Ovanlig infällning landningsställ!?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Flygvänner,

För många år sedan stod jag på Kastrup och såg en Bulgarisk Tupolev Tu-154M (Modifikasi) lyfta. Tyckte det såg märkligt ut när stället fälldes in. Det visade sig att det roterade 180 grader innan det var infällt.
Min fråga , fanns det något västerländskt flygplan med samma system eller var detta specifikt för Tupolev!?

Några små filmer får aktualisera min fråga:
https://www.youtube.com/watch?v=M3bIh5Tufcg = Belavia (Vitryssland) som gjorde den sista kommersiella flygningen i Europa med Tu-154M 2015. Här ser man tydligt i slutet när stället roterar 180 grader innan det fälls in.

https://www.youtube.com/watch?v=aVKYGhE ... e=youtu.be = Denna "spetsnosade" Tupolev Tu-134UBL "Bajkal" visar också upp samma uppfällning av stället.
UBL står för Uchobny Boyevoy Lotchikov = Trainer Combat Pilots för Tu-22M och Tu-160 Bombers.

Skickar med ett par bilder på min egen Tu-154M i Aeroflot´s färger.
God fortsättning tillönskas!!
Hans SFF-Småland
Modellen i skala 1/100
IMG_4159.jpg
IMG_4163.jpg
AndersNilsson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av AndersNilsson »

Hawker Siddeley HS 121 Trident har också en speciell variant av såväl nos- som huvudlandställ och unik in-och utfällningsrörelse.

https://www.youtube.com/watch?v=JLghXdxBjpY

"The Trident employed a highly unusual arrangement with the nose gear offset to the port side and retracting sideways to allow for extra space for avionic and blind landing equipment in the bay immediately ahead of the landing gear bay. The nose gear has two wheel on a common axle. The main gear pivot from a location in the wing, with two bogies and four wheels on a common axle on each bogie. They rotate through 90° and then the wheels retract into a space in the wing fairing."

http://www.shockcone.co.uk/hs121/technical.htm
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Anders,

H.S 121 Trident (De Havilland 121) var unik med sitt icke centrerade noshjul. Såg lite udda ut , men tycktes fungera väl.
Hittade en fin gammal film från 1962 när den första rullades ut från legendariska Hatfield där De Havilland huserade.
Länk här: http://youtu.be/GNBXLFF80tI

Själv hittade jag för många år sedan denna Trident three modell på en resebyrå i Nässjö.

Hans SFF-Småland

Modellen i skala 1/50
IMG_4066.jpg
IMG_4067.jpg
AndersNilsson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av AndersNilsson »

Fin modell! Jag fotograferade flera British Airways Trident 3B på Arlanda 1985. Sista året i trafik för British Airways var 1986.
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Olle Ekwall »

Ett annat med något ovanlig landningsställsmekanik är det lilla planet 'Beaty'.

Det planet har ställen under vingarna, de fälls rakt bakåt samtidigt som ställen vrids 90° så att hjulen ligger platt mot vingarnas undersida, eller kanske något försänkt in i dem.
Mekaniken för denna rörelse består av två koniska kugghjul. Det ena sitter fast i vingen och det andra på landningsställsbenet.

Någon kan säker komma med ett foto på denna mekaniska lösning.

Var detta en unik lösning eller är den kopierad från något serietillverkat plan?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Lars Sundin »

Kommer spontant att tänka på Curtiss P-40.

http://www.williammaloney.com/aviation/ ... nGears.htm

Jag hade tidigare tänkt på Short Stirlings sällsynt höga styltiga ställ och hur det veks ihop. Men på Youtube kan man se hur RC-modellflygare realiserat den komplicerade mekanismen. Med bl a elmotor från en gammal videobandspelare och en lång gängad stång" (vad det nu heter, snäckskruv?)! Det är bara att söka på Youtube.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Hans O. Sandström »

https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Si ... -front.jpg

Hittade en bild på en bevarad H.S. Trident 3B där man tydligt ser det icke centrerade noshjulet.
Placeringen medgav plats för en hel del extra avionik under flight deck/cockpit.

Hans
SFF-F
Christer Engdahl
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Christer Engdahl »

Det visade sig att det roterade 180 grader innan det var infällt.
Det ser ut som att boggien roterar 90° i förhållande till landställsbenet som sedan fälls in bakåt så att det ser ut som 180° rotation. Jämför Northrop Grumman B-2 i https://www.youtube.com/watch?v=sjftjXCaC4g med skillnaden att det fälls in framåt.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Christer,

Intressanta synpunkter och fin film på B-2 Spirit!! Är nog som du säger vad avser antalet grader på infällningen.
Minns än idag hur "konstigt" jag tyckte det såg ut när Tu-154:an fällde in stället.
Tu-154 som har "nickname Kreiser Aurora (Аврора)" efter den gamla kryssaren från 1903 med tre skorstenar. Kryssaren besköt Vinterpalatset vid starten på revolutionen 1917.

Det visar sig att även Tupolev Tu-95 Bear fäller in på samma sätt som Tu-154 vilket syns väl på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=Zg72osQUdXs.

Tack för dina synpunkter och svar!!

/Hans SFF-F
Christer Engdahl
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Christer Engdahl »

Hej Hans!

Jag tillhör inte de aktivaste på forumet men ibland blixtrar jag till ... :lol: ... !

Rotationen är väl enda sättet att få plats till boogien när stället fälls in bakåt eller framåt. En boogie är oftast inte lika bred som lång så vid infällning sidledes är platsen tillräcklig.
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Olle Ekwall »

Cessna 172 RG och 182 RG har lite udda geometri. Det har gjorts många sådana, så det är kanske att ta i att kalla dem udda. Om man ser en startande RG, rakt bakifrån, ser stället närmast löjligt ut då det är halvvägs.

https://www.youtube.com/watch?v=Qh1v7T5xfRo
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Lars Sundin »

Även i Sverige kunde vi:

https://larsan13.files.wordpress.com/2010/12/j_22.jpg

Bilden är vida spridd och jag minns nu inte var jag hittade den.
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av eralehm »

Cessna 172RG har nog ärvt designen på ställinfällningen ifrån Cessna 337 från 60-talet:

https://www.youtube.com/watch?v=w67UYBa48Lg

Det funkar ju och verkar rätt enkelt.

/Leif
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Ovanlig infällning landningsställ!?

Inlägg av Lennart Berns »

Vi får heller inte glömma bort den smått genialiska mekanismen för huvudstället på Saab 29 med sin snedställda axel. Konstruktören Lars Brising berättade vid något tillfälle hur han kom på lösningen genom att experimentera med ett suddgummi fäst på en blyertspenna ...
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"