B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 224
Godkänt 1938-10-04
Överlämnat till F 4 1938-10-08 från CVM med motor typ My VII nr 137
Märkning 4-31
Haveri 1938-11-25 vid F 4 Frösön
Motor: My VII nr 137
Ff överstelöjtnant Egmont Tornberg oskadad
Orsak till haveri: Landning med hög stjärt å lös mark.
Skador flygplan: Flygkropp: Motorfundamentsplåt kassabel. Avgasrör deformerade. Avgassamlare bucklade. Kroppsrör och listverk skadade i fplstjärten. Kroppsplåtar delvis skadade. Vingställ: Skador å spryglar. Baldakin: Smärre skador å klädsel och trädetaljer. Roderorgan: Sidoroder knäckt. Fena stukad. – Ett flertal ving- och baldakinstöttor knäckta. Propellern krossad.
Skador motor: Motorn intryckt. Bakre vevhuslock spräckt. Ett flertal oljerör deformerade.
Beräknad reparationskostnad 9.800:- kr

Till CVM 1938-12-05. Liten översyn efter haveri. Motor typ My VII nr 112 inmonterad
Till F 4 1939-05-09
Haveri 1939-06-20. Kollision på marken med fpl 741.
Främre högra vingstöttan böjd och skadad; utbytt (från fpl nr 721). Främre delen av höger vinges främre vingstöttebeslag utbytte. Stagen i baldakin sträckta. Slot reparerad. Klädseln reparerad på vänster övervinges undersida, 2:a fältet
Nödlandning 1939-07-25 Märkning 4-31
Motor: My VII nr 112
Ff fänrik Wirfält oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning till följd av vatten i bensinen.
Verkstad 1940-02-20. Liten översyn. Motor typ My VII nr 116 inmonterad
Formation 1940-04-03.
Haveri 1940-04-11. Märkning 4-31
Total gångtid: 271.30 tim
Motor: My VII nr 116
Total gångtid: 201.15 tim
Ff kadett Bruno Oskar Ragnar Kullgren oskadad
Orsak till haveri: Fallskärmsutsprång efter det att propellern splittrats av övningsbomb.
Skador flygplan: Totalhaveri
Skador motor: Totalhaveri
Ur protokoll:
Totalhaveri under dykning från 1700 m höjd i en dykvinkel på c:a 70° med 12 kg övningsbomber. 1:a bomben, vänster yttre, fälldes efter c:a 800 varvid ff observerade efter fällningen bomben och såg att den föll in i propellerfältet varvid propellern splittrades under en kraftig smäll och fpl råkade i kraftiga vibrationer. Ff försökte föra spaken bakåt för att ta upp fpl utan resultat och vid 400 m höjd hoppade ff eftersom han ansåg fpl manöverodugligt.
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Totalhaveriet orsakat av
att en 12 kg övningsbomb under dykning splittrat propellern på grund av att föraren legat kvar för länge i dykning varjämte sidorodret påverkats efter bombens utlösning;
att kraftiga vibrationer uppkommit i fpl;
att fpl därefter enligt förarens uppfattning var manöverodugligt;
att föraren på grund härav lämnade fpl med fallskärm.
Haveriet underställes CFV för granskning jämlikt OSF kap. IX § 3 mom. 7.
Östersund den 17/4 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef
/K. E. Lindson
Beslut:
Haveriet orsakat av att ff gjort dels en felmanöver i det att urgång ur dykningen tydligen icke påbörjats omedelbart efter det bomben fällts, vilket, sannolikt i förening med att sidorodret påverkats, haft till följd, att propellern träffats av bomben, dels möjligen ävenledes en felbedömning i det att fpl övergivits, oaktat det icke syntes med säkerhet utrett, att fpl verkligen var manöverodugligt.
Efter nedslag, som skedde lodrätt, fattade fpl eld.
Kasserat 1940-05-24 med motor typ My VII nr 116