Bildfråga - Är detta Barkarby?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bildfråga - Är detta Barkarby?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Nedanstående flygfoto är taget ca 1932. Min fråga är om det kan bekräftas att det är över Barkarby.
/Sven-Erik

Bild
Bild nr 002-1068957 i SFF fotoarkiv. Den finns dock ännu ej i arkivet som kan nås via nätet.

Bild
Bild nr 002-1068958 i SFF fotoarkiv. Även denna finns ännu ej i arkivet på hemsidan.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Sven-Erik! Bekräfta vill jag inte göra men nog kan jag få ihop det till "Barkarby by" med omgivningar. Järnvägen är närmast i bild, går från vänster till höger, men hade man verkligen en bro över järnvägen redan då (1932)? Fotoriktning ca nordnordost.

Här ett snitt ur en Generalstabskarta, reviderad 1935. Man hade då faktiskt en bro över järnvägen. Jag tycker dock en väg nordvästvart från kyrkan saknas på kartan och vägen österut verkar ha flyttats sedan 1932. Fast Säbysjön är ju på plats såväl på SFF-flygfotot som kartan.

Man kan kika in i Järfälla kommuns bildarkiv på bilderna nr 14956-14962 och försöka finna likheter. Man ser bl a att den "försvunna" vägen ses på flygfoton från 1939 och senare, t ex bild nr 14959 och senare, och man ser även tecken på att vägen österuts flyttats.

Se http://sofie.jfog.net/index.html

Hangarernas fasader tycker man sig ju ha sett bitar av på bilder av flygplan som tagits på Barkarby/Hägerstalund. Två exempel från Warensce-klippsamlingen: Sparmann-jagaren och en Staggerwing. Notera hangarernas numrering samt vindstrutmasten. Fast var dessa hangar var belägna vid fältet vet jag inte.

Lars S
Användarens profilbild
Niklas Börjesson

Inlägg av Niklas Börjesson »

Med liten risk för att ha fel skulle jag nog bekräfta att det är Barkarby man ser. Järnvägen, bron och Kyrkan samt G:a Enköpingsvägen stämmer bra överens med dagens sträckning.

Hangarerna på bilden under ska ha stått där nuvarande Byggnad 84 står idag.

Mvh
/N
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack!

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Lars och Nicklas för svaren och jag lägger uppgifterna in i SFF fotoregister att det är Barkarby.
Det vi saknar mest i vårt fotoarkiv är bra foton över flygplatser och byggnader på flygplatserna i Sverige, och minst av allt är från civila flygplatser. Vi tar därför med stor tacksamhet emot foton med sådana motiv, som lån eller gåva till vårt arkiv. Ev digital bild önskar vi med så stor upplösning som möjlig, gärna mer än 4000 bildpunkter på största sidan, men i varje fall ej under 1800.
Även nytagna foton av stationsbyggnader, hangarer och klubbhus är välkomna, eftersom dessa blir snart historia.
/Sven-Erik
Senast redigerad av Sven-Erik Jönsson den 19 sep 2008, 17:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild

Finns det ritningar kvar på dessa hangarer? I så fall var? Sedan, uppförandeår? Och när revs de?

Saker som vore kul att veta...
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"