kanske var för svår?!

Inlägg av Lennart Berns »

Det är väl så som antytts i tidigare inlägg, att RPS knytning till Ostermans Aero AB och numera Patria Helicopters AB varit väldigt stark genom åren. Ostermans Aero AB hade från början agenturen för bl a Bell. RPS hyrde från början helikoptrar från Ostermans Aero AB som också svarade för utbildningen av piloter. När RPS sedan anskaffade egna helikoptrar blev Ostermans Aero AB leverantör och åtog sin samtidigt underhållet samt inte minst erforderliga modifieringar för polisiärt bruk. Om kopplingarna mellan RPS och Ostermans Aero AB kan man läsa i Göran Wallerts bok från 1998 med titeln Ostermans Aero AB (finns i SFF arkiv). Ostermans Aero AB såldes till finska Patria 1999. De senare håller nu till på Arlandaområdet. Ostermans Aero AB hade sina lokaler på Barkarby, i den efter F 8 nedlagda flottiljverkstaden, idag Barkarby Outlet.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"