SE-CZM
Typ: Piper PA-22-108/150 Colt
c/n: 22-9132
Tillverkad år 1961
Registrerad 1962-03-29 Östra Sörmlands Flygklubb, Södertälje
1965-05-08 Typändring till PA-22-108/150, starkare motor (bogs.)
Haveri 1975-07-06 Vängsö, kollision med bil vid landning, reparerat
1992-05-19 K R S Nilsson & A Karlsson, Vagnhärad, A Elmeassaar & T Hästbacka, Trosa
1995-08-17 Trosa Flygklubb, Vagnhärad (ersatt av SE-FFX?)
1996-10-25 Lycksele Flygklubb, Lycksele
???? Göta Vingar, Bromma (datum för omreg saknas)
2002 ca O Bonde Christensen, Stockholm (datum för omreg saknas)
2003 ca Finspångs Flygklubb, Finspång (datum för omreg saknas)
200? JoLa Fastighetsförvaltning (datum för omreg saknas)
Lu 2008-03-31 enligt Transportstyrelsens databas.
2008-04-28 Haveri Kattlebergs flygplats, O län. Enl. haverirapport var fpl luftvärdigt (se raden ovan).
???? Under restaurering Aeroseum
???? Under restaurering Eslöv
???? Under restaurering Linköping
SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9951
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt
Foto: Hans Spritt.
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43
Re: SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt
Bild av flygplanet i Aeroseum:
https://www.jetphotos.com/photo/10954443
https://www.jetphotos.com/photo/10954443
-
- Inlägg: 4135
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-CZM Piper PA-22-108 Colt>PA-22-108/150
Vid inregistrering 19620329 SE-CZM var en Piper PA-22-108 Colt. Typeben. ändrades till PA-22-108/150 först maj 1965.
Source credit: LFV Centralarkivet
Source credit: LFV Centralarkivet
- Sven Blomberg
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 24 aug 2016, 14:20
Re: SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt
Det var en "nödlösning", att förse SE-CZM med starkare motor. Vårat, Östra Sörmlands Flygklubbs, ordinarie bogserflygplan, SE-CRA, hade blåst över tankanläggningen på Vängsö, och lagt sig på rygg under senvintern. Så vi måste fort få ett annat flygplan att bogsera med. Nödlösningen varade i 12 år, då vi, Östra Sörmlands Flygklubb, återigen köpte ett bättre flygplan SE-GUE, Bellanca Scout, att bogsera segelflygplan med.