Skidor på S 14?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Skidor på S 14?
Letar information om de skidor som satt på svenska S 14 (Storken). Det ser ut som att de som användes i Sverige inte riktigt var de standardskidor som användes i Tyskland, utan var något längre samt smalare och hade mer profilerade brätten fram och bak. Ställde frågan på IPMS Stockholms forum och har inte fått ett 100%-igt svar. Närmast är väl Leif Fredin som bidrog med bilder och en enkel ritning som i viss mån överensstämmer med vad jag kan se på bilderna. Om nu inte mina ögon felar mig, varför dög inte originalskidorna, vem tillverkade ersättarna och finns det några ritningar/dokumentation?
Re: Skidor på S 14?
Flertalet Storkar kom ju till Sverige vid krigsslutet, i "befintligt skick" s.a.s. Att försöka ragga upp originalskidor eller ritningar nere i Tyskland var knappast värt besväret efter 1945 och eftersom de var rätt okomplicerade doningar så var det sannolikt enklare för KFF att konstruera en egen variant och låta tillverka lokalt.
/Leif Hellström
/Leif Hellström
Re: Skidor på S 14?
Kanske borde varit mer specifik med att nämna att det är de sk. "Fjällstorkarnas" skidor jag tittat på, om det finns andra utföranden vet jag inte. Dessa Storkar var aktiva under vintern 1944-45 from 13 december. Enligt kontakt nr 57 så listas FV:s S 14 att ha påförts i olika omgångar 1938, -40 samt -43, förutom en smärre laddning -48/49, så direkt anknytning till krigsslutet tycks de inte ha. Men kanske det var så att det var billigare att tillverka egna ändå? Frågan kvarstår dock om utseendet.
Re: Skidor på S 14?
Har fått tipset om att skidorna på S 14 kan vara sådana som satt på Sk 10 också.
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Skidor på S 14?
Skidorna till S 14 var möjligen ganska lika de på Sk 10, men knappast de samma.
Skidorna till svenska Storkar tillverkades av Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik, sannolikt beställda av Flygförvaltningen.
De exemplaren på bilderna här är tillverkade 1942.
Notera också att det är skillnad på vänster- och högerskidor eftersom skon/fästet inte är centrerat på skidan.
Hägglunds & Söners arkiv finns på Örnsköldsviks Museum.
Skidorna till svenska Storkar tillverkades av Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik, sannolikt beställda av Flygförvaltningen.
De exemplaren på bilderna här är tillverkade 1942.
Notera också att det är skillnad på vänster- och högerskidor eftersom skon/fästet inte är centrerat på skidan.
Hägglunds & Söners arkiv finns på Örnsköldsviks Museum.