129
B 3C
B 3D
Typ: Junkers Ju 86K-13
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer 10
Överlämnat till F 1 1940-08-22 med motorer typ My XXIV
Godkänt 1940-09-06
Märkning 1-25
1941-08-26.....tillbud, vad?
Ombyggd till B 3D 1941-11--med motorer typ PMy XIX (Polsktillverkade)
Totalhaveri 1944-09-15,, 12 km nordnordost om Värmlands Dalby nära toppen av Tvärberget ,
motorer PMy XIX nr 6505 o 6538. Märkning 1-25
Markkollision i dåligt väder.
Omkomna::Flygspanaren , fs, Fänriken Sten Ove Sjöström
Reservofficersaspiranten Karl Göran Andersson Samt danske medborgaren, Flyglöjtnanten Jörgen Lauritzen, vilken medföljde som passagerare.
Mek. Furiren Hans E. Jansson och fsig. , krp. Berndt Carlsson skadade
Minnessten rest senare med följande :text
DEN 15/9 1944 OMKOMMO HÄR
FLYGLÖJTNANT JÖRGEN LAURITSEN
FÄNRIK OWE SJÖSTRÖM
ASPIRANT KARL-GÖRAN ANDERSSON
Följande länk har en redogörelse av haveriet<..:, (med bilder av skrot)
http://www.malungsflygklubb.se/sidor/mi ... verier.htm
Fredagen den 15 September 1944 vid lunchtid, rapporteras ett svenskt militärt flygplan saknat.
En division med 8 st medeltunga bombplan typ B3, ( Junkers JU 86 K-13 ) har på morgonen påbörjat en övningsflygning från Flygflottiljen (F1) Västerås/Hässlö.
Klockan 08:25 startar B3 D med Flygvapennummer (FV 129), och Flottiljnummer (Fljnr 25), eller (fpl 25) med 5 mans besättning.
Övningen avsåg navigeringsflygning med samtidiga studier av den svenska västgränsen från Arvika till Sälen samt bombfällning efter längre anflygning.
Besättningen bestod av:
Flygspanaren, Fänriken Sten Owe Sjöström – Reservofficersaspiranten, Karl Göran Andersson -
Danske Flyglöjtnanten, J. Lauritzen – Fpl mekaniker, Furiren Hans E. Jansson samt
Flygsignalist, Korpralen Bernt Carlsson
Efter övningen saknas ett av de 8 flygplanen. B3 D med (Fljnr) 25 har inte återvänt. Flygplanet skulle enligt beräkning ha varit tillbaka i Västerås kl. 12:05.
Larmcentralen (LC) i Karlstad larmades efter c:a 1 timme och eftersök beordras omgående.
Två lägesuppgifter har noterats från fpl 25 sedan starten.
Kl. 09:40 Södra Frykensjön, höjd 100 m, kurs 279 grader. Senare anrop kl. 10:06 men meddelandet kunde ej läsas.
Det framkommer snart att fpl 25 har havererat i dåligt väder med kurs från Dalby i Värmland mot Sälens Högfjällshotell.
Från utsänd flygspaning inkom omkring kl. 15:50 rapport om att fpl 25 återfunnits.
Haveriet uppges ha ägt rum omkring kl. 10:20 och flygplanet har omedelbart fattat eld.
Räddningsarbetet försvårades dock , och försenades mycket främst genom felaktiga lägesrapporter. Flygtrafikledningen i Karlstad (TL) hade möjligen missuppfattat, eller förväxlat siffrorna i en positionsangivelse från spaningsflyget under eftermiddagen. Räddningsmanskapet fick därmed leta på fel ställe hela natten i mörker omkring 5 kilometer från nedslagsplatsen.
Kl. 08:00 på lördagsmorgonen den 16/9 kommer återigen en lägesrapport från ett spaningsflygplan, att det havererade fpl 25 låg cirka 12 km nordnordost om Värmlands Dalby nära toppen av Tvärberget vid gränsen Värmland/Dalarna.
Manskap sändes genast ut och de efterhand anländande hemvärnsmännen kunde med vemod konstatera att 3 av de ombordvarande i besättningen hade omkommit vid olyckan. De resterande 2 fanns då inte kvar på haveriplatsen.
De två skadade besättningsmännen, flygplanets mekaniker, Furiren 8058-10-41 Hans E. Jansson, och flygsignalist Korpralen 8037-10-44 Berndt Carlsson skadades, om inte livshotande så ändock ganska rejält med knäckt näsben och brännskador med mera. Furiren Jansson, skadade ena foten svårt när han efter ett försök till räddningsinsats inne i det brinnande flygplanet återigen hoppade ner på marken.
Mot sena eftermiddagen beslutade de två skadade besättningsmännen att de skulle försöka ta sig nedför berget innan mörkret föll för att möjligen kunna hitta någonstans att tillbringa natten.
Väl nere i dalgången öster om Tvärberget påträffades en enkeltrådig telefonledning som de två följde, och därmed kom de fram till en skogskoja i timmer. Humöret ljusnade något, men mörkret
föll och kojan var låst. De tvingades därför slå sönder en fönsterruta för att ta sig in.
I kojan fanns en fårskinnsfäll och lite annat som de kunde dra nytta av. Natten tillbringades där, men med sorgliga tankar om de tre kamraterna som låg döda uppe på berget.
Strax före kl. 07:00 på morgonen den 16 september hördes ljud från en flygmotor och därefter kunde en visselpipa höras i närheten, och två män ur räddningsmanskapet anlände till platsen. De båda skadade fick ledas 6 km till närmaste skogsbilväg och därefter gick färden till sjukstugan i Dalby.
/ Utdrag från förhör med Furiren Hans E. Jansson den 18 september på sjukstugan Dalby /.
”Trots sina skador påbörjas arbetet med att söka efter de övriga i besättningen. Signalisten Carlsson var för svårt chockad och skadad för att kunna hjälpa till. Jansson tar sig efterhand fram till flygplanets nos, där han varseblivit Reservofficeren Andersson. Han lyckades så småningom dra ut honom ur fpl. Andersson var emellertid redan död. Jansson har efter detta undersökt terrängen runt flygplanet men hittade ingen av de övriga två. Han hade därefter gått uppför berget, (bakåt i färdriktningen) där han under vägen upp iakttog Lauritsens illa tilltygade kropp.
På en kal del av bergets topp utbreder Jansson efterhand en fallskärm för att sökande lättare skulle kunna upptäcka haveriplatsen. Under senare rekognoseringar på berget hittar Jansson även Sjöströms döda kropp. Båda hade sannolikt slungats ut ur flygplanet.
Jansson hade blivit kvar på berget tills omkring kl. 13:30. Då han senare var på väg ned mot flygplanet hörde han ett rop vilket han trott härrörde från någon skogshuggare. Vid framkomsten till flygplansvraket visade sig emellertid att den svårast skadade, signalisten Carlsson lämnat haveriplatsen. Genast lämnade Jansson också haveriplatsen och begav sig nedför berget där han på en myr påträffat signalisten Carlsson som tidigare hade ropat. Denne var svårt medtagen, bränd och blodig över både ansikte och händer.
Så småningom nådde de båda en skogskoja där de hade övernattat. Under lördagsmorgonen lyckades de med viss möda klara den 6 km långa vandringen stödda av männen som kom till undsättning. Den besvärliga gångstigen ledde fram till en farbar skogsbilväg, och därifrån fortsatte färden med lastbil”.
Sammanfattning av haveriet enligt haverirapporten den 20 Oktober 1944 lyder:
Ett fpl typ B3, tillhörigt (F1) i Västerås totalhavererade den 15/9 1944 under navigeringsflygning, varvid fpl efter längs en sträcka av 300 meter ha kolliderat med trädtoppar och störtat till marken samt fattat eld. Haveriplatsens läge är ( 12 km nordnordost Dalby ) och enl karta 1:100 000 punkt 616, Tvärberget. (616 m.ö.h.)
Av de ombordvarande omkommo: Flygspanaren , fs, Fänriken Sten Ove Sjöström född 14/9 1922,
Reservofficersaspiranten Karl Göran Andersson född 25/8 1922 Samt danske medborgaren, Flyglöjtnanten Jörgen Lauritzen, vilken medföljde som passagerare.
Sannolika förloppet.
I trakten av Dalby har molnen lokalt blivit tätare och lägre med molnslöjor liggande i trädtopparna. Fpl 25 har icke i likhet med de övriga svängt åt öster mot bättre väder eller stigit genom moln, utan försökt att flyga med bibehållen marksikt. Härunder har flygplanet kolliderat med träden på höjden 616, Tvärberget. Flygplanet har under vägen nedför sluttningen fattat eld. De omkomna besättningsmännen har sannolikt dödats vid flygpanets anslag mot marken.
Haveriets orsak:
Fel på fpl eller motorer föreligger med all sannolik icke. Haveriet har orsakats av att flygplanets befälhavare (läraren i luftnavigation) i strid mot för övningen utfärdade bestämmelser försökt forcera det dåliga vädret på låg höjd, och med bibehållen marksikt över terräng, med ett stort antal uppskjutande höga bergstoppar i färdriktningen. Flygbesättningen har sannolikt icke mottagit väderrapporterna kl. 10:05 och 10:15 angående vädret i trakten av Dalby.
Hägernäs den 19 oktober 1944.
Hugo Svenow
Ordförande i Flygvapnets Haverikommission
Harry Appelgren / Sekreterar
Minnessten rest senare med följande :text
DEN 15/9 1944 OMKOMMO HÄR
FLYGLÖJTNANT JÖRGEN LAURITSEN
FÄNRIK OWE SJÖSTRÖM
ASPIRANT KARL-GÖRAN ANDERSSON
129 B 3C/D
I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Återgå till "B3, Junkers Ju 86K"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier