Queen of the skies! Nu och dåtid.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Queen of the skies! Nu och dåtid.

Inlägg av Hans O. Sandström »

God morgon!

Begreppet "Queen of the skies" myntades när Boeing 747 kom i luften.
Hittade lite bilder på nr 500 , 1000 och den 1500:e 747.

500th var SAS Dan Viking 747-283B 1981
1000th var en 747-412 Megatop till Singapore Airlines 1993
1500th blev en 747-830 Intercontinental till Lufthansa 2014

Noterbart , mellan leverans 500-1000 tog det 12 år , mellan 1000-1500 tog det 21 år!
Vi får se hur länge 747:an kommer att leva , gått trögt på slutet då det har varit 747-8F (fraktversionen) som har fått några order från Volga-Dnepr , Cathay Pacific och Korean Air.
Vad tror forumet om 747,ans framtid??

Allt gott!
Hans SFF-F
747-500-640x492.jpg
747-1000-640x506.jpg
747-8I-DLH-1500-RC035_086-640x425.jpg
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Queen of the skies! – personliga minnen av nummer 500

Inlägg av Arne M »

Hans O. Sandström skrev:God morgon!

Begreppet "Queen of the skies" myntades när Boeing 747 kom i luften.
Hittade lite bilder på nr 500 , 1000 och den 1500:e 747.

500th var SAS Dan Viking 747-283B 1981
1000th var en 747-412 Megatop till Singapore Airlines 1993
1500th blev en 747-830 Intercontinental till Lufthansa 2014

Noterbart , mellan leverans 500-1000 tog det 12 år , mellan 1000-1500 tog det 21 år!
Vi får se hur länge 747:an kommer att leva , gått trögt på slutet då det har varit 747-8F (fraktversionen) som har fått några order från Volga-Dnepr , Cathay Pacific och Korean Air.
Vad tror forumet om 747,ans framtid??

Allt gott!
Hans SFF-F
8<...

Jag tror att Boeing B747 kommer att finnas kvar länge än i lufthavet över jordens alla kontinenter! Eller menar du hur länge någon version av original-Jumbon fortsatt ska tillverkas i Everett? Är det det senare datumet som du efterfrågar så kanske man kan se slutet skymta i tunneln. Men att vi kommer att se 747-or flyga runt om i världen många, många år framöver torde vara helt säkert.

Apropå den 500:e Boeing B747 som du visar på bilden överst så hade jag förmånen att flyga med den då nya SAS-maskinen B747-283B Combi från The Big Apple till Stockholm på vårkanten 1981 strax efter det att Dan Viking satts i trafik av det skandinaviska flygbolaget. Det var som att åka med en helt nyinköpt helt oanvänd bil; det luktade fräscht och allt var i bästa nyskick ombord. Det första som man såg när man gick ombord på Dan Viking var den plakett på en inre vägg vilken stolt meddelade att det här var Boeings flygplan nr 500 i B747-serien! Så det var med en viss skandinaviskt stolthet som man embarkerade planet.

Resan var minnesvärd även i övrigt eftersom jag hade förmånen att få sitta bredvid Nina Lagergren, Raoul Wallenbergs halvsyster, som hade varit i USA för att bl.a. förbereda att Raoul Wallenberg skulle bli utnämnd till amerikansk hedersmedborgare av dåvarande president Ronald Reagan och Förenta staternas kongress. Raoul Wallenberg blev därmed den andra amerikanske hedersmedborgaren i historien efter Sir Winston S. Churchill att bli hedrad på detta mycket sällsynta sätt av den amerikanska nationen. Det var därför mycket intressant för mig som road av historia att få sitta bredvid min historiska hjälte Raoul Wallenbergs halvsyster och samtala under flygresan från JFK via Gardermoen till Arlanda!

Bild
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Queen of the skies! Nu och dåtid.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Arne,

Ja , jag tänkte mest på hur länge den kommer att tillverkas!?

Att den kommer att flyga i många år framöver är ju ett helt rätt påstående.
Den första levererades i januari-1970 till PanAm så den har ju 46 år "på nacken" vilket är beundransvärt.

Hans SFF-F
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"