671
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: North American Aviation, Inglewood
Tillverkningsnummer: 31-386
Godkänt 1937-05-04
Märkning 5-55
Till CVM Fc 1937-08-25
Överlämnat till F 5 1938-04-26 som lån
Återlämnat till CVM-Fc 1938-06-02
Överlämnat till F 5 1938-08-23 som
Återlämnat till CVM-Fc 1938-09-01
CVM verkstad 1939-02 för ändringsarbeten
Märkning 5-71
Överlämnat till F 5 1939-08-19
Nödlandning 1940-01-31. Stopp i returoljesystemet. För hög oljetemperatur.
Ff kadett af Geijerstam. resff: kadett Nordenskiöld oskadade
Verkstad 1940-02-01. Reparation
Formation 1940-02-02.
Märkning 5-171 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Haveri 1940-03-01. Fplhuven lossnade och försvann. Konstruktions- eller materialfel.
Skador flygplan: vänster vinge, kroppens klädsel, stabilisator, styrlister för huven samt glas för huven.
Ff kadett Kjellander. fsig: kadett Gullstrand oskadade
Verkstad 1940-03-01. Haverireparation.
Formation 1940-03-14.
Överlämnat till F 6 1940-04-23 som lån
Återlämnat till F 5 1940-07-12
Verkstad 1940-07-13. Liten översyn.
Märkning 5-81 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Formation 1940-07-26
Haveri 1940-11-04. Kollision med Sk 12 nr 632.
Skador flygplan: Vingspets kassabel. Skador vid infästning för vingspets. Vänster stabilsatorhalva kassabel. Vänster höjdroderhalva skadad.
Ff kapten Schönbeck oskadad
Verkstad 1940-11-04. Haverireparation.
Formation 1940-11-09.
Haveri 1941-01-30. Kollision med tankbil på grund av den senares tillfälliga uppställning på olämplig och för ff svårupptäckt plats.
Skador flygplan: Högervingens framkant, beklädnad och strålkastare skadade.
Ff kadett Holm oskadad
Verkstad 1941-01-31. Haverireparation.
Formation 1941-04-19.
Haveri 1941-05-13. Felmanöver vid landning.
Skador flygplan: Höger vinge totalhaveri. Vänster vinge smärre skador. Kroppen vriden. Höjd- och sidoroder deformerade. Stabilisator deformerad. Motorfundament totalhaveri. Landningsställets vänstra ben och propel-ler kassabla.
Skador motor: Totalhaveri.
Ff kadett Mörnhed. Distorsion (fraktur ?) höger mellanfot.
Verkstad 1941-05-14. Fpl nedmonterat.
Fplkroppen till SAAB 1941-05-28.
Formation 1941-10-17
Haveri 1942-02-16 vid Ljungbyhed. Kollision med ett av snö dolt gränsmarkeringsljus
Skador flygplan: Bottenplåt å stjärten.
Ff kadett Sven-Olof Olin oskadad
Verkstad 1942-02-17. Haverireparation. Utbyte av bottenplåt i stjärtpartiet.
Formation 1942-02-20.
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-5
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-07-15 (?), klar 1945-09-15 (?)
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-08-30, klar 1948-08-05 (?)(Flygplankort RFB)
Överlämnat till F 12 1948-05-24
Överlämnat till F 1 som lån 1949-06-07 jämlikt fo B 55/49 p 16
Gångtid total 1863 tim. Efter SF 1290 tim. Efter LF 85 tim.
Motor typ WwE3 nr 15372 Gångtid total 1353 tim. Efter SM 8 tim
Kasserat 1949-11-17
Sk 14 nr 671
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Sk 14 nr 671
Senast redigerad av Leif Fredin den 07 mar 2016, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sk 14 nr 671
Skrivelse , foB55/49 p16 , 1949-06-07 om Utlåning av 671 till F1.Leif Fredin skrev: Sk 14 671
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: North American Aviation, Inglewood
Tillverkningsnummer: 31-386
Godkänt 1937-05-04
.....
Överlämnat till F 12 1948-05-24
Kasserat 1949-11-17
ggt då 1836 tim och motor nr. 15372 hade 1353 ggt
Re: Sk 14 nr 671
671 Sk 14
Leif skrev nedanstående och jag väljer att infoga vissa meruppgifter ( återges i röd text)
Detta var alltså originalflygplanet, inköpt NA-16-4M för studier och utvärdering inför serietillverkningen
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: North American Aviation, Inglewood
Tillverkningsnummer: 31-386
Godkänt 1937-05-04.…...Egentligen då övertagen vid tillverkaren i USA
Märkning 5-55.......Bild finns med svart-vit kronmärke och blågult sidoroder.
Till CVM Fc 1937-08-25
Överlämnat till F 5 1938-04-26 som lån
Återlämnat till CVM-Fc 1938-06-02
Överlämnat till F 5 1938-08-23 som lån
Återlämnat till CVM-Fc 1938-09-01
Överlämnat till F 5 1938-09-22
CVM verkstad 1939-02 för ändringsarbeten
Märkning 5-71
Överlämnat till F 5 1939-08-19
Nödlandning 1940-01-31. Stopp i returoljesystemet. För hög oljetemperatur.
Ff kadett af Geijerstam. resff: kadett Nordenskiöld oskadade
Verkstad 1940-02-01. Reparation
Formation 1940-02-02.
Märkning 5-171 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Haveri 1940-03-01. Fplhuven lossnade och försvann. Konstruktions- eller materialfel.
Skador flygplan: vänster vinge, kroppens klädsel, stabilisator, styrlister för huven samt glas för huven.
Ff kadett Kjellander. fsig: kadett Gullstrand oskadade
Verkstad 1940-03-01. Haverireparation.
Formation 1940-03-14.
Överlämnat till F 6 1940-04-23 som lån
Återlämnat till F 5 1940-07-12
Verkstad 1940-07-13. Liten översyn.
Märkning 5-81 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Formation 1940-07-26
Haveri 1940-11-04. Kollision med Sk 12 nr 632.
Skador flygplan: Vingspets kassabel. Skador vid infästning för vingspets. Vänster stabilsatorhalva kassabel. Vänster höjdroderhalva skadad.
Ff kapten Schönbeck oskadad
Verkstad 1940-11-04. Haverireparation.
Formation 1940-11-09.
Haveri 1941-01-30. Kollision med tankbil på grund av den senares tillfälliga uppställning på olämplig och för ff svårupptäckt plats.
Skador flygplan: Högervingens framkant, beklädnad och strålkastare skadade.
Ff kadett Holm oskadad
Verkstad 1941-01-31. Haverireparation.
Formation 1941-04-19.
Haveri 1941-05-13. Felmanöver vid landning.
Skador flygplan: Höger vinge totalhaveri. Vänster vinge smärre skador. Kroppen vriden. Höjd- och sidoroder deformerade. Stabilisator deformerad. Motorfundament totalhaveri. Landningsställets vänstra ben och propel-ler kassabla.
Skador motor: Totalhaveri
Ff kadett Mörnhed. Distorsion (fraktur ?) höger mellanfot.
Verkstad 1941-05-14. Fpl nedmonterat.
Fplkroppen till SAAB 1941-05-28.
Formation 1941-10-17
Haveri 1942-02-16 vid Ljungbyhed. Kollision med ett av snö dolt gränsmarkeringsljus
Skador flygplan: Bottenplåt å stjärten.
Ff kadett Sven-Olof Olin oskadad
Verkstad 1942-02-17. Haverireparation. Utbyte av bottenplåt i stjärtpartiet.
Formation 1942-02-20.
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-5
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-07-15 (?), klar 1945-09-15 (?)
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-08-30, klar 1948-08-05 (?)(Flygplankort RFB)
Överlämnat till F 12 1948-05-24
Överlämnat till F1 1949-06-07 som lån
Kasseringsförslag 1949-11-02
Kasserat 1949-11-17
Ggt 1881 timmar
Uppgifter från bla. ”The ASJA/SAAB Sk 14” av D.MacPhail och M. Östberg
Leif skrev nedanstående och jag väljer att infoga vissa meruppgifter ( återges i röd text)
Detta var alltså originalflygplanet, inköpt NA-16-4M för studier och utvärdering inför serietillverkningen
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: North American Aviation, Inglewood
Tillverkningsnummer: 31-386
Godkänt 1937-05-04.…...Egentligen då övertagen vid tillverkaren i USA
Märkning 5-55.......Bild finns med svart-vit kronmärke och blågult sidoroder.
Till CVM Fc 1937-08-25
Överlämnat till F 5 1938-04-26 som lån
Återlämnat till CVM-Fc 1938-06-02
Överlämnat till F 5 1938-08-23 som lån
Återlämnat till CVM-Fc 1938-09-01
Överlämnat till F 5 1938-09-22
CVM verkstad 1939-02 för ändringsarbeten
Märkning 5-71
Överlämnat till F 5 1939-08-19
Nödlandning 1940-01-31. Stopp i returoljesystemet. För hög oljetemperatur.
Ff kadett af Geijerstam. resff: kadett Nordenskiöld oskadade
Verkstad 1940-02-01. Reparation
Formation 1940-02-02.
Märkning 5-171 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Haveri 1940-03-01. Fplhuven lossnade och försvann. Konstruktions- eller materialfel.
Skador flygplan: vänster vinge, kroppens klädsel, stabilisator, styrlister för huven samt glas för huven.
Ff kadett Kjellander. fsig: kadett Gullstrand oskadade
Verkstad 1940-03-01. Haverireparation.
Formation 1940-03-14.
Överlämnat till F 6 1940-04-23 som lån
Återlämnat till F 5 1940-07-12
Verkstad 1940-07-13. Liten översyn.
Märkning 5-81 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Formation 1940-07-26
Haveri 1940-11-04. Kollision med Sk 12 nr 632.
Skador flygplan: Vingspets kassabel. Skador vid infästning för vingspets. Vänster stabilsatorhalva kassabel. Vänster höjdroderhalva skadad.
Ff kapten Schönbeck oskadad
Verkstad 1940-11-04. Haverireparation.
Formation 1940-11-09.
Haveri 1941-01-30. Kollision med tankbil på grund av den senares tillfälliga uppställning på olämplig och för ff svårupptäckt plats.
Skador flygplan: Högervingens framkant, beklädnad och strålkastare skadade.
Ff kadett Holm oskadad
Verkstad 1941-01-31. Haverireparation.
Formation 1941-04-19.
Haveri 1941-05-13. Felmanöver vid landning.
Skador flygplan: Höger vinge totalhaveri. Vänster vinge smärre skador. Kroppen vriden. Höjd- och sidoroder deformerade. Stabilisator deformerad. Motorfundament totalhaveri. Landningsställets vänstra ben och propel-ler kassabla.
Skador motor: Totalhaveri
Ff kadett Mörnhed. Distorsion (fraktur ?) höger mellanfot.
Verkstad 1941-05-14. Fpl nedmonterat.
Fplkroppen till SAAB 1941-05-28.
Formation 1941-10-17
Haveri 1942-02-16 vid Ljungbyhed. Kollision med ett av snö dolt gränsmarkeringsljus
Skador flygplan: Bottenplåt å stjärten.
Ff kadett Sven-Olof Olin oskadad
Verkstad 1942-02-17. Haverireparation. Utbyte av bottenplåt i stjärtpartiet.
Formation 1942-02-20.
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-5
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-07-15 (?), klar 1945-09-15 (?)
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-08-30, klar 1948-08-05 (?)(Flygplankort RFB)
Överlämnat till F 12 1948-05-24
Överlämnat till F1 1949-06-07 som lån
Kasseringsförslag 1949-11-02
Kasserat 1949-11-17
Ggt 1881 timmar
Uppgifter från bla. ”The ASJA/SAAB Sk 14” av D.MacPhail och M. Östberg