Combat ready / RSvAF

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Combat ready / RSvAF

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!
Åtminstone ”förr” kunde man läsa att tex.

>>the wing was declared combat ready>>ett visst datum

Jag tolkar det som “the wing” var ”färdig” utbildad och stridsberedd då.
Rätt / fel ?

Hade / har vi någon sådan motsvarighet i fd RSvAF (ej kunglig numera, därför fd.)

Sällan man sett sådant i Sverige om FV förband

Om man nu inte tar med :
”Divisionen var ombeväpnad 1955 ( lite närmare fakta måste finnas)

Bengt
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

”Luddig” fråga tydligen

Jag frågar helt enkelt:

Hur lång tid tog det att ombeväpna en Div.till ny fpl. typ o när var den då ”krigsplaseringsbar” och därmed stridsberedd igen ?

Frågan gäller tiden ca. 1950-till tidigt 70-talet
(pga. komplexiteten i fpl. systemen tar det ju numera mycket längre tid)

De fpl. typer jag avser är tex:
Ombeväpning till 29:oran, 32:orna, 34:an samt 35:oran o ev 37:an (exempel alltså)

Då det nog är svårt att svara generellt

Ta gärna ett exempel.

Alltså:
Hur lång tid åtgicks för att ombeväpna en Div. till ny fpl. typ?
Flygtimmar tex:
Och var den Då alltså ”krigsplaseringsbar” och därmed stridsberedd igen ?

Hoppas på era exempl o erfarenheter

Bengt
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Reda ut begreppen..

Inlägg av Najk »

Hej Bengt,

Jag har faktiskt ingen aning om hur lång tid det tog för en division att ombeväpna, men jag tänkte reda ut begreppen lite.

Med RSvAF antar jag att du menar RSwAF, som numer heter SwAF (Swedish Air Force)? Eller menar du nåt annat flygvapen?

Den svenska översättningen av "combat ready" torde bli operativ. Som exempel kan nämnas att en av divisionerna på F7 Såtenäs började ombeväpningen till JAS 39 Gripen under 1993, för att slutligen vara operativ under 1997, om inte mitt minne sviker helt. Man blir operativ först efter genomförd GFSU (Grundläggande FlygSlagUtbildning), vilket på JAS kan tänkas ta något år eller två. Kanske någon annan vet mer?

Engelskans "wing" motsvaras av flottilj här hemma i Sverige, och "squadron" är division. I Sverige ombeväpnar vi, mig veterligen, sällan hela flottiljer samtidigt, utan det sker division för division. Vet inte riktigt hur utländska flygvapen hanterar sina ombeväpningar, kan hända att de kör hela flottiljer på en gång.

Hoppas det klarnar något! :)
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Niklas
Najk skrev:

>>Med RSvAF antar jag att du menar RSwAF, som numer heter SwAF (Swedish Air Force)? Eller menar du nåt annat flygvapen?>>

Naturligtvis, RSwAF ,var bara lite osäker på nuvarande internationellt gällande beteckning.

Med ”combat ready, osv ”menar jag som du säger Operativ

Dåtid såg man ibland ( i ev Interavia eller var det Flyig Rewiou (säkert felstavat)
X Sq :: declared combat ready ett visst datum

Det var ju “kalla krigets” tid o säkert vissa överdrifter, men

Tex jag / du /ni ?? Vet in när Sverige hade en 1:a fungerande division med J29A !
combat ready / Operativ
Viss info säger att F13 (hela) var ”J29A redo ” först in på 1953 ??? (alltså hela flottiiljen)

>>sällan hela flottiljer samtidigt ombeväpnades >>

Jo F18 tydligen:

Enl. ”Hawker Hunter i Sverige” (Widfeldt/ Hall ) s 27:

>>Vid F18 fanns ingen prioritetsordning mellan div. ombeväpning till J34. Detta något okonventionella sätt att ombeväpna en hel flottilj skapade givetvis vissa problem>>>

undrar vilka?

Alltså:
Vilken tid åtgick för att få en combat ready division , dåtid (50-70- talen?)

Intressant tycker jag , kan ni hjälpa med info?

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"