Hej!
Söker information om en , som det verkar vara, F13:s förste divC med J29A!
Namnet är:
Nils G A Hellqvist
Tyvärr havererade han med 29596 F15-gE 1958-06-23 i havet
Sökandet tog lång tid o återfanns först 580630 ca Enskär , utanför Hälsingekusten
Osäker om marinen hittade kärran ( Minsveparna M7 o M8 söker i augusti-58)
Nåväl nämnde Nils G A Hellqvist (39år)
Var åtminstone 1947 kapten å F15 o 1954 major vid F15
Skulle vid inspelningen av filmen ”Jaktflygare” varit anlitad som ”expert” samt
Skött utbildningen av CFV gen. Nordenskiöld vid hans inflygning på 29:an , då den var ny.
Frågorna är alltså:
Var han divC F13 1950 för första org. div J29A där? (det bör väl vara 1951?)
Och i så fall Vilken Div.?
Sökt i FR 27 (om Tunnan) o (29-boken fortfarande utlånad, men texten är väl eg. identisk?) utan framgång.
Även intresserad av andra ”data” om maj. Nils G A Hellqvist
Hoppas på er hjälp
Mvh Bengt
Tillägg:
Kadett Nils Hellqvist, senare major på F15. Omkom vid ett flyghaveri med en 29:a "Tunnan" den 23 juni 1958 under en flygning från Söderhamn till Östersund.
Var med i filmen "1:a divisionen", som spelades in på F6.
https://digitaltmuseum.se/021017448302/ ... om-vid-ett
F13:s förste divC med J29A!?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
F13:s förste divC med J29A!?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 02 jun 2018, 18:12, redigerad totalt 1 gång.
Hej igen Bengt,
Mj Nils Hellqvists haveri med 29596 var ofta omtalat av de äldre flygteknikerna på F15, alltså de som var med när det begav sig.
Mj Hellqvist, som jag har för mig var reg.off. 2 på F15, har i samband med startförberedelserna haft bråttom och ignorerat det faktum
att en viss tid åtgår för kurshorisontens uppvärmning.
Resultatet av detta blev oftast felaktig indikering av horisontläget p.g.a. ofullständig resning av gyrot.
Den aktuella dagen rådde gult basväder med dimma i viss omfattning.
Mj Hellqvist startade bana 30 på F15 d.v.s ut mot havet och det omnämnda haveriet var snart ett faktum. Vill minnas att destinationen var F4, Frösön.
Notera att jag inte läst någon haverirapport utan citerar den muntliga berättelse som "de äldre" delade med sig.
Detta sagt för att slippa besserwisser komentarer från krigsarkivs murvlar
Mj Nils Hellqvists haveri med 29596 var ofta omtalat av de äldre flygteknikerna på F15, alltså de som var med när det begav sig.
Mj Hellqvist, som jag har för mig var reg.off. 2 på F15, har i samband med startförberedelserna haft bråttom och ignorerat det faktum
att en viss tid åtgår för kurshorisontens uppvärmning.
Resultatet av detta blev oftast felaktig indikering av horisontläget p.g.a. ofullständig resning av gyrot.
Den aktuella dagen rådde gult basväder med dimma i viss omfattning.
Mj Hellqvist startade bana 30 på F15 d.v.s ut mot havet och det omnämnda haveriet var snart ett faktum. Vill minnas att destinationen var F4, Frösön.
Notera att jag inte läst någon haverirapport utan citerar den muntliga berättelse som "de äldre" delade med sig.
Detta sagt för att slippa besserwisser komentarer från krigsarkivs murvlar
Hälsningar
//EK
//EK
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
Jag håller med Dig Björn. Tänk bara på den A32 som vid start bana 30 vid infällning av ställen råkade ut för att ett helt magasin avfyrades med akan och man hittade nedslag vid Trönö kyrka. Felet då var en kortslutning i en anslutning som gjorde att nosställsbrytaren fick avfyringskretsen att slutas.
En av flera händelser kring tiden då 3 div skulle läggas ned.
Curt
En av flera händelser kring tiden då 3 div skulle läggas ned.
Curt